"Om at spise dyr" af J. S Foer. Hvad mener i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

740 visninger
7 svar
0 synes godt om
2. februar 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Jeg synes han er sej. Jeg skal helt klart ud at have hans bog, og læse den fra punkt til prikke.

Kan godt lide, at han tager snakken op om vores forbrug af kød, vores behandling af dyr, og prikker til vores bevisthed, og hele tanken omkring, hvad vi vil give videre til vore børn.

Men jeg er så også på forhånd enig med ham om, at udviklingen de sidste 50 år har været uhyggelig.

Citat: "Supermarkets doesn`t sell what they want to sell, they sell what people wants to buy"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2010

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/01/20/172504.htm

Anmeld

2. februar 2010

oo

jeg har læst hans to romaner med stor glæde, men lige denne her bog interessere mig ikke.

ja, det er uhyggeligt som massepruktionen af kød har udviklet sig - men jeg syntes det er mere uhyggeligt at den ikke bliver brugt fornuftigt! der er mere end nok kød til at alle mennesker på jorden kan få en luns, og alligevel sulter folk ihjel i store dele af verden.

Det er et privilegie at vi i store dele af den vestlige verden selv kan vælge om vi vil spise kød eller ej, få friske grøntsager eller ej endda drikke rent vand eller ej - disse valg er ikke frie for rigtig rigtig mange mennesker, og at vi så kan sige "nej, NU skal vi altså producere MINDRE mad" mens der er folk der dør af sult og underernæring, det synes jeg er arrogant.

Anmeld

2. februar 2010

oo

masseproduktionen, ikke massepruktionen

Anmeld

2. februar 2010

Tjuhl skriver:

jeg har læst hans to romaner med stor glæde, men lige denne her bog interessere mig ikke.

ja, det er uhyggeligt som massepruktionen af kød har udviklet sig - men jeg syntes det er mere uhyggeligt at den ikke bliver brugt fornuftigt! der er mere end nok kød til at alle mennesker på jorden kan få en luns, og alligevel sulter folk ihjel i store dele af verden.

Det er et privilegie at vi i store dele af den vestlige verden selv kan vælge om vi vil spise kød eller ej, få friske grøntsager eller ej endda drikke rent vand eller ej - disse valg er ikke frie for rigtig rigtig mange mennesker, og at vi så kan sige "nej, NU skal vi altså producere MINDRE mad" mens der er folk der dør af sult og underernæring, det synes jeg er arrogant.

Det er nu heller ikke mit indtryk, at han synes det er ok at folk i verden sulter? Produktionen af kød i den vestlige verden er jo ikke til gavn for folk som sulter i den 3 verden sådan som tingene er nu. uanset  hvor meget der bliver produceret, hvordan vi behandler dyren, eller vores overforbruger af kød.

Sult i verden er helt uacceptabelt, men det er i mine øjne en lidt anden snak, end det Foer prøver at bringe på banen i denne bog. Han vil bare gerne at vi tager stilling til tingene og lige overvejer, at dyr er levende væsner, og at vi skal respektere dem og behandle dem ordentligt.

Jeg er enig med ham i, at vi som forbrugere skal vide hvad det er for et produkt vi indtager, hvor det kommer fra, og hvor meget.Og ikke mindst hvad vi vil servere for vores børn.

F.eks. synes jeg det er uhyggeligt, at vi spiser så meget kød idag i forhold til for få år siden.Det er gået gevaldigt ud over de dyr der bliver produceret for at stille et behov hos forbrugerne. Man har ikke altid stuvet dyrene sammen i små indehegninger, aflukket dem fra deres natur og pumpet dem med antibiotika.

og ja, vi er meget privilegerede at vi kan få lige det vi vil have, men jeg er altså helt enig med ham i, at vi skal producere med omtanke og respekt for de dyr vi slagter! At folk så sulter ude i verden synes jeg er en anden snak.

Anmeld

2. februar 2010

Vil lige tilføje, at jeg bestemt ikke er ligeglad med problematikken omkring den skæve fordeling af ressourcerne i verden. Det er helt uacceptabelt, men det hænger desværre sammen med så mange interesser ude i verden Hvilket produktion af dyr desværre også gør.

Anmeld

2. februar 2010

oo

jeg er ikke enig, men er simpelthen for sulten til at debattere det (aj, det er jeg rent faktisk, og så sidder jeg lige og læser til forelæsningen imorgen - hvis jeg da kan komme afsted!)

Anmeld

2. februar 2010

Tjuhl skriver:

jeg er ikke enig, men er simpelthen for sulten til at debattere det (aj, det er jeg rent faktisk, og så sidder jeg lige og læser til forelæsningen imorgen - hvis jeg da kan komme afsted!)

Ok, god læsning og bon apetit.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.