jeg vil gerne bolle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.492 visninger
14 svar
0 synes godt om
24. januar 2010

Milka

hello ladies,

nogen der har en god opskrift på boller som jeg kan lave til (og med) bøtterne? må gerne være sådan lidt usvær da jeg ikke er den mest erfarne bager i verden 

sidst vi var hjemme hos skouboe lagde luca sig ned og slikkede mel fra gulvet (pernille var igang med noget pizzadej). så jeg tænkte at det må vi også prøve herhjemme, for det er vist ... øøh ... sjovt? 

knus fra mig og bøtter (11 mdr i dag!)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2010

Milka

og undskyld overskriften. synes selv det var meget morsomt lige da jeg skrev det. bøtterne har holdt fest hele natten, og jeg er TRÆT 

Anmeld

24. januar 2010

lion

Jeg plejer at bruge franskbrød opskriften som er bag på mel posen du køber i netto. De smager godt, hvis det er kan du altid putte lidt kanel i, eller lidt grovere mel.

Anmeld

24. januar 2010

TbCp

Milka skriver:

hello ladies,

nogen der har en god opskrift på boller som jeg kan lave til (og med) bøtterne? må gerne være sådan lidt usvær da jeg ikke er den mest erfarne bager i verden 

sidst vi var hjemme hos skouboe lagde luca sig ned og slikkede mel fra gulvet (pernille var igang med noget pizzadej). så jeg tænkte at det må vi også prøve herhjemme, for det er vist ... øøh ... sjovt? 

knus fra mig og bøtter (11 mdr i dag!)

Jeg har en kanongod opskrift på meget nemme boller

jeg skal lige finde den frem så smider jeg den herind

Anmeld

24. januar 2010

Skouboe

Brusebadsboller:

6 spsk vand

50g gær (jeg har altid tørgær i køleskabet - det kan holde i årevis)

3 dl mælk

50g smeltet smør

ca. 7-8 dl mel

1 tsk salt

3 spsk sukker

1 tsk kardemomme (kan udelades)

Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at komme i ovnen på midterste rille når du er færdig efter ca 25 minutter. Pensl dem eventuelt med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte.

Bag dem i ca. 12 minutter.

TIP: 

Rør altid gæren ud i kold eller lunken væske. Tilsæt herefter lidt af melet før saltet og sukkeret kommer i. Tilsættes saltet og sukkeret før melet, kan det få gærcellerne til at sprænge og det går ud over hævningen af bagværket.

Anmeld

24. januar 2010

TbCp

Her var den.

1 pk gær
4 dl vand
1 dl Olie
En håndfuld sukker
Lidt salt
Mel til dejen er jævn
Pensles med vand, mælk el. æg

Alle ingredienser blandes og dejen æltes. Hæver 1/2 time.
Formes herefter til boller og hæver igen 1/2 time.
Herefter i 200 grader forvarmet ovn i ca. 20 min. til bollerne er gyldne. 

Anmeld

24. januar 2010

Skouboe

Jeg har iøvrigt haft stor glæde af bogen "Krudtugler & Kanelsnegle" af Sif Orellana. Der er en masse børnevenlige opskrifter i - og ikke kun på mad men også kreative ting man kan lave med ungerne og lege til både udendørs og indendørs, samt masser af tips og tricks.Den kan varmt anbefales - denne opskrift er i øvrigt også fra den.

Anmeld

24. januar 2010

iln

Og jeg vil lige komme med tippet - put en spsk creme fraiche i dejen. Så smager bollerne nybagte selv på tredjedagen Gør jeg altid herhjemme.

Anmeld

24. januar 2010

sarahb

24. januar 2010

anna-jonas

Griner.............var sgu' lige ved at få te'en galt i halsen, Camilla..........du forstår da at skabe overskrifter, hva'???

Jeg har en super opskrift på boller, der er nemme at lave. De skal langtidshæve, så de er bedst hvis de overnatter i køleskabet, og bages om morgenen.

750 g. hvedemel

150 g. havregryn

7 dl. vand

25 g. gær

1 spsk. honning ( indtil bøtterne er 1 år, da bruges lidt sukker).

1/2 spsk. salt

3 spsk. olie

Evt. blå birkes.

Rør gæren ud i koldt vand og tilsæt salt, olie, honning og havregryn. Lad havregrynen suge lidt af væden så den mættes.

Rør hvedemel i dejen lidt af gangen og rør den glat. dejen skal være blød og våd.

Kom film over skålen, og stil den i køleskabet til en overnatning.

Sættes på plade med en ske, pensles med vand og drysses evt. med birkes. Bages ved 200 grader i 18-20 min. ( varmluftsovn).

De er virkelig nemme.........og de smager forrygende.

Knus Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.