Gode råd og forslag til projekt "sove i egen seng" ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

664 visninger
12 svar
0 synes godt om
1. februar 2010

JustAnotherName

I forlængelse af "ILN"s indlæg om projekt "sov i egen seng", så opretter jeg lige denne tråd, da vi skal igang med projekt :
" JO CELINA, DU KAN GODT SOVE ALENE I DIN EGEN SENG" i aften....

Hun har været den værste lille trygheds-narkoman (og moren er nok også blevet lidt for vant til, og afhængig af, putteriet - men det må stoppe nu, så alle kan sove bedre!) og kræver enormt meget omsorg/tryghed og fysisk kontakt ...LANGT MERE end Bianca nogensinde har gjort!
Desværre har vi endnu ikke fået nosset os sammen til at lave hendes eget værelse.
Så hun sover fortsat i vores soveværelse. Men nu skal hun ud af vores seng!

Bianca sov alene, da hun var 4 måneder gammel. Og kom på eget værelse, da hun var små 7 måneder gammel. Det har altid været nemt med hende. Og hun sover gerne alt fra 11-13 timer i streg om natten. NEMT!!
Så jeg har altså aldrig prøvet at have dette bøvl før, og er derfor ikke vant til, hvordan det gribes bedst an....?!?

Men det er en helt anden snak, end med Bianca, når det kommer til Celina.
Vi har forsøgt en del gange før, at få hende til at falde i søvn i sin egen seng uden at der skulle ammes i søvne eller ligge og holdes om. Men det lykkes ikke - eller ihvertfald kun meget få gange (og det er længe siden sidst) ....og det kan tage flere TIMER!! - da hun er en ekstremt stædig lille dame.

ALLE RÅD kan bruges, og tages imod med kyshånd, så jeg er bedst muligt KLÆDT PÅ til de kommende aftener og nætter...
For min erfaring siger mig, at det kommer til at kræve sít, og at hun helt sikkert vil protestere over disse forandring.

Jeg VED, at jeg skal holde ved, så hun kan mærke på mig, at det er sådan det bliver. Og jeg vil gå derind og trøste hende, mens hun bliver i sengen, og give hende sutten, og gå ud igen.
- Ihvertfald lade hende vide at alting er OK, selvom mor ikke ligger sammen med hende, at hun skal sove, og at vi nok skal være der og passe på hende - selvom vi ikke er fysisk tilstede.

Og jeg tror jeg kommer til at rende MANGE GANGE....

Heldigvis har Kenneth en del fridage de næste dage frem (derfor vælger vi også at gøre det nu), så vi kan skiftes til at tage turene ind til hende. Så det ikke KUN er mor der dur, og så man ikke ender med at opgive, fordi man hurtigere kører træt i det, når man er alene om det.

Men lad mig endelig høre, hvordan I gjorde med Jeres små, da de skulle lære at sove alene?? ....For Celina er jo 8 måneder gammel nu, og skal først til at LÆRE, at det er ok, selvom mor ikke er i nærheden (seperations-angst) og skal LÆRE at trøste sig selv og kunne falde i søvn alene.

Vuggen er skiftet ud med tremmeseng nu. Alt er parat! Og jeg prøver at gøre mig mentalt klar - Jeg håber på det bedste, og frygter nok det værste!

Har I evt. nogle gode fif og råd, som jeg kunne have glæde af at bruge ?!?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2010

Skouboe

Kys, kram og masser af tålmodighed - og samtidigt er det vigtigt at I står fast.

Forklar hende at hun skal sove i sin egen seng (også selvom hun måske ikke forstår det) - og put hende der med et kys og gå.

Når hun brokker sig må I derind igen - og igen og igen... Efter et par dage, kan I begynde at ignorere når hun brokker sig og først gå derind hvis hun begynder at græde.

Når hun græder tager i hende op og krammer og trøster hende og nusser hende uden at snakke med hende eller kigge hende i øjnene og når hun stopper, lægger I hende ned igen. Hvis hun begynder at græde igen, lægger I hænderne på hende og shyyy'er på hende. Hvis det ikke hjælper må hun op igen og så gentager i trøsten indtil hun falder til ro.

