Cris - udsprunget af digter-tråden :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

329 visninger
4 svar
0 synes godt om
15. februar 2010

mariamiss6

Jeg spurgte hvorfor på engelsk ikke for at kritisere, men fordi det virkeligt undrer mig. Følelser kommer der på den rigtige måde, når man skriver på den sprog vi bruger til hver dag, modersmål, tror jeg det hedder. Jeg kunne skrive længere om det, men jeg tror at Anonym ikke er glad for det. Den er ellers en fin lille digt.

Hejsa Cris. nu kopierede jeg lige din kommentar, og hev den her ud, fordi det er bedre synes jeg

Jeg tror godt jeg kan forklare den der, med at nogle skriver på engelsk.

Jeg synes nogen gange dansk er et kringlet sprog - selvom det er mit modersmål. Mange ord er for små i forhold til betydning, og man bruger rigtig mange ord, på at forklare en enkelt lille følelse.

Derfor kan det være lettere at skrive på engelsk for mange mennesker.

Jeg selv har tit gjort det - dog skriver jeg ikke digte.

Men faktisk tænker jeg også meget ofte på engelsk. Jeg forstår godt du synes det er mærkeligt. Men nogen gange er det bare lettere at sige tingene på engelsk, fordi det nogen gange forklarer tingene bedre, og mere simpelt.

Forstår du det bedre nu?

hvad var det for et lan du kom fra?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2010

Cris

Men det er netop det gør, at man skriver digt. Man finder lige de rigtige ord i sproget. Man leger med ord, man vender rundt med dem, man bruger metaphor og så nogle ting.

Faktisk spurgte jeg det samme til en pige jeg kendte som kunne godt lige at spille guitar. Og så kom hun med nogle sange på engelsk og hun svarede til mig, at når hun gjorde på dansk kom det hele lidt for tæt på hende. Men det er jo også mening. Jeg synes, at danskere er meget vant til at pludseligt skifte til engelsk, når man skrive for eks. sange. Og jeg kan simpelthen ikke forstå. Hvis du snakker med din kæreste på dansk, hvorfor så skrive en sang til ham på engelsk????  

Jeg kommer fra Spanien

Anmeld

15. februar 2010

mariamiss6

Cris skriver:

Men det er netop det gør, at man skriver digt. Man finder lige de rigtige ord i sproget. Man leger med ord, man vender rundt med dem, man bruger metaphor og så nogle ting.

Faktisk spurgte jeg det samme til en pige jeg kendte som kunne godt lige at spille guitar. Og så kom hun med nogle sange på engelsk og hun svarede til mig, at når hun gjorde på dansk kom det hele lidt for tæt på hende. Men det er jo også mening. Jeg synes, at danskere er meget vant til at pludseligt skifte til engelsk, når man skrive for eks. sange. Og jeg kan simpelthen ikke forstå. Hvis du snakker med din kæreste på dansk, hvorfor så skrive en sang til ham på engelsk????  

Jeg kommer fra Spanien

ja jeg synes nok det var spanien.... nu kan jeg altså ikke snakke spansk. Men måske er spansk bare også et poetisk sprog, og derfor er det nemt at digte og skrive sange på spansk???

Det ER bare ikke altid let at være dansktalende hehe...

Men altså jeg må svare nej til dit nye "spørgsmål" for jeg tænker jo netop også på engelsk. Rigtig meget endda. Og især hvis jeg overvejer at starte en samtale som skal tales og forstås helt rigtigt, for at den har den ønskede effekt.

Og når jeg en gang i mellem har overvejet noget digteri, så har det også foregået på engelsk...

I ny og næ når jeg har skrevet lidt dagbog halløj, så har jeg også skrevet det på engelsk, selvom det kun er mig der læser det.

Altså jeg tænker meget på engelsk, og en overgang skrev jeg også meget engelsk.

Bare fordi det var lettere at få sagt det helt rigtige

Anmeld

15. februar 2010

Cris

Ok, så kan jeg lave det hele end og mere krøllet... hehe... Here it goes

Kan det så være, at der mangler en god "basis" på dansk? Jeg kan se, at danske børn laver stort set ingen lektier til Dansk. Men det bliver nød til til engelsk, for man skal skrive stil og lave gramatik prøve. Jeg har set, at når der handler om dansk laver man lidt for lidt. Jeg skulle lave rigtig rigtig meget på spansk og ordforrod bliver stor. Men jeg kan mærke at børnene i dag i Spanien laver mindre og det kan mærkes på deres sprog. I DK startede tidliger det med at ikke give for mange lektier til børn... For når man bedre kan udtrykke sig på en anden sprog end modersmål er fordi (tror jeg) der mangler en god base. Du kan se for eks på mine indlæg. Du kan forstå, hvad jeg mener men jeg kan mærke, at det bliver aldrig så godt forklaret, ligesom hvis jeg havde skrivet dem på spansk. Hvis jeg havde sådan, at jeg hellere ville skrive på dansk end på engelsk, for jeg bedre kunne finde ord, så ville der være noget der fejler på mit sprog. Giver det mening?

Anmeld

15. februar 2010

mariamiss6

Cris skriver:

Ok, så kan jeg lave det hele end og mere krøllet... hehe... Here it goes

Kan det så være, at der mangler en god "basis" på dansk? Jeg kan se, at danske børn laver stort set ingen lektier til Dansk. Men det bliver nød til til engelsk, for man skal skrive stil og lave gramatik prøve. Jeg har set, at når der handler om dansk laver man lidt for lidt. Jeg skulle lave rigtig rigtig meget på spansk og ordforrod bliver stor. Men jeg kan mærke at børnene i dag i Spanien laver mindre og det kan mærkes på deres sprog. I DK startede tidliger det med at ikke give for mange lektier til børn... For når man bedre kan udtrykke sig på en anden sprog end modersmål er fordi (tror jeg) der mangler en god base. Du kan se for eks på mine indlæg. Du kan forstå, hvad jeg mener men jeg kan mærke, at det bliver aldrig så godt forklaret, ligesom hvis jeg havde skrivet dem på spansk. Hvis jeg havde sådan, at jeg hellere ville skrive på dansk end på engelsk, for jeg bedre kunne finde ord, så ville der være noget der fejler på mit sprog. Giver det mening?

jeg kan forstå hvorfor du bedre kan skrive spansk end dansk - men det bliver en længere forklaring, og det er jeg simpelthen for træt til nu

jeg går i seng om lidt, jeg ville bare lige prøve at forklare det lidt, uden at forstyrre den anden tråd endnu mere

Jeg prøver at se om jeg kan koncentrere mig om et ordentligt svar imorgen aften

sov godt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.