Inspireret af de andre debatter...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

326 visninger
6 svar
0 synes godt om
21. januar 2010

Smølf

Nu er det ikke et indlæg om racisme, fordomme osv. Men der er noget jeg er lidt i tvivl om.

Hvad skal man i DK egentlig kalde en meget mørk person/neger/sort? Jeg synes egentlig ikke at nogen af udtrykkene lyder særlig pænt. Men hvad skal man så? Jeg synes heller ikke afrikaner er så rammende, da der er mange afrikanske lande med overvejende lyse mennesker. Man behøver jo ikke være "sort" bare fordi man er somalier af nationalitet. Ligeså lidt som man behøver at være hvid for at være dansker.

I USA synes jeg man har en pænt udtryk nemlig afro-amerikaner. Men synes lidt vi mangler sådan et udtryk i DK.

Hvad synes i?

VH Neta

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2010

Sisley

Jeg plejer bare, at sige udlænding eller tyrker, hvis det er en fra Tyrkiet osv. Jeg synes det er mega svært for man ønsker ikke at støde nogen ved at kalde dem noget forkert.

Anmeld

21. januar 2010

Sofia

Jeg ved ikke om det er stødende, men jeg har en veninden, og hende kalder vi "mørk". 

Anmeld

21. januar 2010

Tynen

Jeg oprettede et indlæg herinde der bare hed: Neger (Men søgefunktionen kan selvfølgelig ikke finde det)

Fik super mange svar - Fandt desværre bare ikke ud af hvad man siger

Anmeld

21. januar 2010

Heidi.

Netapige skriver:

Nu er det ikke et indlæg om racisme, fordomme osv. Men der er noget jeg er lidt i tvivl om.

Hvad skal man i DK egentlig kalde en meget mørk person/neger/sort? Jeg synes egentlig ikke at nogen af udtrykkene lyder særlig pænt. Men hvad skal man så? Jeg synes heller ikke afrikaner er så rammende, da der er mange afrikanske lande med overvejende lyse mennesker. Man behøver jo ikke være "sort" bare fordi man er somalier af nationalitet. Ligeså lidt som man behøver at være hvid for at være dansker.

I USA synes jeg man har en pænt udtryk nemlig afro-amerikaner. Men synes lidt vi mangler sådan et udtryk i DK.

Hvad synes i?

VH Neta

Det er svært.. Men jeg plejer egentlig ikke at omtale dem anderledes end dem med min hudfarve.. Men mindre det er ´børnene som spørger, så siger jeg bare at personen kommer fra et andet land, eller at det er en med anden herkomst end dansk.

Knus

Anmeld

21. januar 2010

Mka

Aner det ikke. Men hvis du læser sure sure dame indlæget fra igår, så har folk forskellige meninger om hvad man skal sige..

Anmeld

21. januar 2010

1977

Profilbillede for 1977

Jeg har vist ikke noget bestemt udtryk (andet end for mulatbørn. De hedder små chokoladebørn - lige til at spise).

Det er vist bare område/lande bestemt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.