synes det er så svært med maden : (

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

358 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. januar 2010

Milka

er jeg den eneste der synes det er svært at finde på hvad man skal servere til ungerne?

jeg ved ikke om pigerne er kræsne ... synes bare ofte de ikke gider spise det der kommer på bordet. lilja er mest alsidig i sin smag men spiser ikke særlig meget. luca er allermest interesseret i kød, ost og frugt. meget af det andet bliver spyttet ud. kartofler og fisk gider de slet ikke.

forleden lavede jeg lasagne og det synes de vistnok var godt. tænker det måske er bedre når maden er blandet sammen, som med lasagne, end når det er små stykker af det ene af det andet hver for sig?

er lidt frustreret for jeg bruger en del til på madlavning forgæves. er der noget jeg kan gøre anderledes? for man kan vel ikke udelukkende leve af frikadeller, majs og ananas ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2010

Vinker

er jeg den eneste der synes det er svært at finde på hvad man skal servere til ungerne?

jeg ved ikke om pigerne er kræsne ... synes bare ofte de ikke gider spise det der kommer på bordet. lilja er mest alsidig i sin smag men spiser ikke særlig meget. luca er allermest interesseret i kød, ost og frugt. meget af det andet bliver spyttet ud. kartofler og fisk gider de slet ikke.

forleden lavede jeg lasagne og det synes de vistnok var godt. tænker det måske er bedre når maden er blandet sammen, som med lasagne, end når det er små stykker af det ene af det andet hver for sig?

er lidt frustreret for jeg bruger en del til på madlavning forgæves. er der noget jeg kan gøre anderledes? for man kan vel ikke udelukkende leve af frikadeller, majs og ananas ...

Er bange for jeg ikke har så mange råd at komme med. Herhjemme bøvler vi nemlig også rigtig meget med maden. Min tålmodighed er snart ved at være brugt. Der er snart ikke det mad vi ikke har prøvet at lave..... Der er åbenbart bare gode og dårlige dage mht hvad Niklas Emil gider at spise..... Han vil allerhelst bare ha sin elskede havregrød med bananmos på, rugbrød med smør (nogen gange med leverpostej) ostehaps, frugtstænger, æble, banan, soltørrede abriokoser og risengrød!

Når jeg laver lasagne er det som regel også et hit, men så pludselig er der dage hvor han bare nægter at spise det selvom det plejer at glide ned uden problemer....

Igår fik vi farserede porre med kartofler og tomatsovs samt bønner og gulerødder. Det var han helt vild med - Er spændt på om han gider at ha rester af det til aften - Man ved aldrig.....

Ej at forglemme Kristines mørbradgryde - Dét er både et stort hit hos Niklas Emil og forældrene, mums mums.

Vi må tit tvinge den første mundfuld i ham. Nogen gange viser det sig at han meget gerne vil ha det han smager. Andre gange spytter han det fluks ud igen, men smage på maden det SKAL han. Det er de heldigvis også gode til at gøre oppe i vuggestuen.

Pasta og kødsovs er næsten også altid godt.

Jeg tror desværre det er typisk børn at være besværlig når det drejer sig om mad.....

Rikke & Niklas Emil 25.09.2008

Anmeld

31. januar 2010

malo

Hos os er ris det største hit, en hurtig gang wokmad med grøntsager i små stykker, kylling og kokosmælk plejer at ryge ned. Kartofler er bare ikke et hit.... men ris med noget sovs til det plejer at hitte - og pasta.... også bare skruer. "Vores Børn" har nogle meget gode opskrifter, så man også kan få ideer. Mørbradgryden har været et hit her - og så kan man lave en stor portion der kan fryses ned... Har du prøvet en grøntsagssuppe evt. med lidt fløde og blendede grøntsager i, så den bliver lidt tyk, så den er lettere at spise... evt. med lidt kyllingekød til?

Anmeld

31. januar 2010

Milka

jeg er glad for at læse at det ikke kun er her der er problemer – jeg tror jo selvfølgelig at alle andre folks børn spiser alt og spiser meget!

hvad gør i så når de ikke kan lide det der bliver sat på bordet? får de så noget i ved de kan lide i stedet?

her er det også ofte sådan at noget der er godt den ene dag, nægter de den næste. forstår det ikke!

mine piger er jo 11 mdr og skal spise ca hver anden time. dvs at jeg ofte sætter dem til bords uden at de egentlig har udtrykt nogen form for sult. måske har det også noget med det at gøre?

jeg tror også formen er vigtig – tror at spisning bliver kedeligt nogengange. forleden var der noget luca ikke gad som hun spyttede ned på gulvet. efter maden, inden jeg havde nået at feje resterne sammen, kravlede hun rundt på gulvet og puttede det i munden som hun lige før havde spyttet ud. altså var det sjovere end skeen?

i aften vil jeg prøve ris med grønsager blendet sammen med ostesovs. så må vi se hvad de siger til det –

Anmeld

31. januar 2010

Ni-ko-li-ne

åh smukke.... tålmodighed er en dyd....

