Projektopgave om graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.368 visninger
10 svar
0 synes godt om
25. januar 2010

cecilia

Hejsa allesammen..

Jeg er en 15-årige pige, osm går i 9. klasse.. I denne uge står jeg og skal lave projektopgave.. Jeg er så heldig at have om det dejlige emne gravididtet. Jeg vil derfor høre om der er nogle herinde som kunne tænke sig at hjælpe mig med at svare på nogle spørgsmål...

1) Hvordan påvirkede/påvirker det  dig at blive/være gravid, både fysisk og psykisk?

2) Hvilke undersøgelser var/skal du til?

3) Valgte/vælger du at få kønnet at vide? Begrund gerne hvorfor du valgte/vælger som du gjorde/gør

4) Hvis du fik/får at vide der var noget galt med dit barn, ville/vil du så beholde det, eller ville/vil du vælge en abort? Begrund gerne hvorfor..

5) Syntes du det er godt eller skidt at man kan komme til så mange undersølger, som viser om barnet er sund og rask, eller om der er noget galt med et??

6) Gik/går du til fødselsforberedelse eller lign. Hvis du gjorde/gør hvad lavede/laver i, og fik/får du noget ud af det??

7)Hvis du er i et parforhold, hvordan påvirkede/pårvirker det så jeres forhold at du var/er gravid?

8) Hvordan var/er jeres mand med igennem graviditeten, og ved fødslen?

9) Hvordan påvirkede/påvirker det jeres mand at du var/er gravid??(Hvis i ved et)

Hvis du har andre gode ting du kan fortælle mig om graviditet, må du hjertens gerne skrive det til mig...

Jeg håber at der er nogle der vil hjælpe med disse spørgsmål, på forhånd mange tak..

Med Venlig Hilsen ¨

Cecilia Jørgensen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
cecilia skriver:

Hejsa allesammen..

Jeg er en 15-årige pige, osm går i 9. klasse.. I denne uge står jeg og skal lave projektopgave.. Jeg er så heldig at have om det dejlige emne gravididtet. Jeg vil derfor høre om der er nogle herinde som kunne tænke sig at hjælpe mig med at svare på nogle spørgsmål...

1) Hvordan påvirkede/påvirker det  dig at blive/være gravid, både fysisk og psykisk?

3) Valgte/vælger du at få kønnet at vide? Begrund gerne hvorfor du valgte/vælger som du gjorde/gør

4) Hvis du fik/får at vide der var noget galt med dit barn, ville/vil du så beholde det, eller ville/vil du vælge en abort? Begrund gerne hvorfor..

5) Syntes du det er godt eller skidt at man kan komme til så mange undersølger, som viser om barnet er sund og rask, eller om der er noget galt med et??

6) Gik/går du til fødselsforberedelse eller lign. Hvis du gjorde/gør hvad lavede/laver i, og fik/får du noget ud af det??

7)Hvis du er i et parforhold, hvordan påvirkede/pårvirker det så jeres forhold at du var/er gravid?

9) Hvordan påvirkede/påvirker det jeres mand at du var/er gravid??(Hvis i ved et)

Hvis du har andre gode ting du kan fortælle mig om graviditet, må du hjertens gerne skrive det til mig...

Jeg håber at der er nogle der vil hjælpe med disse spørgsmål, på forhånd mange tak..

Med Venlig Hilsen ¨

Cecilia Jørgensen..

Hej Cecilia.

Lyder spændende med din opgave. Hvad ligger fokus på?

De første uger af graviditeten døjede jeg med meget kvalme og kastede op hver dag  Det påvirkede selvfølgelig min nattesøvn, så jeg vr utroligt træt. Derudover var det utroligt hårdt ikke at vide om den lille spire i maven var rask, for det får man ikke at vide før i 12. uge (hvis man ønsker det), til nakkefoldsscannigen. Alle hormonerne der drøner rundt i kroppen gjorde nok at jeg var lidt ustabil - gik fra at være i fantastisk humør til at sidde og græde uden at ane hvorfor.

Da jeg lider af en kronisk sygdom har vi været heldige at blive fulgt meget tæt og har været til scanning hver 4. uge. Normalt får man kun tilbut 2 scanninger. Du skal næsten prøve at søge på nettet under graviditetsundersøgelser, for der er nogle helt standard scanninger, lægebesøg og jordemoderbasøg som alle tilbydes.

