Hvordan valgte I gudforældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.805 visninger
10 svar
0 synes godt om
8. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Vi ved jo at vores lille Jonathan absolut ikke skal døbes i kirken - men vi ville gerne holde en navngivningsdag for ham i stedet for, og "gud"forældre skal han selvfølgelig ikke snydes for.

Min egen holdning har altid været at gudforældre er foraldrenes mulighed for at tilvælge nogle mennesker som ikke oprindeligt er familie men som officielt bliver det gennem gudforældre-status.

Nu er det bare sådan at der i vores vennekreds ikke er nogle oplagte gudforældre som er samlet som par. Til gengæld er der en håndfuld helt vidunderlige singler / mennesker i parforhold som ville være perfekte. Ville man kunne vælge f.eks. en singlefyr (min og Niklas' bedste ven) og en pige (en af mine bedste veninder) som er i et parforhold med en anden i vennekredsen?

En anden mulighed var at vælge et fantastisk dejligt par som bor i Stockholm, så kommer de ikke til at se ham så ofte, men til gengæld styrker vi han forbindelse op til Sverige som jo er hans andet moderland Så kunne vi så vælge en håndfuld faddere herfra, af de folk som jeg har overvejet ellers...

Mit spørgsmål er - hvad gjorde I? Var valget helt oplagt?

Og hvad ville I gøre i mit sted?

Kh

Rosa - som tænker laaangt fremad

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2010

Honningblomst

Hej Rosa....

Jeg ville vælgt familie, med det argument at de netop altid på en eller andne måde vil være der...venner kommer og går og ingen venner bliver bare fordi de er gudforældre.

Min den ældste har min kusine som gudmor, hun kunne ikke selv få børn og vi så hende tit da jeg fik Jeppe...det gør vi ikke mere men hun er der stadig og vi har jo relationen da vi er familie. Hun giver gaver osv til ham til fødselsdag.

Nummer to fik en nær ven af min x, men denne ven er forsvundet ud af hans liv og bertram aner ikke hvem hans gudfar er.

Da Konrad så skulle døbes skulle de dælme være en der var der og det blev min søster, men det er på en måde lidt tamt for hun er jo alligevel altid der og for dem alle...men skulle jeg vælge igen, så tror jeg at mine to søstrer og min x's søster skulle have været gudmødre.

Jeg har selv en moster som gudmor og synes det er dejligt, for hun er jo en del af mig og mit liv, altid.

Knus Eva...og god jagt på den rigtige..

Rosa skriver:

Vi ved jo at vores lille Jonathan absolut ikke skal døbes i kirken - men vi ville gerne holde en navngivningsdag for ham i stedet for, og "gud"forældre skal han selvfølgelig ikke snydes for.

Min egen holdning har altid været at gudforældre er foraldrenes mulighed for at tilvælge nogle mennesker som ikke oprindeligt er familie men som officielt bliver det gennem gudforældre-status.

Nu er det bare sådan at der i vores vennekreds ikke er nogle oplagte gudforældre som er samlet som par. Til gengæld er der en håndfuld helt vidunderlige singler / mennesker i parforhold som ville være perfekte. Ville man kunne vælge f.eks. en singlefyr (min og Niklas' bedste ven) og en pige (en af mine bedste veninder) som er i et parforhold med en anden i vennekredsen?

En anden mulighed var at vælge et fantastisk dejligt par som bor i Stockholm, så kommer de ikke til at se ham så ofte, men til gengæld styrker vi han forbindelse op til Sverige som jo er hans andet moderland Så kunne vi så vælge en håndfuld faddere herfra, af de folk som jeg har overvejet ellers...

Mit spørgsmål er - hvad gjorde I? Var valget helt oplagt?

Og hvad ville I gøre i mit sted?

Kh

Rosa - som tænker laaangt fremad

Anmeld

8. februar 2010

vatten

Mathias er døbt og har derfor kun en gudforældre- min veninde. Vi aftalte, da vi gik i børnehave, at vi skulle være gudmødre for hinandens børn, så det er vi begge

Faddere valgte jeg efter, at der skulle være minimum én som var praktiserende kristen. Den sidste er min bedste veninde, som jeg vidste ville blive stolt af at få lov.

Anmeld

8. februar 2010

Moderator

Eva skriver:

Hej Rosa....

Jeg ville vælgt familie, med det argument at de netop altid på en eller andne måde vil være der...venner kommer og går og ingen venner bliver bare fordi de er gudforældre.

Min den ældste har min kusine som gudmor, hun kunne ikke selv få børn og vi så hende tit da jeg fik Jeppe...det gør vi ikke mere men hun er der stadig og vi har jo relationen da vi er familie. Hun giver gaver osv til ham til fødselsdag.

Nummer to fik en nær ven af min x, men denne ven er forsvundet ud af hans liv og bertram aner ikke hvem hans gudfar er.

Da Konrad så skulle døbes skulle de dælme være en der var der og det blev min søster, men det er på en måde lidt tamt for hun er jo alligevel altid der og for dem alle...men skulle jeg vælge igen, så tror jeg at mine to søstrer og min x's søster skulle have været gudmødre.

Jeg har selv en moster som gudmor og synes det er dejligt, for hun er jo en del af mig og mit liv, altid.

Knus Eva...og god jagt på den rigtige..

Hej Eva.

Tusind tak for svaret - jeg kan sagtens se det smarte i at vælge familie af netop den grund du angiver...