Nikoline laver samme nummer, med at spise fra gulvet......

hvis hun ikke vil have det der bliver serveret forsøger jeg at give hende skeen selv, eller små stykker mad direkte på bordet foran hende, så hun selv kan undersøge sagen, det sviner, men jeg tror det er den eneste vej frem....

Anmeld

31. januar 2010

Milka

ka-ri-na skriver:

åh smukke.... tålmodighed er en dyd....

Nikoline laver samme nummer, med at spise fra gulvet......

hvis hun ikke vil have det der bliver serveret forsøger jeg at give hende skeen selv, eller små stykker mad direkte på bordet foran hende, så hun selv kan undersøge sagen, det sviner, men jeg tror det er den eneste vej frem....

de får maden i små stykker, med ske, prøver selv med ske, brød og frikadeller o.l. som hele stykker så de kan sidde og gumle på det i hånden, lasagnen forleden fik de direkte på bordet så de kunne spise det med hænderne (og køre det rundt i håret); vi prøver at spise andre steder end spisebordet for at det ikke bliver for ensformigt osv osv ...

måske er det bare sådan det er med sådan nogen små størrelser? jeg bekymrer mig jo bare om maden nu er varieret nok, og at de får de næringsstoffer de har behov for!

Anmeld

31. januar 2010

Bondepigen

Emma er bedst til at spise morgenmad og frokost, så nu har vi fundet på at lave varm mad til frokost i weekenden (med start i denne weekend) OG DET VIRKER...i hvert fald endnu.

Hun har aldrig før spist så meget varm mad, som hun gør nu...og vil gerne have sin rugbrød til aften osse... Så DET er vist løsningen for os herhjemme... Men i DP kan jeg jo ikke rigtig gøre noget, så de dage må vi have varm mad om aftenen...

Håber du finder en løsning der virker for jer!

Anmeld

31. januar 2010

TbCp

Liva har ellers været alt ædende længe... men det er godt nok vendt.
Nogle aftener vil hun ikke engang smage på maden og andre aftener  tager hun en enkelt bid som enten ryger ned eller bliver spyttet ud.

Ris og kartofler gider hun, indimellem spaghetti. Kød gider hun ikke rigtig. Vi ved at hun spiser godt til middag i dagplejen så det er vi glade for... om aftenen får hun så nogle gange en portion youghurt eller lign. inden hun skal i seng. Det er ikke sådan at vi tilbyder hende noget andet under aftensmaden, hun skal spise hvad der er på bordet og vil hun ikke det er det bare ærgeligt.... men hvis det så er en af de dage hvor hun slet ikke vil røre maden, ja så får hun så noget andet senere.

Jeg tror hun kunne leve af kartofler, ris og rugbrød med makrel... 

TINA 

Anmeld

31. januar 2010

Ni-ko-li-ne

Milka skriver:

de får maden i små stykker, med ske, prøver selv med ske, brød og frikadeller o.l. som hele stykker så de kan sidde og gumle på det i hånden, lasagnen forleden fik de direkte på bordet så de kunne spise det med hænderne (og køre det rundt i håret); vi prøver at spise andre steder end spisebordet for at det ikke bliver for ensformigt osv osv ...

måske er det bare sådan det er med sådan nogen små størrelser? jeg bekymrer mig jo bare om maden nu er varieret nok, og at de får de næringsstoffer de har behov for!

jeg har hørt (på TV af en børne psykolog) at de fleste børn trives bedst hvis der sker det samme hver dag.... de spiser samme sted, får samme godnat sang/historie osv...

vi spiser i højstol ved spisebordet:0) altid.....

det med variationen kender jeg alt for godt.... jeg går nærmest i panik hvis Nikoline har fået samme slags kød/grønt to dage i træk....

Anmeld

31. januar 2010

Milka

jeg har hørt (på TV af en børne psykolog) at de fleste børn trives bedst hvis der sker det samme hver dag.... de spiser samme sted, får samme godnat sang/historie osv...

vi spiser i højstol ved spisebordet:0) altid.....

det med variationen kender jeg alt for godt.... jeg går nærmest i panik hvis Nikoline har fået samme slags kød/grønt to dage i træk....

vi er nu også ved spisebordet 99% af tiden, holder kun picnic på gulvet en gang i mellem

blev lidt beroliget af at læse det her:

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=KOST%20OG%20ERN%C6RING&id=7569

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.