Fødselsforberedelser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.190 visninger
10 svar
0 synes godt om
28. januar 2010

smokin

Idag har jeg været til min første fødselsforberedelse. 

Jeg har op til dagen været lidt i tvivl om det mon var spild af tid, men valgte alligevel at gå til første møde, da jeg ikke mener man kan tage en beslutning før man har prøvet det.

Jeg er glad vendt hjem, og det er der egentlig flere grunde til.

Der hvor jeg går til fødselsforberedelse, skal man ikke sidde i rundkreds og lære at trække vejret ordenligt. Derimod kommer der rigtig god viden om hvor det kan gøre ondt, hvorfor det gør ondt, og om det er okay. Vi kunne hver især spørge om hvad vi nu måtte have på hjertet, og hun gav sig tid til at lytte og efterkomme ønsker.

En kvinde på holdet havde ikke mærket sit barn sparke i et stykke tid og ønskede derfor at få hjertelyden at høre. Jordemoderen tog derfor beslutningen at de sidste 5-10 minutter skulle bruges på hjertelyd. ÅH hvor jeg dog elsker at høre det!

alt i alt er jeg meget tilfreds med det jeg fik ud af den time, og glæder mig allerede nu til næste gang. Så i mit tilfælde var det altså ikke så slemt, som jeg kan læse mig til at andre har oplevet det.

Kærlig hilsen 
Zette

21+1 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2010

Sisley

Ej jeg ville også helt vildt gerne gå til fødselsforberedelse, men har ikke kunne finde et kursus i nærheden. Hvordan har du fundet dit - er det på aftenskole eller...?

Anmeld

28. januar 2010

Tulle28

Det lyder som om du går på et rigtig godt hold!! Der hvor jeg går er det en noget forvirret jordmoder som bliver ved med at sige "nu skal jeg også huske at sige... Nej det behøver I ikke at vide alligevel..." Øh OK så må vi da håbe det ikke var noget vigtigt!! Vi skal heller ikke gispe osv. Men jeg tager derhen igen, for TÆNK nu man gik glip af et eller andet som ikke lige står i bøgerne

Anmeld

28. januar 2010

Anja Bay

Kære alle

Da jeg gik til fødselsforberedelse var jeg virkelig skuffet: det var altsammen information om, hvad det vil sige at føde, tre videoer fra 80'erne, der viste fødende kvinder med store briller og så introduktion til medicinsk smertelindring samt et godt råd om at trække vejret og tage det hele afslappet.

Jeg var egentlig vældig fortrøstningsfuld angående fødslen og tænkte, at det havde millioner gjort før mig, så hvorfor gøre et stort nummer ud af det? Fødslen var helt normal, men av for den hvor var det bare det mest smertefulde, jeg længe havde oplevet. Jeg svor aldrig at føde mere. Årer efter var jeg gravid igen (!) og studerede smertelindrende teknikker i et væk. Hvor jeg til første fødsel krummede mig sammen i ni timers smerte, var min forberedte anden fødsel uden smerte.

Jeg vidste præcis, hvordan jeg skulle reagere på min krops signaler under hele fødslen. At den var smertefri var en lettelse. Men det bedste var, at det var en rigtig fin og nærværende fødsel, hvor jeg følte mig tilstede i fødselsarbejdet og kunne kontrollere min krop. Hvorfor ved ingen det her? Det skal alle vide, tænkte jeg, og i dag har jeg oprettet et aktivt deltagende alternativ til den klassiske teoretiske fødselsforberedelse.

I den sammenhæng samler jeg på postive historier til inspiration for alle gravide, som I kan læse mere om her: http://www.smertefrifoedsel.dk/?page_id=428

Kh

Anja

www.smertefrifødsel.dk

Anmeld

28. januar 2010

smokin

Sisley skriver:

Ej jeg ville også helt vildt gerne gå til fødselsforberedelse, men har ikke kunne finde et kursus i nærheden. Hvordan har du fundet dit - er det på aftenskole eller...?

Mit fik jeg tilbudt igennem min jordemoder, og er ganske gratis. Det er dog kun 3 gange fordelt ud på den sidste halvdel af graviditeten. Den sidste gang får man lov at tage sin mand/kæreste (eller en anden der skal være med til fødslen) med og så vil hun gennemgå hvordan man bedst er der for den gravide. 

Idag lærte vi bla. om smerter, ligementsmerter, plukveer, symfysen, bækkenløsning, bækkensmerter osv. 

Og snakkede om det at dyrke sex med en gravid.

Og som jeg skrev i det første indlæg, så ALT vi kunne drømme om at spørge om måtte vi bare spørge løs om.

Hvor bor du henne af?

