Der kan være mange ting i vejen.
Det mest usansynlige er sygdom, men det er ret usansynligt, du blev jo tjækket da du fik recepten, så det skal du ikke frygte.
Det mere sansynlige er at kroppen nu har vennet sig til hormonerne, og hormonerne med tilvænningen virker svagere på din krop, eller sagt med andre ord at pillerne bare ikke er stærke nok.
Med tilvænningen kan også være kommet at de nu skal tages MEGET nøjagtigt, den mindste forskydelse kan give pletblødninger... der er vi jo forskellige, nogle kan glemme deres om morgenen og tage den om aftenen i stedet uden det betyder det mindste, mens andre skal tage dem på sekundtet for at undgå pletblødning.
Det kan også være det du spiser der spilder ind, fordi maveindholdet har betydning for hvordan man optager pillerne, lige som tilvænning til stofferne kan få kroppen til at ændre optagelsels "taktik"
At springe en blødnings periode over vil også kunne fremkalde pletblødning.
Min erfaring (og min søsters) er at lægerne starter med at skifte mærke, ved den slags problemer, for det meste til et stærkere produkt. Men nu fornuftigt at vende det med din læge, det er den eneste som ville kunne løse problemet for dig *ss*
Det skal lige med at problemet også kan være at pillerne er for stærke, men heller ikke det er særlig sansynligt, for så ville du have døjet med pletblødning fra starten af, men man skal jo aldrig sige aldrig, kroppen er en forunderlig størrelse.
Jeg selv er en kombi af at have behov for et usansynligt højt indhold af hormoner, fordi min krop bare ikke optager piller af nogen slags særlig godt gennem maven, så for at få nok skal jeg have meget høj dosis, hvis det indtages oralt, kombineret med at de skal tages på sekundtet, ellers pletbløder jeg (jeg lyver ikke 20 sek forskydelse og jeg pletbløder) Hvad endnu værre er, så er jeg ikke sikker på p-piller, jeg har nu prøvet at blive gravid hele 2 gange mens jeg tog p-piller (men antallet af kvinder som ikke bliver sikret af brugen stiger også støt i de her år, hel hvorfor er man ikke klar over, men man mistænker bla brug af p-piller under amning... men jeg blev ikke ammet så den går jeg ikke under, lige så brugte min mor slet ikike p-preperater, så det kan heller ikke stamme fra brug under uopdaget graviditet, her er det af andre årsager, sikkert genetisk, for min søster og moster er lige så "heldige" som jeg)
Jeg bruger slet ikke den slags lige nu (for jeg ammer, og nægter at tage nogen unødig chance, både i forhold til at gøre min datter mere eller mindre imun over for hormonerne, men også af hensyn til risikoen for at gøre hende sterril, den forhøjede risiko for blodpropper både hos mig og hende, samt risikoen for at hormonerne "går i mælken" dvs rammer amningen) Men mens jeg tog brugte jeg plastre fordi det er et lavhormons produkt (det svarer til minnnipiller) hvilket minsker risikoen for div ting betydligt, men også fordi min krop klart bedre kan optage hormonerne på den måde, end via maven, og jeg der med slipper for bøvlet med at huske hver dag (plastrer er så en dag i ugen) lige så er der til en ekstra dag så skulle jeg glemme at skifte, ja så sker der overhovedet intet ved det, dvs jeg mindsker chancen for uønsket graviditet, betydligt (om end den stadig er der) men jeg slipper også for pletblødninger.
Men der er nu ikke ret mange der kan tåle plastrene, samtidig ikke ret mange der gider dem, for et hudområde der er indelukket i en hel uge af gangen vil reagere med rødmen kløe evt knubber svigen ol, der til er det faktisk ikke særlig sundt for huden 10 min uden ildt til et område vil kunne beskadige området for bestendigt, og her er tale om 7 dage uden ordentligt ildt samt ordentlig mulighed fior at slippe af med affaldsstoffer (de ligger sig inden under plasteret, hvilket naturligvis giver irritation) Men heldigvis findes der andre ikke orale lavhormons p-produkter på markedet, fx ringen ampullen, spiralen ol.
Måske du skal overveje at undersøge hvad der er at mulige alternativer du kan have glæde af, og så vende det med din læge.
Anmeld