Fordele og ulemper ved andelsbolig!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.193 visninger
4 svar
0 synes godt om
24. januar 2010

Mutti2

Det er måske et dumt spm.

Men jeg overvejer at investere i et andelsbolig (såfremt at jeg får en bank med på ideen &nbsp. Skal selvfølgelig sætte mig en del mere ind i det, og der er først tale om det, om et års tid!!  

Men er der noget man skal tænke over?? Og hvordan fungerer det??

Knus Pernille som INTET ved om det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2010

@spire

Det første du skal sikre dig, er at det er en andelsforening med en sund økonomi. Det du skal betale for en andelsbolig er bolig afgiften samt afdragene på det lån du tager i banken. Din boligafgift er i teorien afdrag på hele andelsforenings lån/udgifter i forbindelse med køb og vedligeholdelse af ejendommen.

Selve værdien af en andelsbolig kan også ofte være blevet sat alt for højt for at foreningen kan låne flere penge til renovering etc, så pas på her..! For bankrådgiveren til at tjekke foreningens regnskab, budget og årsrapport ud og få dem til at vurdere om de har haft hovedet skruet rigtigt på.

Fordelene ved en andelsbolig er at du som oftest kan have en rigtig lav boligafgift, hvilket jo kan være super fedt når du engang har betalt lånet af, så det kan være ekstremt billigt at bo der. Derudover kan værdien af lejligheden stige en masse, og kan resultere i en god profit ved salg af lejligheden. Alle andelsforeninger har en andelskrone som lejlighedens pris bliver sat ud fra, og denne kan stige/falde alt efter markedet, den offentlige vurdering samt foreningens økonomi.

Ulemperne er at du på ingen måde overhovedet kan få støtte, som du kan i en lejebolig.. Så du skal være sikker på økonomien kan holde, også langt ude i fremtiden.. Du kan jo risikere at foreningen pludselig får påbudt at skulle skifte taget i hele ejendommen, også stiger din boligafgift, uden du har noget at skulle have sagt..

Tænk dig godt om, og se markedet godt og grundigt an, da det KAN ende i noget værre møg, men hvis du finder den rigtige, kan det også være dit livs bedste investering, men der er som sagt mange faktorer at tage højde for!

Ja, det blev lidt langt, men håber du kan bruge det til noget..

Hilsen @spire der selv bor i andel, men nu med baby på vej, bliver nød til at finde en lejelejlighed, og kommer til at tabe en del på allerede at sælge igen..

Anmeld

24. januar 2010

dorthemus

Milla-Victoria's mor skriver:

Det er måske et dumt spm.

Men jeg overvejer at investere i et andelsbolig (såfremt at jeg får en bank med på ideen &nbsp. Skal selvfølgelig sætte mig en del mere ind i det, og der er først tale om det, om et års tid!!  

Men er der noget man skal tænke over?? Og hvordan fungerer det??

Knus Pernille som INTET ved om det

Synd du bor så langt væk...KaMa har lige sat sin til salg. Lækker i Søborg ved Kbh

Knus Dorthe

Anmeld

24. januar 2010

Risen

mit bedste råd er at få en bolig advokat til at kigge på sagen sammen med dig når du finder en.. hun/han tjekker ALT igennem.. ! Det koster, men det er det hele værd !

Anmeld

24. januar 2010

Dictes mor

Jeg har en søster som prøver at sælge sin, og hun siger, at det er stort set umuligt, fordi loven er lavet så fjollet, at man ikke kan låne til en andelslejlighed i banken længere, da bankerne ikke, ligesom ved ejerboliger, kan gå ind og overtage boligen i de tilfælde, hvor man ikke kan betale af på lånet, og derfor vil de ike låne penge ud til andelsbolig køb. Så det ville jeg måske lige undersøge først og fremmest, og måske overveje, hvor nemt det er at komme af med igen, når engang man ikke vil bo der længere, hvis nu man skulle have råd til at købe det uden et banklån.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.