Knus

Anmeld

28. januar 2010

smokin

Tulle28 skriver:

Det lyder som om du går på et rigtig godt hold!! Der hvor jeg går er det en noget forvirret jordmoder som bliver ved med at sige "nu skal jeg også huske at sige... Nej det behøver I ikke at vide alligevel..." Øh OK så må vi da håbe det ikke var noget vigtigt!! Vi skal heller ikke gispe osv. Men jeg tager derhen igen, for TÆNK nu man gik glip af et eller andet som ikke lige står i bøgerne

jeg har bare fået printet ind i hovedet at man skulle sidde i rundkreds og gispe. Og de fleste på baby, har skrevet at de ikke gad fordi det var spild af tid. 

Hende der underviser os er ung, og det gør en stor forskel for mig. Dermed ikke sagt at ældre jordemødre ikke kan være gode, men for mig er det i hvert fald rigtig dejligt at have en ung jordemoder der kan snakke med på vores snak. 

Jeg er alt i alt meget positiv. 

Og fik også af vide at hvis vi søgte et kursus om vejrtrækning skulle vi enten melde os på aftenkursus, graviditetssvømning, pilates eller andre gode former for sport for gravide.

KH

Anmeld

28. januar 2010

Liljesilas

Hejsa

Jeg er glad for at høre om din gode oplevelse. Jeg skal dog først til fødselforberedelse i Marts - og er i uge 20 nu. Jeg tænkte det var bedre hvor længer man var henne... Jeg vil bare lige høre hvor langt henne de er på dit hold, og om du tror du jeg burde melde mig til tidliger? (der går flere hold.)

Mange hilsner Maya

Anmeld

28. januar 2010

Ansemusen

Øv, det kan man ikke gå på på Herlev ( Der gælder de tre Forældreaftener som en slags fødselsforberedelse.

Anmeld

28. januar 2010

smokin

mayapigen skriver:

Hejsa

Jeg er glad for at høre om din gode oplevelse. Jeg skal dog først til fødselforberedelse i Marts - og er i uge 20 nu. Jeg tænkte det var bedre hvor længer man var henne... Jeg vil bare lige høre hvor langt henne de er på dit hold, og om du tror du jeg burde melde mig til tidliger? (der går flere hold.)

Mange hilsner Maya

Vi er 4 på mit hold - så det er ret intensivt. 

Der var en i uge 18, en i uge 21, og 2 i uge 22.

Jeg er i uge 22.

Jeg har haft en del gener med symfysen (den knogle der sidder i skridtet) hvor der sidder noget brusk imellem to knogler der giver sig, og det gør nas!!! Jeg kunne godt have brugt den viden jeg har nu om symfyse og bækkensmerter før uge 14, fordi det var der jeg mærkede rigtig meget til det. Men igen, det er jo en vurderingssag. 

Jeg var desværre unødvendig nervøs om der "mon var noget galt", men det var blot symfyseknoglen der brokkede sig, og gav sig lidt. Det kan være ekstremt smertefuldt skal det hilses og sige. 

Ligeledes snakkede vi om plukveer som jeg også har haft et par gange, hvor de andre kom med input med hvad de havde gjort når de havde dem. Det er jo langt fra alle der har gener, og endnu færre der oplever at have de samme. 

En havde kvalme igen, en anden ondt i ryggen, en tredie følte baby lave koldbøtter i maven om natten og ku ikke sove.. osv. 

Alt det du skriver om herinde har du mulighed for på mit hold at få spurgt om. Selvom personlige erfaringer også er dejlige, så bliver jeg mest tryg af at høre jordemoderens råd og at "det er ok, bare tag det roligt"... :-)

Og så fik vi lov at høre hjertelyd, bare 1 minut hver - men det er bare det HELE værd og jeg har været euforisk hele dagen over at høre hendes hjerte banke derinde. Det gør mig lykkelig, allerdybest inde.

Anmeld

28. januar 2010

Sisley

Zette skriver:

Mit fik jeg tilbudt igennem min jordemoder, og er ganske gratis. Det er dog kun 3 gange fordelt ud på den sidste halvdel af graviditeten. Den sidste gang får man lov at tage sin mand/kæreste (eller en anden der skal være med til fødslen) med og så vil hun gennemgå hvordan man bedst er der for den gravide. 

Idag lærte vi bla. om smerter, ligementsmerter, plukveer, symfysen, bækkenløsning, bækkensmerter osv. 

Og snakkede om det at dyrke sex med en gravid.

Og som jeg skrev i det første indlæg, så ALT vi kunne drømme om at spørge om måtte vi bare spørge løs om.

Hvor bor du henne af?

Knus

Jeg bor i Brønshøj og skal føde på Herlev.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.