Jeg har også været ryger i over 10 år og valgte for ca. 1,5 år siden at stoppe (sammen med min kæreste). Det første års tid gik det op og ned - vi røg til fester og lidt i weekenderne - men jeg kan med hånden på hjertet sige, at jeg ikke har røget en eneste smøg siden jeg blev gravid.
Jeg tror, at det vigtigste er, at du gerne vil stoppe for din egen skyld - dernæst for barnets skyld. Det lyder måske lidt egoistisk, men jeg ville ikke kunne forholde mig til at stoppe pga. et foster, som jeg ikke engang kan mærke endnu.
Jeg var rigtig glad for rygestop sider fx kvit.dk - der er vist også noget via netdoktor.dk. Ligesom her på baby.dk er der en masser søde mennesker, der kan bakke op for det vil blive svært - men det kan lade sig gøre.
Måske kan det også hjælpe dig, hvis du siger til dig selv, at du ikke nødvendigvis aldrig nogensinde vil ryge en smøg igen - det har de fleste rygere nok svært ved at forestille sig. Det er bare lige her nu mens du er gravid du ikke ryger.
Det er super stærkt gået at du har skåret ned, men det har ingen betydning for barnet eller dig - det er lige skadeligt og giver de samme problemer.
Jeg synes Nicorette sugetabletter med lemonsmag tog min rygetrang, men er der ikke noget med, at man som gravid ikke må bruge "hjælpemidler"???
Tro på at det kan lad sig gøre og skriv endelig, hvis du har brug for en til at læsse ud på eller støtte dig til!
Sara
Anmeld