Vi valgte at få kønnet at vide (vi skal have en pige). Dels var vi skide hamrende nysgerrige  og dels synes vi at det er både rart og praktisk at vide det - man kan bedre forholde sig til "han/hun", "Laura inde i maven" end "babyen", "den" osv... Og så er det da rart at have købt noget lyserødt og ikke kun neutralt

Det er et afsindigt svært spørgsmål, for det kommer an på HVAD der var galt med barnet. Min kæreste og jeg havde på forhånd talt om det, så vi ikke pludselig stod og var i tvivl eller uenige hvis beslutningen skulle træffes. Hvis vi fik at vide at vores barn havde et voldsomt handicap eller en sygdom som ville påvirke hans/hendes liv drastigt, ville vi ikke fuldføre graviditeten. Hvis barnet havde Downs Syndrom, eller hjertefejl, ville vi afslutte graviditeten og tage den sorg der følger med, fremfor gennemføre og have sorgerne der - det lyder hårdt og brutalt, men sådan har vi det  Hvis det derimod var et lille handicap som en manglende hånd el. lign ville vi naturligvis ikke afslutte graviditeten...

Jeg synes der er ALT for få undersøgelser!!!! Det er kun de to scanninger der kan vise om barnet fejler noget og de ligger i henholdvis 12. og 20. uge - det er hårdt at vente så længe på den første (nakkefold hvor du får besked om kromosomlidelser), fordi det oftest går galt de første 12 uger, og så er der meget længe til nr. 2 hvor de gennemscanner hele barnet og kigger efter misdannelser. Derudover synes jeg det er voldsomt at du slet ikke får nogen scanninger den sidste halvdel af graviditeten medmindre du bliver særligt henvist.

Jeg går til vandgymnastik med andre gravide og er rigtig glad for det. Jeg får dyrket motion (uden at føle mig som en elefant, fordi vandet gør dig vægtløs), talt med andre gravide og så er det dejligt at have noget at stå op til når man ellers går rundt og venter på babyen! Jeg har valgt ikke at deltage i fødselsforberedelse på hospitalet da jeg har hørt fra rigtig mange at det er spild af tid og at man ikke lærer de ting man skal bruge under fødslen - f.eks. vejrtrækning.

Det påvirker forholdet når man er gravid. Det tror jeg næsten ikke man kan undgå, da der er mange nye følelser og en masse uvished der pludselig melder sig... Hormonpåvirkning hos os, kvinder er også årsag til nogle dumme sammenstød som ingenting betyder o ofte går over efter 5 min!  Min kæreste følte sig i en periode MEGET overset og syntes at det hele drejede sig om baby og nu var han ligemeget  Nu elsker han hver eneste lille detalje omkring graviditeten og bruger meget tid på at forberede huset til Lauras ankomst osv. Det tog lidt tid at finde plads til den nye rolle som forældre, men når først man finder den er det fantastisk!!!!

Daniel har været med til alle undersøgelser og scanninger. Han vil ikke gå glip af noget og han er min klippe når jeg har det svært. Han er utroligt støttende og kærlig og ved præcis hvornår jeg har brug for at han trøster mig og siger alt bliver ok og hvornår jeg har brug for at han sviner læger og jordemødre sammen med mig

Da jeg ikke har født endnu kan jeg natuligvis ikke svare på den del, men regner med hanfår det svært ved at se min smerte, men er der 110% for mig hele vejen alligevel... (Og så tror jeg at han græder når vi får vores datter op på min mave )

I starten var han glad, så gik han i baglås og ville ikke være far alligevel (vores datter er planlagt) og nu elsker han tanken om familieforøgelse.  Han var bange for at miste det liv han havde haft inden graviditeten og pludselig ikke lave andet end at skifte bleer, se lykkehjulet og gå tidligt i seng.  Efter noget tid gik det dog op for ham at man SAGTENS kan leve videre selvom man er blevet forældre og at man bare skal finde ud af at prioritere anderledes. Udover det er han blevet meget fremtidsbevidst. Han tænker og planlægger meget så vores datter kan få det bedst tænkelige liv.

Jeg håber du fik svar på de ting du ville!? Ellers er du mere end velkommen til at skrive en pivat besked til mig herinde, så skal jeg forsøge at svare så godt jeg kan!

