Rhesus negativ - erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.944 visninger
13 svar
0 synes godt om
19. februar 2010

BJL2010

Heysan,

Er gravid for første gang (jubii) og har selvfølgelig fået tjekket min blodtype...som viste sig at være rhesus negativ. Min kæreste er rhesus positiv... Har jo læst om rhesus immunisering men synes ikke det er helt entydigt hvad det betyder og hvad der skal ske/kan ske når man læser om det forskellige steder.

Nogen der har erfaringer med hvilke betydninger det har??? Og også om I blev tjekket ekstra eller lign?

KH Louis P

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2010

Pia

når du er rhesus neg skal du have taget ekstra blodprøver under vejs i din graviditet.. det er så forskelligt fra læge til læge hvor mange de vælger du skal have..

Og når den bette er født tager de en prøve fra h*n og vis h*n er negativ som du skal intet ske. men er h*n positiv skal du have en indsprøjtnig.. Den er for byggende..

Jeg er selv rhesus negativ og det samme er mine piger..

Anmeld

19. februar 2010

LinLin

Er altså ikke helt sikker, men jeg mener ikke at der "sker noget" ved første graviditet med et rhesus positivt barn, men efter fødslen får man en sprøjte som skal forhindre at kroppen danner antistoffer mod evt kommende graviditeter med rhesus positive fostre/børn....

Er selv negativ og min søn er positiv... Jeg aborterede i november og skulle også der have en indsprøjtning med det der anti-D - sådan en "just in case"... Det er altså ikke helt fedt at være Rh neg. hvis man ikke er så glad for stik

Anmeld

19. februar 2010

Misjelle

Heysan,

Er gravid for første gang (jubii) og har selvfølgelig fået tjekket min blodtype...som viste sig at være rhesus negativ. Min kæreste er rhesus positiv... Har jo læst om rhesus immunisering men synes ikke det er helt entydigt hvad det betyder og hvad der skal ske/kan ske når man læser om det forskellige steder.

Nogen der har erfaringer med hvilke betydninger det har??? Og også om I blev tjekket ekstra eller lign?

KH Louis P

Først stort tillykke med graviditeten

Jeg er også rhesus negativ og det har ikke betydet det store. Det er kun hvis dit barn er rhesus positiv, at det kommer til at have en betydning. Da jeg fødte tog de en blodprøve fra min søn. Han var rhesus positiv. Derfor skulle jeg have en anti D sprøjte inden 72 timer efter fødslen. Når man har fået sprøjten, skal der ikke tages nogle forbehold ved næste graviditet og kroppen vil ikke frastøde det næste barn (så er det i alt fald ikke pga. antistoffer).

Så synes ikke det er noget du skal være nervøs over

Anmeld

19. februar 2010

Ox.

Jeg er rehsus negativ, og fik taget en del blodprøver i min graviditet, desuden fik jeg indsprøjtning dagen efter jeg havde født, da man som rehsus negativ kan risikere at afstøde en eventuelt ny graviditet senere i livet.

Anmeld

19. februar 2010

Cris

Jeg er også RNeg og min mand RPos. Og der er slet ikke noget problem. Jordemoderen har styr på det. Du får bare en stik efter fødsel (den fik jeg begge gange, for begge mine børn er Pos)

Anmeld

20. februar 2010

BJL2010

Åhh ja giv mig da endelig en sprøjte... Jeg er heller ikke så vild med de sprøjter. Men okay, hvis det er alt der er at frygte, så er det helt i orden med mig. Jeg vil gøre hvad som helst for Bebs (som forhåbentlig er sund og rask).

Suk suk alle de bekymringer

Tak for svarene.

KH Louis P

Anmeld

21. februar 2010

Christina31

Jeg er Rehsus Negativ og fødte for 7 år siden en dreng med samme blodtype- da betød det ikke noget.

2,5 år senere fødte jeg en dreng, som var Rehsus Positiv.- Vi blandede uheldigvis blod under fødslen, hvilket betød at vi skulle indlægges i en lille uges tid sammen. Lægerne var meget bange for, at min lille dreng skulle blive syg- at hans blodlegmer ville blive påvirket. Det blev taget mange blodprøver hverdag, men alt var helt ok.

Når en Rehsus Negativ kvinde føder et Rehsus Positivt barn, gives der altid en sprøjte indenfor 48 timer efter fødslen. Dette forhindre, at moren danner antistoffer i en evt. ny graviditet.

Anmeld

21. februar 2010

Sisley

Når du er rhesus negativ får du taget en ekstra blodprøve i uge 25, som viser, om dit barn er rhesus positiv. Hvis dit barn er positiv, skal du være opmærksom på, at der er kommet NYE REGLER!!! Læger og hospitaler er ikke helt med på moden hvad det angår. Du skal formentlig selv gøre fødestedet opmærksom på, at reglerne er ændret og du nu skal have en indsprøjtning INDEN du føder samt efter fødslen.

Jeg har selv lige været kampen igennem og fik endelig, endelig, endelig min indsprøtning i sidste uge. De stritter imod fordi den ny arbejdsgang ikke er implementeret endnu, men du skal bare holde ved!

Fordelen ved at du får indsprøjtningen inden du føder er, at der ingen risiko er for at du har dannet antistoffer mod rhesus positiv blodtypen. Se evt. sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Anmeld

21. februar 2010

mum2010

Der er kommet nye regler her pr. 1 januar, så du nu både skal have en indsprøjtning før og efter fødslen. Er vist noget med at de nu kan finde ud af hvad blodtype barnet har før det er født.

Er selv rhesus negativ og fik for nogle uger siden en indkaldelse til en vaccination. Så observerer de en ½ time efter vaccinen for at sikre at alt er som det skal være, og at man ikk bliver dårlig. Ellers ligger der ikke mere i det

Jannie 38+3

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.