Kemi i sutteflasker. Ja/nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

477 visninger
9 svar
0 synes godt om
20. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Faldt lige over denne artikel(udsnit):

SF forlanger, at Eva Kjer Hansen forbyder sutteflasker med det farlige hormonforstyrrende stof bisphenol-A i Danmark og undrer sig over, at ministeren til stadighed ignorerer et folketingsflertal.

- Det er mig et mystrium, at Fødevareminister Eva Kjær Hansen ikke vil beskytte danske børn mod dette hormonforstyrrende, kemiske stof. Hun ignorerer på det groveste et folketingsflertals ønske, siger Pia Olsen Dyhr.

Især fordi en ny undersøgelse fra University of Exeter og University of Plymouth dokumenter nemlig nu, at stoffet ikke bare øger risikoen for brystkræft, livmoderskader, forringer sædkvaliteten og nedsætter indlæringsevnen, men også øger risikoen for hjerteproblemer.

Eva Kjer Hansen har hidtil afvist et forbud og henvist til, at EU-regler begrænsede muligheden.
Det hormonforstyrrende stof forbudt i Canda og forbud på ved i USA.
Det hormonsforstyrrende stof, bisphenol A, står på Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer og findes på EU’s liste over stoffer, som anses for at have hormonforstyrrende konsekvenser – forringet sædkvalitet, brystkræft, livmoderskader og nedsat indlæringsevne. Stoffet påvirker hjernens udvikling. Derfor er specielt børn sårbare over for stoffet.
Hvad synes i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2010

oo

at det skal forbydes og at den enkelte minister ikke bør kunne overhøre hvis der er flertal for noget.

jeg fatter ikke at man ikke forsker mere i de her ting - eller det jeg ikke fatter er, hvorfor man ikke gør noget når der foreligger forskningsresultater. man ville kunne spare en hel masse penge hvis man begyndte at udelukke hormonforstyrrende stoffer i samfundet, fx ville det højst sandsynligt reducere antallet af par der har brug for hjælp til at få børn.

Anmeld

20. januar 2010

Pige2009

Det skal da klart forbydes, når det er skadeligt. Jeg bruger MAM sutteflasker, da de er fri for det stof, og så er de bare brandgode pga. den specielle bund, som ikke skaber vacuum.

K.h. Linda, som er MAM-fan

Anmeld

20. januar 2010

Loggidut

Linda2009 skriver:

Det skal da klart forbydes, når det er skadeligt. Jeg bruger MAM sutteflasker, da de er fri for det stof, og så er de bare brandgode pga. den specielle bund, som ikke skaber vacuum.

K.h. Linda, som er MAM-fan

er det helt sikker de er fri for det lort?

Jeg håber det, for dem har jeg også brugt, og blev ret forskrækket da jeg lige læste det om det stof

Anmeld

20. januar 2010

Pige2009

Loggidut skriver:

er det helt sikker de er fri for det lort?

Jeg håber det, for dem har jeg også brugt, og blev ret forskrækket da jeg lige læste det om det stof

Ja, de er HELT fri for det

Anmeld

20. januar 2010

Loggidut

Linda2009 skriver:

Ja, de er HELT fri for det

pyyyh

Anmeld

20. januar 2010

Skouboe

Her kan du finde den officielle liste over flasker der er fri for Bisphenol A på det danske marked

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=6122

Anmeld

20. januar 2010

DK

Jeg ved ikke om forbud er vejen frem. Danmark er dældulme snart forbuddets sejrsland!

MEN, jeg mener helt sikkert at det bør stå klart og tydeligt på varen, at denne varer indeholder Bisp A, og at dette er er sundhedsskadeligt (i kategori 3 eksempelvis, og så lave tre forskellige katagorier, med forskellige farligheds grader, hvis i forstår. Ligesom med de der mad-smileys.)

Så ville det være nemt for os som forbruger at vælge den rigtige vare, alt efter hvad vores kriterier er og hvad vores pengepung rækker til, og en ting der måske ville gøre fabrikanten mere villig til at bruge de sikre produkter i deres færdigvarer, for hvem vil købe en sutteflaske med en sur smiley på??

Anmeld

21. januar 2010

Miamaja

DK skriver:

Jeg ved ikke om forbud er vejen frem. Danmark er dældulme snart forbuddets sejrsland!

MEN, jeg mener helt sikkert at det bør stå klart og tydeligt på varen, at denne varer indeholder Bisp A, og at dette er er sundhedsskadeligt (i kategori 3 eksempelvis, og så lave tre forskellige katagorier, med forskellige farligheds grader, hvis i forstår. Ligesom med de der mad-smileys.)

Så ville det være nemt for os som forbruger at vælge den rigtige vare, alt efter hvad vores kriterier er og hvad vores pengepung rækker til, og en ting der måske ville gøre fabrikanten mere villig til at bruge de sikre produkter i deres færdigvarer, for hvem vil købe en sutteflaske med en sur smiley på??

Det synes jeg ikke! Danmark har paa nogle meget alvorlige sundhedsomraader slet ikke taget andre landes undersogelser og tests alvorligt for det har vaeret for sent.

Bl.a. mht. til det utroligt farlige slankemiddel "Let igen" der blev markedsfort i danmark i 10 aar (og hvor flere helt raske og unge danskere dode)  EFTER det var blevet ulovliggjort i de fleste lande deribland USA og England, for at vaere livsfarligt. Og det paa trods af, Danmark, var blevet advaret af disse landes medicinal myndigheder. Yikes!!

Anmeld

21. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Her kan du finde den officielle liste over flasker der er fri for Bisphenol A på det danske marked

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=6122

Arh, det var smart. Det vidste jeg slet ikke. Men de mangler da et par stykker fra Núby, så vidt jeg kan se.

Og egentlig så handler det jo ikke kun om sutteflasker, men også babyskeer, skåle, kopper, bideringe , sutter osv.

Så jeg synes helt klart at det burde FORBYDES, og det kan kun gå for langsomt.

Herhjemme bruger vi sutteflasker fra green to grow, natursutter, skeer og skåle fra Núby og vippekop fra babynova

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.