Pøj pøj med din opgave!

Knus Caroline, 23 år og 32 dage til terminen med første barn.

Anmeld

25. januar 2010

cecilia

Hej Caroline

Tusind tak fordi du ville hjælpe, det er nogle rigtig gode svar, som jeg helt sikkert ville kunne bruge..

ønsker dig held og lykke med fødslen, og det hele bagefter..

Cecilia

Anmeld

25. januar 2010

Corn

cecilia skriver:

Hejsa allesammen..

Med Venlig Hilsen ¨

Cecilia Jørgensen..

Psykisk: Jeg glæder mig som et lille barn op til jul, men humøret kan være meget svingende, blandt andet fordi kroppen arbejder på højtryk og man derfor hurtigt bliver træt.

Fysisk: har jeg haft en del kvalme de første 12-14 uger, men nu begynder det at være urolig søvn, ondt over ryg og lænd og ligamentsmerter. Jeg er også hurtigt blevet stor om maven, da det er mit 3. barn

Jeg har været til lægeundersøgelser, Nakkefoldsscanning, jordmoder og skal til flere lbesøg hos jordmoder og læge og har en misdannelsesscanning i næste måned. De er alle standard i en "normal" graviditet

Vi har to børn i forvejen, hvor vi ikke ønskede at vide det, men denne gang vil vi gerne og håber at det kan ses til  scanningen i februar. Vi ville ikke vide det ved de to første, da det ikke betød noget, bare den var sund og rask. Denne gang vil vi vide det, da vi har nogle vigtige personer i vores liv, som måske ikke lever længere når baby er født, og som rigtig gerne vil vide det.

Det er svært at sige, og kommer an på hvad "problemet" er. Dog skal det siges, at skulle baby fejle noget, der ville tage al tiden fra vores øvrige børn, så ville "baby" nok blive valgt fra. Da det skal være muligt for vores familie at leve med de beslutninger der bliver taget.

Det er godt, set udfra, at man kan forberede sig på hvad der skal ske, om man vælger at beholde barnet eller ej. Alle gravide har et ønske om et sundt og perfekt barn, og skuffelsen hvis det lille vidunder mangler lemmer eller ikke er som forventet, er slet ikke den samme, hvis man er forberedt, som hvis man intet ved

Nej.

Fokus flyttes, især første gang, fra tosomheden til den lille i maven. Her hvor det er tredje gang, er spændingen lige stor, men det intense forløb man har første gang, er ikke nær så intenst, da vi har andre børn, der også fylder meget.

Interesseret og afventende, utålmodig. Det er svært at være mand og sætte sig ind i forventningen, da han ikke oplever graviditeten så intenst som moderen,der bærer barnet på både godt og ondt.

Under fødslen er han super at have med. Han kender mig, og da vi denne gang regner med at føde hjemme, bliver hans rolle i fødselsforløbet meget mere aktiv end på sygehuset.

Han er stolt og bekymret. Han ved at jeg skal stole på mine fornemmelser og ømmer jeg mig, så er han meget bekymret, især fordi jeg tidligere har født før tid.

Pøj pøj med opgaven.

Majken 17+3

Anmeld

25. januar 2010

Liljesilas

cecilia skriver:

Hejsa allesammen..

Med Venlig Hilsen ¨

Cecilia Jørgensen..

Hejsa. Jeg skal prøve at hjælpe så godt som jeg nu kan

Jeg havde lidt kvalme de første 3 måneder, men det værste var at jeg ikke kunne spise ret meget. Jeg var utrolig træt og sov derfor hele tiden. Jeg har igennem hele graviditeten (ind til vider) haft mange humørsvingninger. Det var i starten mest vrede - og det gik ud over min mand. Nu er jeg istedet let til tåre, over de mest mærkelige ting. Men ud over de lidt irreterende ting der er/har været, er jeg super lykkelig.

Jeg har været til første scanning i uge 12, og på fredag skal jeg til MD scanning. Ellers har jeg været ved lægen og jordmoderen.

Ja jeg vælger at få køn af vide. Det gør jeg fordi jeg synes det er det mest praktiske, og fordi jeg simpelthen bare ikke kan vente Det er jo så spændende.

