Er det sæden eller ægget der bestemmer kønnet??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.496 visninger
5 svar
0 synes godt om
26. januar 2010

stine_olesen

Hejsa

Mig og manden sidder og snakker om den næste, og jeg siger jeg vil have en pige, så kom vi til at tænke på er det egetlig mandens sæd eller kvindens øg der bestemmer kønnet????

Mange hilsner Stine og Thomas

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2010

FruEllingsen

Er næsten 100% sikker på at det er sæden der bestemmer kønnet.

Mener at ægget altid er X kromoson og at sæden kan være bærer af enten x eller y, og at det er derfor at det er sæden der bestemmer.

Håber det var til at forstå

Anmeld

26. januar 2010

iln

Det er manden, der bestemmer.

Faldte lige over dette:

En mand har to forskellige kromosomer, nemlig X og Y. Du har "kun" to X-kromosomer. Under befrugtningen giver hhv. mor og far haldvelen af DNA-materialet videre. Kvinden giver under alle omstændigheder et X-kromosom. Dvs. at hvis din kæreste "giver" et X-kromosom bliver det en pige og bidrager han med et Y under befrugtningen bliver det en dreng

Anmeld

26. januar 2010

LotteGabriella

Hejsa

Mig og manden sidder og snakker om den næste, og jeg siger jeg vil have en pige, så kom vi til at tænke på er det egetlig mandens sæd eller kvindens øg der bestemmer kønnet????

Mange hilsner Stine og Thomas

Det er sæden der afgører det

Hos pattedyr har hunkøn to X-kromosomer, hankøn har et X-kromosom og et Y-kromosom. X-kromosomet er det største, og Y-kromosomet er en degenereret udgave af X-kromosomet. I hunners celler deaktiveres det ene X-kromosom i en proces kaldet X-inaktivering, da dobbelt antal af generne på X-kromosomet kan være skadeligt på samme måde som forkert antal af gener på de andre kromosomer (autosomerne) kan være. Hannerne danner to typer sædceller, en type med et Y-kromosom og en type med et X-kromosom, og dette afgør afkommets køn.

Anmeld

26. januar 2010

Stumpen

Det eneste sted hvor manden får lov at bestemme

Anmeld

26. januar 2010

Mutti2

Som de alle så fint beskriver er det mandens sæd der bestemmer kønnet!!

Vil ikke gå nærmere ind i det, da de andre har beskrevet det helt korrekt

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.