Formålet er at hun lærer at I altså mener at hun skal sove der, uden at hun ligger og græder sig i søvn. Sørg for at lytte til hende et øjeblik inden I går ind, så I kan vurdere om det er brok eller gråd. Min datter bruger meget "snyde-gråd/brok" hvor hun ikke er spor ked af det og sender mig et stort smil når jeg så kommer. Efter hun har fundet ud af at jeg ikke længere kommer rendende når hun gør det, er hun dog ved at være stoppet. Tilgengæld kommer jeg med det sammme hvis hun græder  rigtigt.

Min datter har aldrig sovet i vores seng bortset fra når hun har været syg, og har sovet på sit eget værelse siden hun var 3 måneder, så jeg har ikke selv haft behov for lige netop denne kamp, men ovenstående er sådan jeg ville gøre hvis jeg stod i situationen.

Held og lykke 

Anmeld

1. februar 2010

TbCp

Liva kom på eget værelse da hun var 4 1/2 md. og der var ingen problemer.... men det har jo nok noget med alderen at gøre.

Men nu ved du jo så at siden hun så var 1/2 års tid har vi kæmpet med søvnen, så jeg har absolut ingen gode råd til dig, vil bare ønske held og lykke og håber at Celina overrasker jer og bare vænner sig til det med det samme

Anmeld

1. februar 2010

JustAnotherName

Skouboe skriver:

Kys, kram og masser af tålmodighed - og samtidigt er det vigtigt at I står fast.

Forklar hende at hun skal sove i sin egen seng (også selvom hun måske ikke forstår det) - og put hende der med et kys og gå.

Når hun brokker sig må I derind igen - og igen og igen... Efter et par dage, kan I begynde at ignorere når hun brokker sig og først gå derind hvis hun begynder at græde.

Når hun græder tager i hende op og krammer og trøster hende og nusser hende uden at snakke med hende eller kigge hende i øjnene og når hun stopper, lægger I hende ned igen. Hvis hun begynder at græde igen, lægger I hænderne på hende og shyyy'er på hende. Hvis det ikke hjælper må hun op igen og så gentager i trøsten indtil hun falder til ro.

Formålet er at hun lærer at I altså mener at hun skal sove der, uden at hun ligger og græder sig i søvn. Sørg for at lytte til hende et øjeblik inden I går ind, så I kan vurdere om det er brok eller gråd. Min datter bruger meget "snyde-gråd/brok" hvor hun ikke er spor ked af det og sender mig et stort smil når jeg så kommer. Efter hun har fundet ud af at jeg ikke længere kommer rendende når hun gør det, er hun dog ved at være stoppet. Tilgengæld kommer jeg med det sammme hvis hun græder  rigtigt.

Min datter har aldrig sovet i vores seng bortset fra når hun har været syg, og har sovet på sit eget værelse siden hun var 3 måneder, så jeg har ikke selv haft behov for lige netop denne kamp, men ovenstående er sådan jeg ville gøre hvis jeg stod i situationen.

Held og lykke 

Det lyder meget sådan som jeg har tænkt det...

Men det er nu alligevel helt rart lige at høre andre også.
Det giver ligesom et puf til at få det gjort, og stå ved. Og mere mod på at komme igang med det, da jeg så også føler, at jeg har "en plan", som jeg kan holde mig til - Så jeg ikke ender med at opgive elelr finde halve løsninger.

NU skal det være !!! 

Anmeld

1. februar 2010

JustAnotherName

TbCp skriver:

Liva kom på eget værelse da hun var 4 1/2 md. og der var ingen problemer.... men det har jo nok noget med alderen at gøre.

Men nu ved du jo så at siden hun så var 1/2 års tid har vi kæmpet med søvnen, så jeg har absolut ingen gode råd til dig, vil bare ønske held og lykke og håber at Celina overrasker jer og bare vænner sig til det med det samme

Ja, jeg ved I også har haft Jers kampe med Liva om natten...

Jeg HÅBER at det ikke bliver så svært og slemt, som jeg kan frygte med Celina

Anmeld

1. februar 2010

Skouboe

JustAnotherName skriver:

Det lyder meget sådan som jeg har tænkt det...

Men det er nu alligevel helt rart lige at høre andre også.
Det giver ligesom et puf til at få det gjort, og stå ved. Og mere mod på at komme igang med det, da jeg så også føler, at jeg har "en plan", som jeg kan holde mig til - Så jeg ikke ender med at opgive elelr finde halve løsninger.