Det afhænger meget af hvad der er i vejen. Hvis mit barn manglede en arm eller en fod ville jeg stadig have mit barn. Men hvis det var hjerneskadet, ville jeg overveje det. jeg kan ikke give et konkret svar, men jeg ville tage en snark med en profesionel, og overveje om det var godt at sætte sådan et barn til verden.

Jeg synes det er dejligt. Det er skønt at vide hvordan barnet har det.

Ikke endnu, men vi er tilmeldt op til fødslen, så vi kan huske det...

Min mand har hele tiden ønsket denne graviditet, og vi har begge været meget lykkelige. Men jeg vil så også sige, at mine kræftige humørsvingninger har påvirket min mand meget. Han har været meget ked af det, fordi han troede det var hans skyld. Ellers har det kun ført os tætter sammen, og gjort os mere forælsket.

Han gør alt hvad han kan, han mærker efter spark, og gør alt husarbejdet hvis jeg er træt eller har smerter. Vi har ikke født endnu så det kan jeg ikke svare dig på endnu, men er sikker på han vil gøre alt...

Han er SÅ lykkelig, og det var faktisk ham det ville der her mest inden jeg blev gravid! Nu er det os begge. Han glæder sig til at blive en familie

Håber det var en hjælp.

Anmeld

25. januar 2010

MissMikkelsen

Fysisk: Jeg startede med at have kvalme konstant fra jeg var ca 6 uger henne. Det resulterede i at jeg tabte mig 15 kg i løbet af de første 6 mdr. Herefter aftog kvalmen men til gengæld fik jeg voldsom halsbrand. Jeg har været så heldig ikke at døje med ryggen før jeg var ca 8 mdr henne men så er det til gengæld også blevet slemt. Ellers er de fysiske forandringer en større mave og større bryster

Psykisk: Det er svært at svare specifikt på hvordan jeg har ændret mig pyskisk. Man forsøger jo at forberede sig til der skal ske indenfor den nærmeste fremtid. Jeg er nok blevet mere fremadsynet og vil gerne have overblik og styr på hvad der skal ske i løbet af de næste dage / den næste uge.

Jeg har været til de obligatoriske undersøgelser hos læge og jordemor. Derudover har jeg været til nakkefoldsskanning og misdannelsesskanning. Jeg har også været til en glukosebelastningstest.

Vi har valgt IKKE at få kønnet at vide da vi gerne ville bevare den del af spændingen

Det ville afhænge af hvilken form for "skade" mit barn havde. Handicap i mindre omfang ville ikke få mig til at overveje abort.

Jeg synes det er fint man har mulighed for at blive fulgt tæt selvom jeg er af den overbevisning at de mange undersøgelser til tider også skaber mere ængstelse end ro

Jeg har været i en jordemorgruppe men ikke decideret fødselsforberedelse

Det har knyttet os endnu tættere og givet os et andet perspektiv på båndet mellem os

Gennem graviditeten har han været helt fantastisk og især her til sidst er han meget obs på om jeg har det godt og om der er noget han kan gøre for mig

Det sætter livet i perspektiv og han forsøger at forberede sig til den nye rolle

Jeg håber du kan bruge min svar.... Jeg har svaret ud fra min situation pt nu hvor jeg har små 4 uger til termin

Anmeld

25. januar 2010

Dictes mor

Hej Ceclia.
Det lyder spændende med din opgave, hvordan lyder din problemstilling for opgaven, det kunne være spændende at høre.

Rent psykisk var det en stor stor lettelse, fordi vi havde prøvet at få en lille i 4 år, og jeg var nødt til at blive opereret og have kunstig befrugtnings behandlinger for at kunne blive gravid. Så efter 4 hårde psykiske år, var det jo fantastisk! Jeg kunne ikke blive gravid pga en kronisk sygdom, som før gav mig mange smerter og kronisk træthed, hvilket har været væk hele graviditeten Jeg har haft det godt som gravid,der har været en smule kvalme og en del træthed, men det er jo naturligt. Så har jeg haft problemer med iskiasnerven, men jeg tror nu alt i alt, at jeg rent fysisk har haft det fint som gravid. Psykisk er det klart at en graviditet betyder en del flere bekymringer (især når det er stort set er ens eneste chance for at få et barn), men jeg synes nu, at det er gået meget godt, men jeg har heldigvis heller ikke oplevet noget ubehageligt eller oplevet at det kunne gå galt, så jeg tror, at jeg har taget det fint psykisk.

