At lyve for sit barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

773 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. februar 2010

Bettemus

Jeg hørte lige i radioen, at en ny undersøgelse viser at hver 10. forældre har løjet for deres barn inden for den sidste måned. Det fik mig til at tænke: "har jeg løjet for min datter" Hmmm tænke tænke tænke....  Tror da vist nok jeg løj i sidste uge om, at jeg havde spist popcorn efter hun var kommet i seng. Og ryster nu på hovedet; for hvorfor lyve om sådan noget

Hva med dig? Har du løjet for dit barn inden for den sidste måned?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2010

oo

nu har jeg ingen børn, men hvis jeg havde, tror jeg at svaret ville være et stort fedt rungende JA

der er jo ret stor forskel på løgne, og der er både små hvide løgne (nej, mor spiser da aaaaaldrig popcorn uden dig, skat!), beskyttelsesløgne (nej, Osama Bin Laden vil ikke slå os ihjel hvis han kunne, skat!), morsomhedsløgnene (far er konge, mor er dronning og du er vores allesammens prinsesse - en løgn jeg selv stolt fortalte videre i børnehaveklassen) og så er der de store fede løgne som skader barnet mere end det lige hjælper. tror ikke lige jeg kan komme på nogen  men de findes!

min svigerinde stak en hvid løgn til sin den yngste forrige sommer, da de var hernede, som jeg var dyb imponeret over. drengen blev ved at gå og plukke nogle bær i haven. min svigerinde sagde, at nu skulle han altså stoppe og Alfred spurgte "hvorfor?" hvortil hun, uden at blinke, svarede "fordi det er de eneste bær der kan redde Augusts (vores kat) liv hvis han bliver syg". drengen stoppede med det samme, for August er en han virkelig kan forholde sig til

altså i teorien går jeg da ind for at man forklarer børn ens bevæggrunde og tager det alvorligt når de stiller store spørgsmål...men hvis man holder antallet af spørgsmål et barn kan stille på en enkelt dag op imod hvor mange vågne timer man har på et døgn, så kan det godt være lidt umuligt ALTID at gøre "det rigtige"

Anmeld

2. februar 2010

Bettemus

Tjuhl skriver:

nu har jeg ingen børn, men hvis jeg havde, tror jeg at svaret ville være et stort fedt rungende JA

der er jo ret stor forskel på løgne, og der er både små hvide løgne (nej, mor spiser da aaaaaldrig popcorn uden dig, skat!), beskyttelsesløgne (nej, Osama Bin Laden vil ikke slå os ihjel hvis han kunne, skat!), morosmhedsløgnene (far er konge, mor er dronning er du er vores allesammens prinsesse - en løgn jeg selv stolt fortalte videre i børnehaveklassen) og så er der de store fede løgne som skader barnet mere end det lige hjælper. tror ikke lige jeg kan komme på nogen  men de findes!

min svigerinde stak en hvid løgn til sin den yngste forrige sommer, da de var hernede, som jeg var dyb imponeret over. drengen blev ved at gå og plukke nogle bær i haven. min svigerinde sagde, at nu skulle han altså stoppe og Alfred spurgte "hvorfor?" hvortil hun, uden at blinke, svarede "fordi det er de eneste bær der kan redde Augusts (vores kat) liv hvis han bliver syg". drengen stoppede med det samme, for August er en han virkelig kan forholde sig til

altså i teorien går jeg da ind for at man forklarer børn ens bevæggrunde og tager det alvorligt når de stiller store spørgsmål...men hvis man holder antallet af spørgsmål et barn kan stille på en enkelt dag op imod hvor mange vågne timer man har på et døgn, så kan det godt være lidt umuligt ALTID at gøre "det rigtige"

Jeg kan huske da min datter hørte en isbils klokke første gang og spurgte: hvad er det mor?? Det er kirkeklokkerne der ringer - hehe  Den troede hun på riiiiigtig længe

Men ja, der findes mange former for løgn. Jeg kan ikke finde undersøgelsen på nettet, ville ellers gerne læse lidt mere om den.