NU skal det være !!! 

Det aller vigtigste er at I står fast - hun er gammel nok nu til at vide hvad der foregår omkring hende og hvis I giver efter denne gang, bliver det så meget sværere næste gang fordi I så har lært hende at I ikke mener det...

Sender jer lige MASSER af rygrad...

Anmeld

1. februar 2010

JustAnotherName

Skouboe skriver:

Det aller vigtigste er at I står fast - hun er gammel nok nu til at vide hvad der foregår omkring hende og hvis I giver efter denne gang, bliver det så meget sværere næste gang fordi I så har lært hende at I ikke mener det...

Sender jer lige MASSER af rygrad...

Tak!

Jeg har masser af rygrad og mod på det lige NU ....det skal jeg så bare bevare, når/hvis det trækker ud i de sene timer med kamp de kommende aftener også jo

.......Men jeg skal NOK hænge i  og vinde kampen til sidst !!!!!

Anmeld

1. februar 2010

Klumpe-dumpe

Her er et råd jeg fik. Men jeg havde ikke brug for det. Det er taget udfra bogen GODNAT OG SOV GODT:

Må indrømme at det var en øjenåbner for mig at læse bogen selv, for der er bare SÅ mange gode ting jeg synes mange har undladt at fortælle om, når jeg har spurgt ind til metoden - og til alle der vil vide noget om metoden, så kan jeg kun sige: LÆS BOGEN SELV! Jeg er en "dårlig læser" der læser langsomt, og jeg fik den læst på 2½ time, da den er skrevet med humor og i et sprog ALLE forstår - så ingen lang og indviklet bog!

Nå, men vi har valgt at bruge Noah´s yndlingsbamse "Theo" som han bliver puttet med HVER gang han skal sove... Dét skulle give ham tryghed - at det var Theo der var det sidste han så inden han faldt i søvn og at Theo også stadig er der hvis han vågner om natten...
I bund og grund går det hele jo ud på, at man skal få skabt et "putteritual" og så holde sig slavisk til dét hver aften, så han bliver tryg ved hele situationen... Og så skal han lægges i sin egen seng på eget værelse, mens det er vågent, så det kan lære at det er oki og trygt at putte sig selv i sengen - uden mor og far, men sammen med Theo som er der hele tiden og passer på ham...
Bliver han ked af det når man lægger ham, bruger man tidsintervaller for hvornår man må gå ind og vise at man stadigvæk er der, men IKKE gøre noget for at han skal sove - det skal han selv lære!

Her har Noah været vant til at falde i søvn på vores arm - gerne i forbindelse med en flaske i munden, så var lidt skeptisk over at han skulle puttes vågen... Første aften græd han i ca. 45 minutter hvor vi var inde ved ham med HØJEST 5 min. intervaller og allerede dagen efter om formiddagen kunne vi lægge ham, give ham Theo og gå - og så har han fattet pointen lige siden... Putter ham nu hver gang mens han er vågen og han krammer sig bare ind til Theo og putter sig selv!! Fantastisk... Og hvor vi før var oppe 10 gange om natten, er han kun oppe 1-2 gange og det er mest fordi han taber sutten og stadig ikke selv kan tage den igen - så en klar forbedring må man sige! I nat sov han fra 20.30 - 03.00 hvor han fik en natflaske (som jeg har genindført fordi jeg ikke er klar til at stå op dér) og så sov han til 06.45 hvor vi så stod op...
Han har dog fået en mani med at vågne tidligt på morgenen/ om natten og være rimelig frisk (gerne når han har sovet 6-7 timer i træk uden at vågne) og ved ikke lige hvorfor han gør dét, men det tager vi fat på, nu her når han starter i DP på mandag...

Intervalskema:

Dag 1:
Første gang: 1 min.
Anden gang: 3 min.
Tredje gang og efterfølgende gange: 5 min.

Dag 2:
Første gang: 3 min.
Anden gang: 5 min.
Tredje gang og efterfølgende gange: 7 min.

Dag 3:
Første gang: 5 min.
Anden gang: 7 min.
Tredje gang og efterfølgende gange: 9 min.

Dag 4:
Første gang: 7 min.
Anden gang: 9 min.
Tredje gang og efterfølgende gange: 11 min.

