Tjuhl skriver:
sandsynligvis har det rigtig meget at gøre med, at Haiti er en naturkatastrofe - altså er det ikke "vores" skyld at de mennesker lider. hvorimod bl.a. Afrika er et fattigt land der er fattigt for at vi andre kan være rige. der skal en hel del mere og andet til end nødhjælpspenge for at Afrika rejser sig, men nødhjælpspenge er designet til at dulme folks dårlige samvittighed og lulle dem ind i en tro om, at de "gør noget". i virkeligheden kunne man redde enormt mange afrikanske børn blot ved at tage 1 kr af alle danskeres løn og bruge på fx medicin eller myggenet osv.
der var for nogle uger siden et indslag i nyhederne om nogle hjælpeorganisationer der forklarede hvor lidt penge der rent faktisk skulle til for at gøre en forskel, men hovsa hovsa, alle deres fine myggenet og alt deres fine medicin lå stadig på lageret i danmark og var overhovedet ikke på vej til afrika endnu.
den populære nødhjælp og de fine indsamlingsshows er lavet for at den enkelte borger får dårlig samvittighed og giver penge, men i virkeligheden burde regeringsoverhovederne i de forskellige lande sørge for, at der blev sendt penge til disse steder OG ikke mindst, at udnyttelse af disse steder hørte op. Mærsk er jo ikke blevet så rig fordi han er en god forretningsmand, han er blevet så rig fordi han ikke er bleg for at udnytte andre for egen vindings skyld. og han er blot det groteske eksempel.
mens jeg skrev det her er der højst sandsynligt en halv million eller flere børn rundt omkring i verden der er døde fordi der ikke er penge til mad eller medicin eller blot adgang til rent drikkevand, men jeg stoler ikke en meter på at bare 50% de penge der doneres kommer de børn til hjælp.
Jeg har været i Afrika, i Malawi, der er det land i Afrika hvor flest har HIV/aids.
Jeg har med mine egne øjne set at nødhjælpsprogrammer virker, og helt ærligt er jeg FULDSTÆNDIG ligeglad med om man giver pengene fordi man vil dulme sin dårlige samvittighed, elller på grund af noget helt andet. Bare man giver nogen.
Min mor havde inden vores tur derned været ude og samle penge ind bla. de lokale forretninger, og hun fik en annnonce i lokalsprøjten hvor hun opfordrede folk til at give et bidrag eller donere bl.a. kuglepenne. Det viste sig nemligt at mange ikke havde en forretning, fordi de ingen kuglepen havde til at underskrive en slags "slags-bods-formular" man skulle have. Et lille problem vi ikke kan fatte herhjemme, men noget som satte stopper for en masse dernede. Men summa summarum blev, at vi havde penge med til to brønde dernede, og var ude og aflevere og så hvor de skulle sættes op. Vi fik 2 måneder senere tilsendt to fotos af begge brønde der var blevet sat op. (en slags lukket pumpe brønd, med beton afsejling, så der ikke kom skidt i hullet/nogen røg deri og druknede! SUPER sejt!!
Vi så at Danida havde lavet programmer for at uddanne kvinderne i landbrug, bl.a. lære dem at det var smartest at vande om aftenen og ikke midt på dagen, hvordan man brugte et kondom og den slags. Så SMÅ ting, men tiltag der gjorde en kæmpe forskel.
Jeg er jo ikke kommunist, der mener at alle i verden skal have det samme i kroner/øre. Dog mener jeg at os der har meget overskud, godt kan gøre en lille ting for at hjælpe de andre. Som sagt kommer man langt for 1 kr. om dagen! -og så er det så ærgerligt at se at SÅ mange nødhjælpskroner ryger til ex. Haiti, når de nu kunne gøre gavn så mange andre steder også!