spørgsmål ang kat og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

431 visninger
8 svar
0 synes godt om
6. februar 2010

bette

den parasit man kan få gennem kattens afføring..

er den luft båren eller er det kun med hud kontak med afføringen man kan blive smittet.. kan ikke rigtig finde noget svar nogen steder...
andre der ligger inde med et svar?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2010

Gittemor09

bette skriver:

er den luft båren eller er det kun med hud kontak med afføringen man kan blive smittet.. kan ikke rigtig finde noget svar nogen steder...

jeg fik afvide at det lå i luften, så jeg måtte overhovedet ikke være i nærheden, eller ordne kattebakke, da den lille og jeg kunne blive meget syg af det..!!

ved ikke om det var det svar du er ude efter?? men går lidt ud fra det....

Anmeld

6. februar 2010

@spire

Jeg forstå din undren.. Jeg har selv kat, og fået af vide at jeg på intet tidspunkt måtte skifte hans kattebakke, pga det der halløj, under min graviditet.. Sagen er så bare den at jeg er alene, og har ikke mulighed for at andre skal gøre det, og derudover.. HVIS den er luftbåren må du jo slet ikke have kat, for så snart den så har lagt en lort (undskyld mit franske) så skal du jo have en til at fjerne den, og selv det er vel egentlig ikke godt nok? - Hvis den er luftbåren altså..?

Either way, jeg har skiftet kattebakke selv under hele min graviditet og blevet tjekket flere gange for den der parasit ting, og der er ingenting.. Min teori går på at det er hvis du på en måde får det ind i dig, altså ved at det er på dine fingre og du så klør dig i øjet eller andet at det kan smitte... Ligesom med menneskelig afføring faktisk..

Håber du kan bruge det til noget..

@spire 37+1

Anmeld

6. februar 2010

bette

Gittemor09 skriver:

jeg fik afvide at det lå i luften, så jeg måtte overhovedet ikke være i nærheden, eller ordne kattebakke, da den lille og jeg kunne blive meget syg af det..!!

ved ikke om det var det svar du er ude efter?? men går lidt ud fra det....

det var det svar ja... fik du det af vide af lægen??

har nemlig hørt at det kun er ved direkte kontakt med afføringen at det kan smitte

Anmeld

6. februar 2010

LinLin

Er ret sikker på det er ved berøring man kan blive smittet af (med?) parasitten! Undgå at skifte kattebakker og røre ved jord, for der kan den ligge lææænge... (husk at vaske hønder grumdigt, hvis du er nødt til at ordne noget de steder)

Anmeld

6. februar 2010

saxa

bette skriver:

det var det svar ja... fik du det af vide af lægen??

har nemlig hørt at det kun er ved direkte kontakt med afføringen at det kan smitte

Det er det også..! Du må bare ikke tømme kattebakken og komme i kontakt med afføringen.. Det står også bag på kattegrus-poserne.. Vi havde også kat da jeg ventede min den ældste.. Og fik afvide der ikk skete noget medmindre jeg var i nærkontankt med afføringen..

Anmeld

6. februar 2010

Gittemor09

ja, det var også det jeg ville frem til...

kunne bare ikke rigtig formulere det rigtigt

men man må ikke røre ved det, og hvis man er alene skal man rengøre fingre grundigt bagefter..!!

Anmeld

6. februar 2010

Noneother

Det er en virus som udendørs katte kan risikere at få éen gang i livet. - Katten har den ca. i en uge, og du kan osse kun ´blive smittet en gang.

Så hvis du har haft det (hvilket de fleste læger tjekker) så ingen panik.

Det smitter kun via kontakt med afføring. -og i øvrigt er der vist noget med at afføringen skal ha´ligget der mere end 24 timer før der er egentlig smittefare.

Så hvis du tømmer kattebakken dagligt (evt. med handsker) og i øvrigt sørger for en god håndhygiejne, skulle du vist være uden for fare.

..... Derudover har de vist lige fundet ud af at den der virus ikke er særlig farlig alligevel.

Det er hvad jeg har fået ad vide af min læge.

Anmeld

6. februar 2010

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
bette skriver:

Da jeg var gravid med min søn udnyttede min svigermor det med kattens afføring, så jeg spurgte lægen lige ud og hun sagde at hvis jeg ikke skiftede kattebakken eller på anden måde tog mig af den efterladenskaber var der ikke noget problem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.