Anmeld

2. februar 2010

oo

Bettemus skriver:

Jeg kan huske da min datter hørte en isbils klokke første gang og spurgte: hvad er det mor?? Det er kirkeklokkerne der ringer - hehe  Den troede hun på riiiiigtig længe

Men ja, der findes mange former for løgn. Jeg kan ikke finde undersøgelsen på nettet, ville ellers gerne læse lidt mere om den.

årh ja, min svoger fortalte for nylig, at hans forældre havde bildt ham ind, at isbilen ringede når der ikke var flere is

Anmeld

2. februar 2010

Bettemus

Tjuhl skriver:

årh ja, min svoger fortalte for nylig, at hans forældre havde bildt ham ind, at isbilen ringede når der ikke var flere is

Haha ja den blev også nævnt i radioen  Den kan jeg jo prøve at bruge næste gang. For hun er godt klar over nu, at det ikke er kirkeklokkerne hehe...

Anmeld

2. februar 2010

Corn

Det er vel også et spørgsmål om, hvad løgnen indeholder...

Vores oldefar er lige død og blev bisat lørdag.

Vi er i kirken og Anton på lige knap 3 siger: oldefar er død.

Min svigerinde har derimod fortalt at oldefar sover til deres dreng der er 6 mdr yngre og de to drenge starter en diskussion.

Jeg tænker om den, at jeg ville aldrig få mine unger i seng, hvis man kunne risikere at blive lukket inde i en kiste og brændt efterfølgende når man sover.

Derfor har ungerne været med hele vejen, set ham ligge død, synge ham ud, fået at vide i detaljer hvad der skal ske osv.

Men de små hvide løgne har jeg da også gjort brug af

Anmeld

2. februar 2010

Corn

Forresten har jeg også lavet den mega dumme.

Vi var på ferie i Tyskland, og ungerne ville bare ikke falde til ro, og til sidst kom mor-med-ondt-i-maven-men-for-tidligt-til-at-teste til at fortælle historien om Tyskertrolden.....

Især den lille snakker stadig om trolden med stor frygt

Anmeld

2. februar 2010

DK

Ja jeg har løjet inden for den sidste måned overfor Kirstine.

Hun er 6 år nu, og der er altså stadig ting som hun ikke skal vide.

Jeg lyver ikke omkring konkrete facts, men jeg udelukker nok nærmere visse detaljer. Fx. så kommer en baby jo ud af tissekonen, og vokser inde i maven fra et æg til et barn. Men det der med sædcellens rolle og hvordan den kommer derind, det er jeg bare IKKE klar til at fortælle. Så hun kender "sandheden" men ikke hele sandheden. Altså jeg har jo ikke fortalt at ungerne kommer med posten, men jeg har liiiige udeladt mandens rolle... Sådan er det nok med mange af mine løgne. Altså at jeg udelukker ting.

Anmeld

2. februar 2010

Mira0911

Tjuhl skriver:

Hehe, den bruger vi også her...

Anmeld

2. februar 2010

oo

DK skriver:

Ja jeg har løjet inden for den sidste måned overfor Kirstine.

Hun er 6 år nu, og der er altså stadig ting som hun ikke skal vide.

Jeg lyver ikke omkring konkrete facts, men jeg udelukker nok nærmere visse detaljer. Fx. så kommer en baby jo ud af tissekonen, og vokser inde i maven fra et æg til et barn. Men det der med sædcellens rolle og hvordan den kommer derind, det er jeg bare IKKE klar til at fortælle. Så hun kender "sandheden" men ikke hele sandheden. Altså jeg har jo ikke fortalt at ungerne kommer med posten, men jeg har liiiige udeladt mandens rolle... Sådan er det nok med mange af mine løgne. Altså at jeg udelukker ting.

se det er jo dem jeg ville klassificere som omsorgsløgnene, altså hvor du som mor og forælder vurderer hvad og hvor meget dit barn har brug for at vide af sandheden. det tror jeg til gengæld er den vigtigste løgn der findes...altså den der er bedst for barnet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.