Jeg prøver også engang imellem.
Men når Bianca flipper skråt, så er det nogle gange helt umuligt at trænge ind.
Jeg kan ikke få hende til at lytte, og skal nærmest RÅBE "prøv lige at høre, hvad mor siger" .....og det pædagogiske korrekte i dét, krakkelerer altså lidt, når ens toneleje når højder hvor vinduerne direr med.
Så hvis Bianca flipper helt bananas, så er det engang imellem en tur på værelset med lukket dør, der gør forskellen. Så kan vi åbne døren efter kort tid, og så har hendes raseri-flip lagt sig igen, og vi kan fortsætte, hvor vi slap.
Men jeg oplever da, at det virker nu og da, når altså situationerne ikke er spidset helt til endnu. Så KAN det nogle gange være effiktivt at sige "Jeg kan godt se at du er rigtig træt/ked af det/ utilfreds med, at...bla bla. Men vi skal ikke spise kiks nu, for så er der ikke plads til aftensmaden nede i maven "......eller hvad nu lige det kunne handle om.
Men nu ER de altså også bare kommet i en alder, hvor det vil være lidt dejligt, hvis man kan få lov til SELV at bestemme alting ...og det er altså bare ikke altid en mulighed. Og det udløser da nogle ærgelses-skrig nu og da - ihvertfald herhjemme.
Det er også primært de klokkeklare NEJ'er der får Bianca til at flippe ud ....når hun kan mærke, at det nej bliver ikke ændret til et ja.
Går den så går den.... Og man kan ikke fortænke de små snu 2-årige at de prøver ....igen og igen...

Anmeld