Hvordan med vuggestue, buskørsel og fastspænding???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.012 visninger
7 svar
0 synes godt om
13. maj 2008

Christinahr

Hej piger

Ja jeg er lidt i chok, så skal lige hører hvad i ville gøre!

Da den lille skulle hentes idag var hele vuggestuen lukket - ingen mennesker. Vi vidste godt de store børn skulle på tur, men havde fået af vide i fredags vores ikke skulle med da hun var for lille. Da jeg afleverede til morgen sagde jeg hun blev hentet halv to - to og der var fint.

Det viser jeg så de har taget hende med alligevel - hvilket jeg ikke har noget imod, men skulle man ikke lige have ringet og fortalt det? Så der stod man så i tre kvarter og ikke anede hvor de var. Ingen der tog telefonen.

Deres undskyldning var det var gået så stærkt de havde glemt at ringe >( Derefter fortæller de hun har siddet rigtig fint med bare en hoftesele, hun er 15 mdr - jeg var måløs8( En hoftesele, skal de ikke i transportere dem i godkendte autostole???

Nogen der ved hvordan kravene er når vuggestuen skal have poderne med på tur?
Jeg er stadig i chok.

Er ellers rigtig glad for vuggestuen, men idag er lige i overkanten. Det var så hektisk da hun blev hentet, men hvad siger jeg imorgen?

Mvh Christina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2008

Pia.

Der er vist mange forskellige regler - det kommer an på om det er stor bus lille bus eller alm. privat bil de køre i... det du skal gøre er at du skal ringe op til kommunen og spørge hvad reglerne er ?!

Jeg har ikke godkendt kørsel med nogen af mine børn - jeg er nemlig ikke tilfreds med reglerne i Gudlborgsund kommune, ved at det er anderledes i andre kommuner... men prøv at forhøre dig.

forstår godt du blev sur. . . - det er heller ikke okay, at du skal stå der og ikke vide hvor hun var...

knus Pia, som håber hun hyggede sig trods alt.

Anmeld

13. maj 2008

Christinahr

Ja men det kan da ikke passe vi forældre får klip hvis det ikke er en godkendt autostol, men vuggestuen må gerne - og endda med mange>(

Troede faktisk reglerne var ens på det område. Da vi havde dagpleje kørte hun med alle fire børn i autostole og derfor har jeg slet ikke tænkt det var muligt de ikke gjorde det i vuggestuen, men ja så ryger min kørselstilladelse da også retur... øv øv.

Anmeld

13. maj 2008

Honningblomst

Christinahr skriver:

Ja men det kan da ikke passe vi forældre får klip hvis det ikke er en godkendt autostol, men vuggestuen må gerne - og endda med mange>(

Troede faktisk reglerne var ens på det område. Da vi havde dagpleje kørte hun med alle fire børn i autostole og derfor har jeg slet ikke tænkt det var muligt de ikke gjorde det i vuggestuen, men ja så ryger min kørselstilladelse da også retur... øv øv.

Det er vidst noget andet i bus...men ingen logik.
Meld ud du ikke ønsker at de kører med hende, så er der ingen problemer.
Knus..

Anmeld

14. maj 2008

Marie;-)

Men hvordan er det hvis man selv tager bussen med børn?

Marie, som ikke kender reglerne

Anmeld

14. maj 2008

Christinahr

hmm, ja du har en pointe der. Nu tager jeg ikke bussen, men skulle nok sidde med hende på skødet. (?)

Jeg spurgte i vuggestuen idag og de må IKKE kører med dem uden de er i autostole - øh hvorfor gør de det så?

Så tror jeg må få ringet til kommunen, det synes jeg ikke man kan tillad sig.

Anmeld

14. maj 2008

finkedinke

Der er ingen krav om sele overhovedet, desværre. Men hvis der er sele i bussen SKAL den anvendes, eller hvis forældrene tropper op med en autostol SKAL denne også anvendes. Det var den forklaring jeg fik af rådet for større færdselssikkerhed. Dog for to år siden. Men kig evt på deres hjemmeside.
Jeg kontaktede dem i forbindelse med at vores kommune ville spare penge og køre børnene i busser til legestuen der lå længere væk.Man mente det var billigere med busudgift til og fra EN legestue, end det var at have flere legestuer fordelt i kommunen.
Oven i købet er det sådan at man også mente at man ikke behøvede særtilladelse fra forældrene. Da det ikke var kørsel med dagplejerens private bil, men en bus på samme vis som hvis vi tog på tur med de offentlige busser.

