Enlige mødre overses på Mors Dag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

922 visninger
5 svar
0 synes godt om
10. maj 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Nyhedsavisen

Når danske mødre i morgen bliver fejret på Mors Dag, må flere tusinde enlige mødre se sig forbigået.

Flere tusinde enlige mødre må se langt efter blomster og takkekort på Mors Dag. Ifølge nye tal fra Statens Institut for Folkesundhed har 4.600 enlige mødre mellem 25 og 44 år nemlig så lidt familie og venner, at de hverken har nogen til at hjælpe i hverdagen eller til at sige tak fordi du er en god mor.

»På Mors Dag er der tradition for, at vi giver blomster til mor som tak for hendes store indsats. Men der findes mange enlige mødre, som i den grad fortjener blomster eller et klap på skulderen på Mors Dag – men som ikke får det, fordi de er helt alene,« siger direktør for Mødrehjælpen Mads Roke Clausen.

En af dem er en 21-årig mor til en lille dreng på halvandet år:

»Jeg kan da godt blive lidt misundelig og tænke: Bare det var mig, der skulle have morgenmad på sengen, blomster og ros for at være en god mor,« siger moren, der har ønsket at være anonym.

Men det får hun ikke. For hun har ingen kontakt med sine forældre, da de begge er alkoholikere og vennerne kunne hun heller ikke holde fast i. At blive mor, var udfordring nok, fortæller hun.

En ny veninde

Ifølge Mødrehjælpen sker det ofte, at unge kvinder fra dårligt fungerende familier mister deres netværk, når de bliver mødre. De har nemlig hverken forældre eller eventuelle søskende at trække på, og deres venskaber glider som regel ud, fordi deres jævnaldrende lever et anderledes liv med byture. Mødrehjælpen har derfor i årevis haft mødregrupper, for unge, der er gravide eller har børn under et år. De mødes en til to gange om måneden sammen med en socialrådgiver, og ud af mødregrupperne kan der vokse venskaber og netværk.

»Jeg har fået en ekstremt god veninde, og det er jeg rigtig glad for,« siger moderen.

På Mors Dag samler Mødrehjælpen ind til arbejdet med unge gravide, enlige mødre og sårbare børnefamilier.

»Så man på Mors Dag også hjælper de enlige mødre, der ellers ikke får den anerkendelse, de fortjener,« siger direktør Mads Roke Clausen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2008

Pia.

Hvorfor mon ???? de enlige mødre har jo stadig børn... Hmmm !!! det er måske fædrene der køber tingene... ???

Jeg ved at mine børn her til aften har hvisket i køkkenet med deres far om de måtte plukke blomster fra haven i morgen tidlig(L) - (min datter hvisker meget højt*GG*)

Knus Pia, som syntes det er en sød dag, men jeg giver lige så tit min mor en kærlighedsgave en hvilken som helst anden dag...

Anmeld

11. maj 2008

xxx

Hermed glædelig mors dag til alle enlige mødre(L)

Selvom jeg er gift og har mange børn, går vi nu heller ikke så meget op i det med mors og fars dag, og det har vi aldrig gjort, det er noget som er opfundet af butikkerne, for at de kan tjene på det jo.
Nej fødselsdage og bryllupsdag er noget andet, der blir gjort mere ud af dagen her.

Hilsen Christina 21+3

Anmeld

11. maj 2008

Honningblomst

Jeg er jo enlig, men har aldrig brudt mig om denne tradition...gaver skal komme af lyst og ikke pga en dato.
Rasmus ved at jeg ikke ønsker at der gøres noget og derfor gør de det ikke.....men alle de ting de gør af lyst, det elsker jeg og sætter stor pris på..:)
Så I skal ikke have ondt af mig..;) den tæthed og nærhed man som enlig mor får til sine unger, det er en stor mor-gave...(L)
Knus og god sommerdag..

Anmeld

11. maj 2008

Honningblomst

PiaR skriver:

Hvorfor mon ???? de enlige mødre har jo stadig børn... Hmmm !!! det er måske fædrene der køber tingene... ???

Jeg ved at mine børn her til aften har hvisket i køkkenet med deres far om de måtte plukke blomster fra haven i morgen tidlig(L) - (min datter hvisker meget højt*GG*)

Knus Pia, som syntes det er en sød dag, men jeg giver lige så tit min mor en kærlighedsgave en hvilken som helst anden dag...

Ja, mon ikke fædrene har en finger eller to med i spillet...;)

Anmeld

11. maj 2008

Lillemy60

Jeg fik en skøn mors dags gave i dag. En jeg kender via et forum har købt en lille bog til mig på vegne af min søn. Det rørte mig faktisk meget, at andre tænkte så langt, for jeg tænkte da også, at jeg må se langt efter en mors dags gave !

Jeg har også hjulpet et barn med at købe en lille ting til sin mor, og hun blev også rørt :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.