Dag 5:
Første gang: 9 min.
Anden gang: 11 min.
Tredje gang og efterfølgende gange: 13 min.

Dag 6:
Første gang: 11 min.
Anden gang: 13 min.
Tredje gang og efterfølgende gange: 15 min.

Dag 7:
Første gang:13 min.
Anden gang: 15 min.
Tredje gang og efterfølgende gange: 17 min.

Ja tiderne skal bruges til ALLE lure i løbet af dagen + om natten...

Hvis det bare er lidt brok tror jeg man selv skal vurdere om det virkelig ER nødvendig at man går ind til barnet?

Hvis han vågner om natten går du ind og putter ham og forlader rummet med det samme, du skal IKKE putte ham flere gange hvis han fx rejser sig op - brokker han sig / græder SÅ bruger du tidsintervallerne!
Det er MEGA HÅRDT, specielt midt om natten, men det er desværre nødvendigt! Han SKAL lære at det ikke er ham der skal styre det show mere, og det lærer han kun ved at opleve at I stadig ER der for ham om natten, men på JERES primisser... Altså det lyder hårdt, men det virker fandme... Børn HAR brug for at få sat grænser - også om natten! :)

Anmeld

1. februar 2010

JustAnotherName

Her er et råd jeg fik. Men jeg havde ikke brug for det. Det er taget udfra bogen GODNAT OG SOV GODT:

Må indrømme at det var en øjenåbner for mig at læse bogen selv, for der er bare SÅ mange gode ting jeg synes mange har undladt at fortælle om, når jeg har spurgt ind til metoden - og til alle der vil vide noget om metoden, så kan jeg kun sige: LÆS BOGEN SELV! Jeg er en "dårlig læser" der læser langsomt, og jeg fik den læst på 2½ time, da den er skrevet med humor og i et sprog ALLE forstår - så ingen lang og indviklet bog!

Tak.

Ja, jeg har godt hørt om bogen. Og jeg overvejede at tage på biblioteket og låne den, men har ikke fået det gjort....

Det må være min back-up plan, hvis ikke det går ret godt med det de kommende aftener...

Hun er jo også vant til at få "fri bar" på babsen om natten....
Nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre, hvis/når hun vågner op midt om natten. Så skal jeg vel SÆTTE MIG OP i fodenden af sengen og amme hende, og så lægge hende tilbage i hendes egen seng bagefter, ikke ???
....Synes det er lige vel meget at forlange, oveni at sengen er skiftet ud OG hun skal lære at sove alene, at natmaden så også forsvinder helt.
Det er efterhånden også det eneste tidspunkt jeg ammer hende - når hun skal sove og så lidt i løbet af natten.
Det vil jeg selvfølgelig også stoppe helt med på et tidspunkt.
Og hvis hun bare sover hele natten igennem, så er det jo herligt.
Så vækker jeg hende ihvertfald ikke for at amme *smiler*

Anmeld

1. februar 2010

Klumpe-dumpe

JustAnotherName skriver:

Tak.

Ja, jeg har godt hørt om bogen. Og jeg overvejede at tage på biblioteket og låne den, men har ikke fået det gjort....

Det må være min back-up plan, hvis ikke det går ret godt med det de kommende aftener...

Hun er jo også vant til at få "fri bar" på babsen om natten....
Nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre, hvis/når hun vågner op midt om natten. Så skal jeg vel SÆTTE MIG OP i fodenden af sengen og amme hende, og så lægge hende tilbage i hendes egen seng bagefter, ikke ???
....Synes det er lige vel meget at forlange, oveni at sengen er skiftet ud OG hun skal lære at sove alene, at natmaden så også forsvinder helt.
Det er efterhånden også det eneste tidspunkt jeg ammer hende - når hun skal sove og så lidt i løbet af natten.
Det vil jeg selvfølgelig også stoppe helt med på et tidspunkt.
Og hvis hun bare sover hele natten igennem, så er det jo herligt.
Så vækker jeg hende ihvertfald ikke for at amme *smiler*

Jeg ville som du skriver sætte mig op og amme hende. og så skære det langsomt fra. Hvis altså hun normalt, spiser i 10 min, så skære det ned til 8 min om et par. dage, så 5 min osv osv indtil hun forhåbenlig ikke vågner mere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.