Du spørger hvad vi ville gøre. Jeg ville blive så rasende. Jeg villle ikke tillade en bustur med børn i den alder og uden autostole. Hvis jeg skulle stå og vente udenfor vuggestuen og ikke have fået at vide at mit barn var med. Ville jeg nok bruge ventetiden på at kontakte samtlige på kommunen der kunne tænkes at ville lægge øre til en klage.
At de tager dit barn med uden at ringe til dig er helt uacceptabelt.

Anmeld

14. maj 2008

MUTT3

I minnibusser op til 7 passagere (dvs 8 næser) gælder de samme regler som i alm personbiler, dvs er der seler skal de benyttes er der børn under 135 cm med skal de side i en stol eller på en sædeforhøjer (det er faktisk helt til 7-års alderen, det er der ikke ret mange forældre der overholder) så længe der er tale om "privat" kørsel, dvs at det er indstuditionens eget køretøj, er der derimod tale om en lejet bus, fx fra et busselgskab, gælder der de samme regler som i alm bus, dog med den undtagelse at der skal værre seler i de byrer minnibuser, ogf de skal naturligvis benyttes, det skal der ikke i de alm busser.

I alm busser skal der ikke være seler, kun i nogle få er der seler, og er der skal de naturligvis benyttes, der er ingen krav om autostol sædeforhøjer eller 3-punkts seler. Så vit jeg ved, så findes der vist ingen alm busser i DK som har 3-punkts seler, og 3-punktsele er nu en gang nødvendigt for at man kan spænde en autostol fast.

Når har det første orienterende møde omkring barnet og opstart i VG eller DP (kommunalt jeg ved ikke med de private) skriver man under på at de må transpotere ens barn (det er naturligvis frivilligt skriver man ikke under mpå de ikke, heller ikke hvis det fx er nødvendigt at få barnet til en læge, men det er jo forældrenes valg om de vil tage den chance, jeg vil godt nok helere mit barn bliver transpoteret uforsvarligt, end at det fx får et alt for højt blodtab, fordi mit barn skal vente op mod 2 timer på at min gemal kan komme til DP og få hentet barnbet, og så lige en transport oven i på 45 min til nærmeste sygehus, der kan ungen nå at forbløde maaaange gange, ambulancerne må nemlig ikke bare køre efter hvad som helst og personalet har trods alt kun (langt de fleste) et 12 timers førstehjælps kursus)... her i kommunen er det standart at der står på blanketten man skriver under på, at transport i bil SKAL foregå med autostol (fordi det er gælende regler for transport af børn i personbiler ligegyldigt hvem der ejer og kører bilen) lige så bliver man informeret over at hvis der er seler i bussen vil de blive brugt men ikke autostol, og er der ikke seler, ja så kører man uden noget som helst.

