er dukker vigtige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

716 visninger
10 svar
0 synes godt om
20. februar 2010

Milka

jeg kan forstå på det hele, at en dukke muligvis er et vigtigt stykke legetøj for en lille pige. min mor siger, at man – via dukker – lærer at være kvinde.

det har jeg studset meget over, det hun har sagt, for hun har sikkert både uendeligt ret og hamrende uret

jeg legede aldrig selv med dukker, var tilfreds med min fisher price garage i maaange år

havde så heller aldrig en trang til små babyer før jeg stod gravid som 34-årig! nu er jeg som bekendt ikke hjerneforsker og ved ikke om man kan drage paralleller mellem de to ting, men jeg tænker bare ...

men altså – spørgsmål til jer mødre med børn som er bare en smule ældre en mine bøtter:

er dukker vigtige?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2010

KWL

Milka skriver:

jeg kan forstå på det hele, at en dukke muligvis er et vigtigt stykke legetøj for en lille pige. min mor siger, at man – via dukker – lærer at være kvinde.

det har jeg studset meget over, det hun har sagt, for hun har sikkert både uendeligt ret og hamrende uret

jeg legede aldrig selv med dukker, var tilfreds med min fisher price garage i maaange år

havde så heller aldrig en trang til små babyer før jeg stod gravid som 34-årig! nu er jeg som bekendt ikke hjerneforsker og ved ikke om man kan drage paralleller mellem de to ting, men jeg tænker bare ...

men altså – spørgsmål til jer mødre med børn som er bare en smule ældre en mine bøtter:

er dukker vigtige?

Tilde har aldrig leget med dukker. Hun har leget med bamser og nusset og pusset og puttet dem. Jeg tror ikke dukker er vigtige. Tænker at dine piger vokser op og bli'r gode mødre og kvinder uden

Men derfor kunne du jo godt give dem en dukke eller to Mine piger har brugt deres barnevogn og klapvogn mere end selve dukkerne.

Når bøtterne bli'r store nok beder de måske om en dukke

Kristine - der selv ALTID legede med dukker!

Anmeld

20. februar 2010

Ida.

Annika ELSKER sine dukker - og hun har mange. Hun fik sin første dukke i 1-års fødselsdagsgave af sine bedsteforældre og det var kærlighed ved første blik - den dukke er den dag idag med i vuggestue HVER dag og hun sover med den både til middagslure og om natten. Hun har for nyligt fået endnu en yndlingsdukke, så nu slæber hun rundt på 2 stks.

Hun har leget rigtig mange lege med de dukker, især ifm at hun blev storesøster, så er dukkerne blevet puslet, puttet, ammet, gået tur med, skældt ud, krammet, madet, irettesat og og og...hun er virkelig en rigtig lille mor for dem. Det er på ingen måde noget, vi som sådan har opfordret hende til - hun har både biler, garage, duplo, tog, legekøkken, dukker, bøger, puslespil og en masse andet - og på den måde synes jeg, at vi giver hende muligheden for at vælge sine yndlingslege selv. Alt hendes legetøj bliver leget med i perioder, men dukkerne har en helt særlig plads hos hende.

Om Lina kommer til at være lige sådan, det kan jeg endnu ikke vurdere. Jeg selv legede rigtig meget med dukker og andet meget piget legetøj, hvorimod min søster legede med dinoer, dyr og pokémon'er (hun er næsten 10 år yngre end jeg). Så om dukker er vigtige, det tror jeg kommer an på et barns personlighed! Som skrevet, så går jeg ind for, at børnene selv har muligheden for at vælge, og derfor synes jeg f.eks. også, at drenge sagtens kan eje både dukker og dukkevogn - for hvorfor skulle de ikke også kunne synes, at det var fedt?!!

Annikas nye yndlingsdukke er i øvrigt superkær og har ikke kostet mere end 29 kr i den lokale netto - så en dukke behøver ikke være dyr, for at være en succes

Anmeld

21. februar 2010

lion

Cassandra har et par dukker som hun har fået, og dem leger hun med. Jeg tror hun kommer til at lege med den ene noget mere når lillebror kommer, for dukken kan grine og græde.

