Grød!!!???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.924 visninger
10 svar
0 synes godt om
18. februar 2010

Melissa´s Mor

Jeg har en datter på lige knap 6 måneder (23. feb) som ikke vil spise grød, kartofler, frugtmos osv. Vi er oppe på 6-7 flasker om dagen a 250 ml.

Mit problem er så: Hun bliver ikk mæt af det, Vågner hver nat x 3 og er svær at få til at falde i søvn om aften.

Nogle råd????

Hilsen Den Trætte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2010

Pige2009

Sikke da en træls situation. Hvordan gør I, når hun får grød? Jeg tænker her på, om I sidder og spiser samtidig eller I bare forsøger at få hende til at smage i løbet af dagen?

K.h. Linda

Anmeld

18. februar 2010

Cris

Du er faktisk ikke den eneste. Der er masser om det på nettet, especielt på de engelske sider. De viser sig, at nogle babier ikke gider så noget og så kan man droppe den der mos og grød fase og de starter direkt med hapser, så de kan selv sidde og begynder at tykke godt. Du skal ikke blive desperat, det hele skal nok gå (jeg kender ikke nogle på 18 som lever af mælk... tihi) Og du kan tilbyde hende noget hver dag. Men som sagt, der er mange som er mest glad for "the real thing" og så starter de selv at tage nogle små hapser med fingrene.

Anmeld

18. februar 2010

Mussen2

Hvad med vælling!? Selvom det er blevet lidt en "ting-man-ikke-bør-gøre", så gjorde vi det nu alligevel, med stor succes.

Anmeld

18. februar 2010

Pia

Du kan jo prøve og skifte middag flasken og natflasken ud med vælling.. Ja altså det skal hun jo stadig have i flasken, men det mætter mere end den alm mme....

Min ældste datter var 8 mdr inde hun ville spise noget der bare minde om 2 skefulder grød/mos osv..
Hun blev 10 mdr inden hun spiset portioner der svarede til et måltid,men hun trivedes fint alligevel...
Hun er 4 pr i dag og spiser alt...

Min mindste datter er 8 mdr og hun har haft smag for alt mad siden hun var godt 4½.. Hun er nu gået helt fra grød og mos og får den slags mad vi gør..
Hun har selv lige sagt/ valgt flasken helt fra her for 2 dage siden )

Men prøv med vælling..
Du kan jo selv lave det og så lave det lidt tykkere.. Bare husk og brug en flaske med stort hul så..

Anmeld

18. februar 2010

Skouboe

Jeg ville begynde at tilbyde hende ting hun kan sidde med i hånden og gumle på og på den måde lære at ting ikke nødvendigvis behøver at smage og føles som mælk... fx skorper, gulerod/agurkestave, ristede rugbrødsstænger mv...

Derudover ville jeg give hende en pause på fx 14 dage og derefter prøve igen med tynd majsgrød (skal have samme konsistens som sovs) med frugtmos i. Sæt hende evt. i en skråstol, så er hun godt støttet og tyngdekraften hjælper til... og så hold dig til grød 1 gang om dagen indtil hun spiser ½-1 dl og derefter kan du udvide med endnu en gang grød eller grøntsagsmos. Du kan evt. få inspiration til opskrifter mv. her - det er de officielle anbefalinger osv. fra sundhedsstyrelsen: http://www.sst.dk/publ/Publ2009/CFF/boern/mad_2009.pdf

Der må gerne grines og pjattes mens hun spiser og gør generelt et stort nummer ud af det med ros og klappen i hænder osv. Giv hende evt selv en ske at sidde med også så hun føler at hun er med. Med den alder hun har behøver det ikke at være fordi hun ikke er interesseret i maden, men kan også være fordi hun selv vil være med til at bestemme - det var det ihvertfald med min datter da hun var 6 måneder. Hvis det er tilfældet, hjælperdet som regel med en ske, eller et eller andet spiseligt i hånden.

Hvordan er hun til at drikke af kop?