På den anden side har de respektive familiemedlemmer jo allerede fået deres "opgave"... Og de venner vi har i kikkerten har været i vores liv på tæt basis gennem alt mellem 20 og 6år...

Uh, jeg synes det er svært... Godt der er lidt tid endnu

Kh

Rosa

Anmeld

8. februar 2010

Moderator

vatten skriver:

Mathias er døbt og har derfor kun en gudforældre- min veninde. Vi aftalte, da vi gik i børnehave, at vi skulle være gudmødre for hinandens børn, så det er vi begge

Faddere valgte jeg efter, at der skulle være minimum én som var praktiserende kristen. Den sidste er min bedste veninde, som jeg vidste ville blive stolt af at få lov.

Ahh... Ja det er jo lidt anderledes - men igen et godt argument for valget...

Kh

Rosa

Anmeld

8. februar 2010

Hellemor

Vi valgte min bedste veninde som gudmor da Christoffer skulle døbes.

Jeg var meget i tvilv om jeg skulle vælge en fra familien eller en udefra. Fra familien havde vi kun min yngste storebror i tankerne, mest fordi jeg er gudmor til deres den ældste. Men jeg endte med at vælge min veninde, da hendes livsværdier og levemåde minder mest om mine egne. Hun er også mere tæt på mig end min bror, som bor på Fyn.

Vi valgte så at min bror skulle stå fadder, så han blev ikke helt udelukket.

Jeg synes I skal vælge udfra det der føles mest rigtig i jeres hjerter, og så være ligeglade med om de er i parforhold med hinanden eller andre. De kan jo være lige gode gudforældre om de er singler eller ej.

Knus Helle

Anmeld

8. februar 2010

Corn

Nu er gudforældre-titlen vel egentlig tiltænkt den person der bærer barnet i kirken... Så jeg tror ikke helt jeg forstår hvorfor jeres barn skal have en gudmor/far hvis, han ikke skal døbes.

Men derudover, er der vel kun en der bærer, deraf kun en gudforældre...

Til trods for at jeg ikke tror på gud, eller ander religioner, så er begge vores drenge døbt, og far har båret dem begge gange. Noget han var meget stolt (og lidt rørt) over...

Faddere har vi valgt som vi synes betød mest for os, men de bliver jo ikke berettiget til noget, medmindre man laver børnetestamente... En ting vi har snakket meget om, men aldrig fået gjort noget ved.

Majken 19+

Anmeld

8. februar 2010

Sees

Min søn er jo døbt og han har 4 faddere  - Altså en der bar ham og 3 der "vidnede".

Min nevø på 15 år bar ham og det valgte jeg fordi min nevø er en stor del af mit liv, og jeg ved at han bliver en lige så stor del af Emils liv. De to er så glade for hinanden, og det betyder meget for mig, og for min nevø at de ikke "bare" er fætre, men at de også er knyttet på den måde - Gudfar og gudbarn.

Min fætter, bedste veninde og bedste ven stod faddere. Det valgte jeg fordi at de tre personer ALTID har været en stor del af mig. Jeg har kendte dem altid og vi har holdt sammen, altid, derfor synes jeg det var helt rigtigt at det var de tre der skulle tage den "opgave" i min søns liv.

Anmeld

8. februar 2010

Honningblomst

Ja, det er svært...den ven vi valgte var en barndomsven af min x mand,....dvs de havde kendt hinanden i knap 20 år, men ja....jeg aner ikke hvor han er henne i verden nu...min søster har min fars brors kone som gudmor og de blev skilt da min søster var et år, så hun aner ikke hvem det er og har aldrig haft kontakt.

Tilgengæld har min yngste søster min mors brors kone som gudmor og de er samme, så der er kontakt...min mor er så gudmor for hendes barn og de blev døbt samme dag med 11 år imellem, fandt vi ud af på min søsters dåbsdag, lidt sjovt..

Men altså, i min familie var det nok nemt for min mor, da de er så mange søskende... min mormor fik 4 børnebørn på fire uger på et tidspunkt, lidt vildt... og ingen tvillinger, nå, men det var lige noget helt andet...bla bla bla bla...frk Eva..

God dag smukke... og glæder mig til at høre hvad I vælger..

Knus..

Rosa skriver:

Hej Eva.

Tusind tak for svaret - jeg kan sagtens se det smarte i at vælge familie af netop den grund du angiver...

På den anden side har de respektive familiemedlemmer jo allerede fået deres "opgave"... Og de venner vi har i kikkerten har været i vores liv på tæt basis gennem alt mellem 20 og 6år...

Uh, jeg synes det er svært... Godt der er lidt tid endnu

Kh

Rosa

Anmeld

8. februar 2010

LineD

Liam er jo døbt, det var slet ikke meningen han skulle have gudforældre, men min bror havde givet hints under hele graviditeten at det var noget han bare så gerne ville.

Men jeg havde stadig i tankerne at jeg selv ville bære ham ved dåben... Men da han skulle bæres til døbefonten vendte jeg mig mod fadderne (som han var en af) og rakte Liam til ham og sagde det ville betyde meget hvis han ville være gudfar.

Han har selv et barn på 3år og er forlovet med moren, men hun var hverken fadder eler gudmor, sådan synes jeg sagtens man kan gøre :)

- Altså vælge singler eller en person i et forhold, når nu personerne ikke er gift :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.