Ja hurra for Isofix opfindelsen, det gør det godt nok nemt, ikke kun sikkerhedsmessigt i forhold til fastspæænding (for man kan sagten få en isofix stol hvor selve stolen er dårlig, det er kun selve fastspæningen, men det giver dem så også en ekstra stjrne i samlet sikkerhedsvudering) men så sandlig også i forhold til det helt praktiske, det er mange gange nemere lige at klikke en fx gruppe 0 stol (dvs helt spædbørns stolene) ned i basen og så ud på landevejen, meget nemere end at bakse med selen.
Vi fik en Isofix stol alledere inden de var kommet ud i babyforretningerne, længe blev vi kritiseret for det valg, og stadig i dag støder jeg på folk der påstår at systemet kun er falsk tryghed, hvilket det også på sin vis er for dem der tror at selve stolen er meget mere sikker via systemet, hvilket den altså ikke er, men falsk tryghed i forhold til at få spændt sit barn ordentligt fast, nej... med mindre man så tror man kan lade være med at spænde 5.punkts selen vel at bemærke, men så dum tror jeg alligevel ikke nogen forældrer er. (det håber jeg da ikke)
Om ikke så forfærtlig mange måneder vokser vores den yngste ud af gruppe 0 stolen, hun vil så få den den mælmste sidder i den mælmste den, den største har, som er en selepude med ryglæn, og den ældste vil så få en ny, der har vi siskuteret MEGET, først og fremmest om han skal have noget at side på... det SKAL han nok kan "passe" selen uden noget, men der er altså en grund til at det anbefales at børn til og med 1 klasse som minimum bruger selepude (langt de fleste forældre fjerner puden når de små er omkring 5 år, altså 2 år før man må, reglen er at de skal være 135 cm høje før de kan side uden selepude) og den grund er ikke for at genere os forældre eller viores slunkne tegnebøger, og om det bare skal være en selepude eller en med ryglæn, jeg er ikke 2 sek i tvivl, det skal være med ryglæn, det ryglæn beskytter ekstrem meget ekstra, jeg forstår slet ikke alm selepuder er lovlige, nu vi har et så meget mere sikkert alternativ, der til gør det, det meget nemere for politiet at se om ungerne er spændt forsvarligt fast, de kan trods alt ikke se om de sidder på en selepude eller ej, mens ryglænet er meget tydeligt at få øje på.
Heldigvis er det sådan her i huset at det er manden der har bukserne på, men det er edder hakme mig der bestemmer farven ;) så mor her får sin vilje.
Anmeld