Som sagt så er jeg jo gravid med kunstig befrugtning, så jeg har været til en enkelt ekstra scanning i uge 8 på fertilitetsklinikken. Ellers har jeg været til nakkefoldsscanning, hvor man fandt ud af, at der kunne være en fejl med hjertet, hvorfor jeg fik en ekstra hjertescanningen i uge 18, den viste heldigvis at alt var i den skønneste orden, og så har jeg været til misdannelsesscanning i uge 20. Derudover har jeg været til de tre lægebesøg og de almindelige jordemoderbesøg.

Ja, jeg spurgte til misdannelsesscanningen, og fik det at vide der. Jeg havde besluttet, at hvis vi kunne få det at vide der, så var det godt, men jeg ville ikke betale for en ekstra scanning, så hvis de ikke havde kunnet se det der, så havde jeg ikke fået det at vide. Jeg ved ikke hvorfor, jeg havde bare svært ved at vente, plus min familie ville meget gerne vide det.

Det er et meget svært spørgsmål, og jeg har også spurgt mig selv om det, for det er jo noget, som man må tage stilling til, når man siger ja tak til scanningen. Der er faktisk nogen som siger, at i og med man siger ja tak til scanningen, så har man også sagt, at man vil have en abort, men det tror jeg nu ikke nødvendigvis. Jeg synes, det er svært at svare på, for det kommer meget an på, hvad barnet fejler, og hvilken betydning, det ville have for barnet. Som udgangspunkt ville jeg nok vælge en abort, hvis det viste sig at barnet var meget sygt, men jeg ved ikke præcis, hvor grænsen for mig ville gå mellem at beholde og ikke, hvis barnet var sygt. Heldigvis har jeg ikke skulle tage den beslutning. Jeg ville dog ikke beholde barnet for alt i verden, hvilket måske ikke er et populært svar, men sådan er det. Jeg synes nu, at det er noget, der skal vurderes i samråd med læger og eksperter.

Jeg ved det faktisk ikke både og. Ja, fordi det er rart at have vished, men så på den anden side, så synes jeg faktisk at undersøgelserne tit har den effekt at man bekymrer sig unødigt meget. Jeg gik jo foreksempel og var meget bekymret indtil jeg kom til hjertescanningen. Og jeg tænkte egentlig på, om det nu var nødvendigt at jeg havde fået at vide, at noget kunne være galt, fordi jeg virkelig var bange og ked af det, og det kunne have været undgået. Så jeg synes egentlig ikke nødvendigvis at det er en fordel med alle de scanninger, men jeg har jo så alligevel selv valgt at få dem alle, for når man får de gode svar, så er det jo dejligt.

Her i Viborg hvor jeg bor har man ikke deciderede fødselsforberedelseskurser sådan som man kender dem, hvor man sidder i rundkreds og lære at trække vejret rigtig mv. Vi skal afsted to gange, hver gang varer det en time, hvor man sidder ligesom til skoleundervisning og en jordemoder fortæller, hvad der skal ske under fødslen og lige efter fødslen, og så kan man stille spørgsmål. Og da jeg er førstegangsfødende, regner jeg da med at skulle afsted til de to timer. Jeg har dog ikke været afsted endnu, så ved ikke om jeg får noget ud af det.

Det har været en dejlig tid. Men det tog jo også meget hårdt på parforholdet at skulle igennem så meget før jeg blev gravid. Men det har gjort os stærkere, og jeg synes, at vi har det skønt og dejligt. Og min mand er noget så glad og lykkelig, og vi er ligesom nyforelskede. Det siger sig selv, at jo længere man kommer hen i en graviditet jo trættere og tungere bliver man, og det sætter da sig præg på det intime forhold, men vi klarer os nu fint nok alligevel.

Min mand har været med til alt, han har været med til samtilige undersøgelser og jordemoderbesøg, og han deltager i alt, hvad der har med babyen at gøre. OG det har betyder meget for mig, at han bare tager det for givet, at han skal med, jeg skal ikke bede ham om det. Og så har han været noget så god til at pusle om mig og forkæle mig. SÅ han er bare helt fantastisk.

