Anerkendende pædagogik...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

565 visninger
4 svar
0 synes godt om
26. januar 2010

Ida.

Tænk jeg har altid tænkt lidt for mig selv, at det der med anerkendende pædagogik var lidt en fis i en hornlygte - sådan lidt noget man havde fundet på, fordi det lyder så smart at anerkende barnets følelser og sætte ord på det, barnet ikke selv kan finde ud af at sætte ord på...og jadi-jadi-jadi....men virker det så?...

Men jeg må erkende, at JA det virker...i hvert fald på Annika. Hun kan få de vildeste hysteri-tude-flip, når vi bare siger blankt nej - og ja det gør vi altså en gang ind imellem - men gør vi, som pædagogikken foreskriver; sætter os ned på hendes niveau, forklarer stille og rolig stemme med ord, hun forstår, hvorfor hun ikke må...så udebliver eller stopper tudeflippet (ofte i hvert fald). Det samme gør sig gældende, hvis hun får skæld ud...for nogle gange så er lunten bare for kort, man får skældt ud eller råbt lidt for højt, pigebarnet stikker i et hyl og man får selv den sorteste samvittighed ... den sorte samvittighed kan klares med at gå hen til Annika og efter samme fremgangsmåde som ovenfor forklare hende, hvorfor hun fik skældud eller hvorfor mor/far råbte højt, så falder hun til ro og vi kan blive gode venner igen

Tænk sig at teori holder vand i virkeligheden

/Ida

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2010

Vinker

nogen gange skal tingene bare prøves af før man tror på det.

Godt at høre at det rent faktisk har en positiv virkning på Annika

Anmeld

26. januar 2010

Milka

fedt!

Anmeld

26. januar 2010

JustAnotherName

Jeg prøver også engang imellem.
Men når Bianca flipper skråt, så er det nogle gange helt umuligt at trænge ind.
Jeg kan ikke få hende til at lytte, og skal nærmest RÅBE "prøv lige at høre, hvad mor siger" .....og det pædagogiske korrekte i dét, krakkelerer altså lidt, når ens toneleje når højder hvor vinduerne direr med.
Så hvis Bianca flipper helt bananas, så er det engang imellem en tur på værelset med lukket dør, der gør forskellen. Så kan vi åbne døren efter kort tid, og så har hendes raseri-flip lagt sig igen, og vi kan fortsætte, hvor vi slap.

Men jeg oplever da, at det virker nu og da, når altså situationerne ikke er spidset helt til endnu. Så KAN det nogle gange være effiktivt at sige "Jeg kan godt se at du er rigtig træt/ked af det/ utilfreds med, at...bla bla. Men vi skal ikke spise kiks nu, for så er der ikke plads til aftensmaden  nede i maven "......eller hvad nu lige det kunne handle om.

Men nu ER de altså også bare kommet i en alder, hvor det vil være lidt dejligt, hvis man kan få lov til SELV at bestemme alting ...og det er altså bare ikke altid en mulighed. Og det udløser da nogle ærgelses-skrig nu og da - ihvertfald herhjemme.
Det er også primært de klokkeklare NEJ'er der får Bianca til at flippe ud ....når hun kan mærke, at det nej bliver ikke ændret til et ja.

Går den så går den.... Og man kan ikke fortænke de små snu 2-årige at de prøver ....igen og igen...

Anmeld

26. januar 2010

TbCp

JustAnotherName skriver:

Jeg prøver også engang imellem.
Men når Bianca flipper skråt, så er det nogle gange helt umuligt at trænge ind.
Jeg kan ikke få hende til at lytte, og skal nærmest RÅBE "prøv lige at høre, hvad mor siger" .....og det pædagogiske korrekte i dét, krakkelerer altså lidt, når ens toneleje når højder hvor vinduerne direr med.
Så hvis Bianca flipper helt bananas, så er det engang imellem en tur på værelset med lukket dør, der gør forskellen. Så kan vi åbne døren efter kort tid, og så har hendes raseri-flip lagt sig igen, og vi kan fortsætte, hvor vi slap.

Men jeg oplever da, at det virker nu og da, når altså situationerne ikke er spidset helt til endnu. Så KAN det nogle gange være effiktivt at sige "Jeg kan godt se at du er rigtig træt/ked af det/ utilfreds med, at...bla bla. Men vi skal ikke spise kiks nu, for så er der ikke plads til aftensmaden  nede i maven "......eller hvad nu lige det kunne handle om.

Men nu ER de altså også bare kommet i en alder, hvor det vil være lidt dejligt, hvis man kan få lov til SELV at bestemme alting ...og det er altså bare ikke altid en mulighed. Og det udløser da nogle ærgelses-skrig nu og da - ihvertfald herhjemme.
Det er også primært de klokkeklare NEJ'er der får Bianca til at flippe ud ....når hun kan mærke, at det nej bliver ikke ændret til et ja.

Går den så går den.... Og man kan ikke fortænke de små snu 2-årige at de prøver ....igen og igen...

Det er fuldstændig ligesom her. Ind imellem kan jeg bare IKKE trænge igennem det der høje hyl hun starter.... sirenen!!!

Men andre gange hjælper det rent faktisk med et "Uhhh du er godt nok sur nu, du kunne godt tænke dig lidt flere rosiner, det må du få når vi har spist aftensmad" eller noget i den dur.

Ind imellem må jeg godt nok lige trække vejret dybt inden jeg kan sætte mig ned til hende og være PÆDAGOK!
Men når det virker er det jo skønt.

Liva har så fået så irriterende en vane, er der noget hun ikke får lov til, får skæld ud eller lign. så stikker hun tungen ud og laver sådan en spyttelyd/tungeprut agtig ting..... jeg kan bliver så irriteret... synes bare det er SÅ provokernede... og jeg ved jo godt at hun ikke gør det for at provokere, men at det mere er sådan en "jeg ved ikke lige hvordan jeg ellers skal reagere-ting"  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.