Anmeld

21. februar 2010

anna-jonas

Anna leger MEGET med sine dukker. Især efter at vi har fået Ida............så har hendes den ene dukke også fået navnet IDa, og hun ammer den, pusler, putter og trøster................det er virkeligt sjovt at se.

Jeg legede ikke slev med dukker, da jeg var barn................jeg legede cowboy'der og indianere..............."Den hvide sten", og med min tvillingebrors biler. Det var ret begrænset, hvor meget jeg legede med dukker. Men jeg har altid haft den der følelse af, at jeg gerne ville være mor.

Knus Mette

Anmeld

21. februar 2010

oo

det der med dukker er vist nok så de lærer alt muligt menneskeligt halløj...og på den måde er det ligeså vigtigt for drenge som for piger at få dukker. men altså....!!

jeg er ikke selv dukkefan og jeg går og gruer for at min mor skal gå dukkeamok til vores barn på samme måde som hun har gjort til Carla. Ditte siger, at de slet ikke har plads til det hele, for dukken har ligeså mange møbler som Carla selv og hendes værelse er jo ikke så stort

jeg tror man sagtens kan lære de samme ting af bamser og den slags. det handler jo om omsorg, sådan som jeg forstår det.

Anmeld

21. februar 2010

Vinker

Jeg legede ikke med dukker som barn - kun barbiedukker!

Tror ikke det at lege med dukker gør den store forskel i det lange løb - føler mig stadig kvindelig og moderlig trods manglen på dukkeleg som barn!

Anmeld

21. februar 2010

Milka

det er jo interessant, det i siger lyder som om at det slet ikke er alle børn der overhovedet er interesseret i at lege med dukker. men som i siger kan man jo give dem valgmuligheden.

da jeg var gravid købte jeg en lille rød dukkevogn i en genbrugsforretning, mest fordi den var gammel og smuk. den står nede i kælderen. tror jeg henter den op, putter en dukke/bamse i den samt en lille dyne til. så må vi se hvad der sker! har kigget lidt på dukker i br og synes at de fleste er frygtelige at se på, men som idamaria83 siger kan man jo finde andre versioner andre steder (netto!).

synes det er sjovt, det i fortæller, at det ældre barn bliver mere interesseret i dukken når der kommer en lille ny baby i huset. for det er vel det det i bund og grund handler om – rolleleg ved at imitere sine forældre. ligesom et legekøkken er, så gør man ligesom mor eller far i køkkenet.

en anden twist til det her dukkehalløj er jo at jeg som bekendt har 2 små piger, og hvor de op til nu har været fælles om alt legetøjet kan jeg forestille mig at en dukke vil blive til en personlig ting. betyder det de så skal have en hver? igen, så må jeg bare se hvad der sker og tage det derfra ...

tak for jeres svar!

Anmeld

21. februar 2010

Milka

Tjuhl skriver:

det der med dukker er vist nok så de lærer alt muligt menneskeligt halløj...og på den måde er det ligeså vigtigt for drenge som for piger at få dukker. men altså....!!

jeg er ikke selv dukkefan og jeg går og gruer for at min mor skal gå dukkeamok til vores barn på samme måde som hun har gjort til Carla. Ditte siger, at de slet ikke har plads til det hele, for dukken har ligeså mange møbler som Carla selv og hendes værelse er jo ikke så stort

jeg tror man sagtens kan lære de samme ting af bamser og den slags. det handler jo om omsorg, sådan som jeg forstår det.

min mor ville også gå dukkeamok hvis jeg tillod det (har forbudt hende det ). hun synes også at pigerne skal klædes ens på og have sløjfer i håret. og ja, lege med dukker. lidt gammeldags, er det ikke?

Anmeld

21. februar 2010

oo

Milka skriver:

min mor ville også gå dukkeamok hvis jeg tillod det (har forbudt hende det ). hun synes også at pigerne skal klædes ens på og have sløjfer i håret. og ja, lege med dukker. lidt gammeldags, er det ikke?

MEGET gammeldags! sidste år fik jeg skæld ud af min mor da jeg sagde jeg ikke ville have kønnet at vide på forhånd - hvordan skulle hun så kunne strikke til babyen?!  så i år er jeg forberedt, når jeg skal fortælle det om en uge, så har jeg hapset en masse strikkeopskrifter og skrevet hvilken farve hun kan strikke i

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.