Jeg kan ikke sige, hvordan det har påvirket ham psykisk, men jeg har dog lagt mærke til, at han er meget gladere, han har langt mere energi, og så er han lykkelig. Han vil hygge meget mere, holder mere om mig og passer mere på mig. Han er en smule bekymret for at der skal ske noget med babyen eller mig, så han er blevet mere beskyttende. Men mest af alt, så glæder han sig rigtig rigtig meget til at blive far.

Hilsen Camilla 28 år 32+0

Anmeld

25. januar 2010

Tdittmann

Fysisk: har jeg det godt kan dog godt begynde at mærke at jeg fylder mere.

Psykisk: er det mere op og ned. Bekymringer om barnet nu har det godt og humørsvingninger

Jeg har været til NF(nakkefoldsscaning) og MD(Misdannelsesscanning). Derudover tilbydes jeg ekstra scanninger pga. tidligere fødsler med lav fødselsvægt. Ellers så skal jeg til Lægen 3.gange og Jordemoderen 4-5 gange

Vi ikke vide kønnet - da vi synes det er spændende at vente og kan godt lide at det hele ikke er planlagt på forhånd.

Det kommer an på hvad der er galt, hvis jeg fik at vide at barnet ikke ville kunne noget som helst og bare være en grøntsag, så ville jeg vælge en abort.

Både og...det er rart at få bekræftet at barnet har det godt - men synes også det nogen gange giver anledning til ubegrundet bekymring.

Jeg går til svømning for gravide. Vi laver knibeøvelser og får rørt kroppen og pulsen kommer lidt op. Jeg synes det er dejligt og kan mærke hvis der har været ferie så er jeg mere øm i lænd og ryg.

Tror ikke at det påvirker vores forhold meget. Vi er nok blevet mere hjemmemennesker og passer bedre på hinanden.

Han havde lidt svært ved at forholde sig til det i starten. Men ved fødslen har han de andre gange været den bedste fødselshjælper man kan forestille sig.

??

Held og Lykke med opgaven

Tanja (mor til 2 - snart 3 ( 24+5) termin 12/5-2010

Anmeld

25. januar 2010

prinsessechamp

1) Hvordan påvirkede/påvirker det  dig at blive/være gravid, både fysisk og psykisk? Jeg havde i de første 4 måneder kvalme konstant som gjorde at jeg tabte mig 2 kg.. Jeg voksede ikke noget særligt før i ca. 6 måned, hvor min ryg så også begyndte at brokke sig rigtig meget over den ekstra vægt foran på maven. Mine hormoner er "dejlige". Hvis min søster er ked af det, så stortuder jeg.. og jeg begyndt at kalde min søster for kælling og andre onde ord uden at mene dem på en ond måde. ved ikke lige hvad der sker heh..

2) Hvilke undersøgelser var/skal du til? Jeg har været til Nakkefoldsscanning og til en MD/kønsscanning.

3) Valgte/vælger du at få kønnet at vide? Begrund gerne hvorfor du valgte/vælger som du gjorde/gør Ja jeg valgte at få kønnet afvide. Ville godt vide kønnet da det er mit første barn og derfor ikke ville kunne holde spændningen ud hvis jeg ikke viste det. men næste gang skal det være en hemmelighed, hvis jeg kan holde det..

4) Hvis du fik/får at vide der var noget galt med dit barn, ville/vil du så beholde det, eller ville/vil du vælge en abort? Begrund gerne hvorfor.. kommer an på hvad der var galt. Jeg har den mening at hvis den bare var almindelig mongol (som Morten og Peter) så ville jeg beholde barnet da det sagens kan få et normalt liv. men hvis det var spastisk lammet eller noget andet, så ville det være synd at bringe det til verden. men kommer jo an på hvor meget vilje man har til at passe dette barn.

5) Syntes du det er godt eller skidt at man kan komme til så mange undersølger, som viser om barnet er sund og rask, eller om der er noget galt med et?? Jeg synes det dejligt. jeg ville ønske at der var mange flere scanninger da det er helt vidunderligt at se sit barn på skærmen. Jeg ser altid frem til det, når jeg har en tid hos jordemoderen eller hos lægen. det dejligt at kunne følge med i om barnet er sundt og rask..

6) Gik/går du til fødselsforberedelse eller lign. Hvis du gjorde/gør hvad lavede/laver i, og fik/får du noget ud af det?? nej gjorde jeg ikke. Ville gerne men de lå altid onsdag formiddag og der gik jeg i skole. men jeg har læst meget om amning, fødslen osv. så jeg føler jeg kan komme igennem det hele.