Her hvor jeg bor, går den blanket man skriver under på automatisk vidre til HB´en, dvs man bliver spurt om de må "genbruge" den, lige her vil et nej betyde at barnet ville skulle stå alene tilbage i BH´en hver tirsdag mens de andre er til svømning, samt mindst 2 andre dage i måneden, hvor de andre er på tur ud af byen.
Jeg oplever at de her (BH) er super dygtige til at passe på de mindste børn i bussen fx sidder de altid ind til et vindue med et ældrer barn yderst (ind mod mittergangen, så vit det er muligt naturligvis) på den måde undgår de at de små begtbder at stave rundt i bussen under kørsel, og så bliver ungerne plaseret efter alder, dvs jo yngrer jo tættere på en voksen, det bagerste sæde, i mitten er forbudt område, for så undgår man at de små ved en hård opbremsning ryger ned gennem mittergangen, jo her har de tænkt meget over at beskytte børnene så godt de nu kan under de forhold der nu en gang er i en bus, ikke at skader helt undgåes, for det gør de altså ikke; Min knægt kom i en alder af 3½ ind under de store (fordi der var mange flere små end store) på hjemturen fra svømmehalden faldt han i søvn, altså sad og hang, lige over for bagdøren (2 dørs bus) og så skete der der ikke må ske, men som ingen er herre over, schauførren var nød til at tage en hård opbermsning (et skolebarn cyklede ud forand bussen) med det resultat at min knægt røg ned af sædet og ned i et af trappetrinene, og fik en flænge som skulle sys. De ringede da de var kommet tilbage til BH´en, ikke så meget for at informere mig (det kunne de jo altid få gjort) men fordi de viste at jeg var her hjemme, så de ville høre om jeg ville med, ham der skulle køre knægten til læge (jeg kan ikke selv få knægten til læge) fordi det naturligvis er det mest optimale at have mor eler far med, og nu var jeg jo lige ved hånden, havde jeg ikke været det, havde de som de bare kørt ham der over, og ladet en anden informere mig eller far, så snart muligheden bød sig. Sådan vil jeg også helst at det er, altså at de bare ser af at få min unge til en læge i stedet for at spilde tid på at ringe til mig først (med mindre andet taler for jeg får besked som det første, og det er der så længe jeg går hjemme) de har simbelthen ikke kompetancen til at tage vare på ungerne i tilfælde af fx chok det er de ikke udd´ede til (det er jeg faktisk udd til, ikke at alle forældrer er, men derfor er mor/far nu stadig det bedste, hvis muligheden er der for at en kan være fremme inden for få minutter, set med førstehjælpsøjne så helt ikke mere end 5 min, og max 10) og et lille bitte slag er altså nok, chok har intet med størrelsen af slaget at gøre, jo før til læge jo bedre, så kan jeg altid blive informeret, som de kommer frem til. Det skal lige siges at DP´erne her i byen helt ikke tager ungerne på bustur, netop fordi sikkerheden ikke er særlig optimal, de har 2 ture årligt hvor de SKAL, så der er de jo nød til det. (de 2 dage vil man ikke de bliver transporteret er paningen ens eget probelm)

Men det er jo også noget andet, end at de glemmer at informere om at de tager barnet med på tur ;) det handler om barnets ve og vel. Jo de burde have ringet til dig, men altså fejl sker, måske de troede at du var blevet informeret, måske de gik forbi hinanden måske måske og måske, og spicelt i en VG sker den slags forbigåelsels fejl nemt, for der er altså mange unger at holde styr over, og mange voksne om budet, ikke at en DP´er ikke kan begå den slags fejl det kan de sagtens, men der er det iftest pga kommunikations fejl med forældrene og ikke med kolegaerne. Der til er det trods alt kun mennesker.

Jeg ville ikke lade dem slippe af sted med; "hovsa" sidst hjeg opålevede hovsa var det med bække unger på en gang, den fik de altså ikke lov at slippe af sted med hooov, jo lige den dag, men de følgende dage hev jeg fat i dem og fik snakket tingene i gennem, til glæde for ikke bare mig og mine unger, men så sanlig også personalet og de andre børn samt forældrer, personalet lærte noget som senere kan komme andre børn og forældrer til gode, lige så fik vi lige en fornuftig vænding af hvordan man ser om en flænge skal limes eller om et plaster kan gøre det, samt om hvordan man faner om min tøs er syg (hvilket faktisk ikke er særlig nemt at se, selv jeg kan være i tvivl, med hende, knægten er syg på en meget mere normal måde, hvilket også lige blev vendt) Jeg fik det faktisk beget bedre, både fordi jeg fik læsset af, og fik en ordentlig forklaring, men også fordi jeg nu ved at de en anden gang meget nemere vil kunne fange sygdom hos min tøs, for nu ved de havd de skal se efter, hvilket de ikke viste før, ud over de normale tegn, hvilke hun ikke kommer med, og så er det jo ikke nemt for en der ikke ved hvad der skal ses efter, at fange sygdom.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.