Anmeld

18. februar 2010

Melissa´s Mor

Linda2009 skriver:

Sikke da en træls situation. Hvordan gør I, når hun får grød? Jeg tænker her på, om I sidder og spiser samtidig eller I bare forsøger at få hende til at smage i løbet af dagen?

K.h. Linda

Jeg tilbyder hende grød efter hendes middagslur,. igen ved vores spisetid (kl 18.00). Da jeg har fået afvide det ikke er godt senere på aften tilbyder jeg kun de 2 gange.

Har været igang med grød siden hun var 4 måneder.!!!

Anmeld

18. februar 2010

Melissa´s Mor

Skouboe skriver:

Jeg ville begynde at tilbyde hende ting hun kan sidde med i hånden og gumle på og på den måde lære at ting ikke nødvendigvis behøver at smage og føles som mælk... fx skorper, gulerod/agurkestave, ristede rugbrødsstænger mv...

Derudover ville jeg give hende en pause på fx 14 dage og derefter prøve igen med tynd majsgrød (skal have samme konsistens som sovs) med frugtmos i. Sæt hende evt. i en skråstol, så er hun godt støttet og tyngdekraften hjælper til... og så hold dig til grød 1 gang om dagen indtil hun spiser ½-1 dl og derefter kan du udvide med endnu en gang grød eller grøntsagsmos. Du kan evt. få inspiration til opskrifter mv. her - det er de officielle anbefalinger osv. fra sundhedsstyrelsen: http://www.sst.dk/publ/Publ2009/CFF/boern/mad_2009.pdf

Der må gerne grines og pjattes mens hun spiser og gør generelt et stort nummer ud af det med ros og klappen i hænder osv. Giv hende evt selv en ske at sidde med også så hun føler at hun er med. Med den alder hun har behøver det ikke at være fordi hun ikke er interesseret i maden, men kan også være fordi hun selv vil være med til at bestemme - det var det ihvertfald med min datter da hun var 6 måneder. Hvis det er tilfældet, hjælperdet som regel med en ske, eller et eller andet spiseligt i hånden.

Hvordan er hun til at drikke af kop?

Har prøvet at holde pause fra grøden, og startet op efter 1 uge.

Jeg har tilbudt banan og is, som hun spiste lidt af.. Ellers kommer alt andet retur.. Må hun gerne spise agurk og det????

Jeg har prøvet med skråstol, højstol, at hun sidder ved mig.. intet hjælper.

Hun er ikk særlig god til at drikke af kop i nu..

Men vil prøve det med hun selv holder en ske..

Anmeld

18. februar 2010

Pige2009

Jeg er med Pia her og synes også du skulle prøve med Vælling for at mætte hende.

Håber det lykkes

K.h. Linda

Anmeld

20. februar 2010

Skouboe

Melissa´s Mor skriver:

Har prøvet at holde pause fra grøden, og startet op efter 1 uge.

Jeg har tilbudt banan og is, som hun spiste lidt af.. Ellers kommer alt andet retur.. Må hun gerne spise agurk og det????

Jeg har prøvet med skråstol, højstol, at hun sidder ved mig.. intet hjælper.

Hun er ikk særlig god til at drikke af kop i nu..

Men vil prøve det med hun selv holder en ske..

Købe skorper må hun ikke få for mange af inden hun er 6 måneder, men ristede rugbrødsstave og agurk/gulerod må hun gerne få.

Når jeg laver ristede rugbrødsstave køber jeg et helt rugbrød uden kerner, der ikke er skiveskåret og skærer det i bjælker på ca 1½x1½ cm. Jeg putter nogle i fryseren til senere og smider 5-10 i ovnen i ca. 20 minutter ved 150 grader eller deromkring. Prøv dig lidt frem. De skal være hårde udvendigt (så hun kan sidde og gnubbe gummerne med dem og bløde dem op med spyt) og lidt bløde indvendigt. 

Når den bliver alt for blød skifter du den ud med en frisk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.