7)Hvis du er i et parforhold, hvordan påvirkede/pårvirker det så jeres forhold at du var/er gravid? Det er jeg ikke

8) Hvordan var/er jeres mand med igennem graviditeten, og ved fødslen? Kan sige at faren til mit barn (vi er ikke sammen mere) har været med til ét jordemoder besøg, og at han ikke vil med til fødslen.

9) Hvordan påvirkede/påvirker det jeres mand at du var/er gravid??(Hvis i ved et) ved ikke

Hilsen Lizette, 38+4 uger henne

Anmeld

25. januar 2010

Bare mig..

Hejsa allesammen..

Med Venlig Hilsen ¨

Cecilia Jørgensen..

Hej.

1. Heldigvis har jeg indtil nu, haft en rigtig nem graviditet. Jeg har ingen kvalme haft, og ingen andre fysiske gener haft. Dog er jeg nu begyndt at døje med ryggen, hvilket påvirker mig psykisk. Det gør det på den måde, at jeg ikke kan sidde oprejst længere tid af gangen, og mange ting bliver en belastning for mig. Ellers har det intet været, jeg nyder bare at være gravid.

2. Jeg har været til NF (nakkefoldsskanning) i uge 8 ca, hvor de måler nakkefolden, for at se om der er tendens til downsyndrom, eller andre alvorlige handicaps. (Intet var galt ) Så har jeg været til en MD skanning (misdannelsskanning) hvor de igen tjekker for nogen handicaps. (her var der heller ikke tegn på noget der var galt) Derudover har jeg været til de oblikatoriske jordemoderbesøg, og almindelige lægebesøg, hvor der tjekkes i urinen om der skulle være nogen graviditetssygdomme, de måler livmoderen og ellers snakker vi om hvordan graviditeten forløber, og hvordan fødslen skal forløbe.

3. Vi valgte at få kønnet at vide, på en skanningsklinik, fordi vi begge gerne ville vide det, så vi kunne købe tingene på forhånd. (Når man er studerende, er det rart at udgifterne bliver fordelt ud på de forskellige måneder) - Vi venter en pige!

4. Vi havde faktisk ikke snakket om, om vi ville beholde eller ikke, hvis nogen skanninger skulle have vist at noget var galt. Jeg er dog sikker på, at vi ville vælge at få det fjernet hvis, det viste sig at der var nogen alvorligt galt, og barnet ikke ville kunne fungerer nogenlunde normalt.

5. Jeg synes helt klart at det er godt man kan komme til skanninger for at se hvordan barnet er. Om der skulle være noget galt. Det gav os en ekstra tryghed i at skulle være unge forældre, at vi på forhånd vidste, at intet var galt (hvad skanningerne viser, er ikke altid 100% sikre) Jeg ved der er nogen der fravælger dem, og det er der helt sikkert en grund til

6. Jeg går endnu ikke til fødselsforberedelse, men jeg skal begynde kort inden fødslen der er sat til den 13 maj. Vi har valgt det, fordi vi tror det giver en tryghed som førstegangsforældre at vi får en lille indblik i hvordan det forløber.

7. Det har endnu ikke påvirket vores forhold at jeg er gravid, hvilket jeg tror har noget at gøre med, at jeg ikke har haft det dårligt, og stadig, til en vis grad, er den samme som før jeg blev gravid.

8. Igennem graviditeten har han været en stor støtte. Han er ikke helt så meget inde i hvad der foregår med barnet og hvornår jeg er så og så langt henne, eller hvor stor hun er for hver uge, men han er meget interasseret i alt andet, og går meget op i det
Da jeg ikke har født endnu, bliver det lidt svært at sige hvordan han vil blive, men han skal selvfølgelig med til fødslen og så bare gøre hvad jeg siger han skal!!!

9. Jeg tror ikke han synes jeg er så sexet mere som før, da han faktisk synes gravide er lidt klamme  Ellers (tror) jeg ikke det har påvirket ham

hvis der er andet du gerne vil vide, eller have uddybet noget, må du meget gerne skrive

Held og lykke med opgaven, jeg håber du kan bruge mine svar til noget, og resultatet af opgaven bliver god

Marikka, 18 år, 24+4

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.