En anden læges mening...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

828 visninger
8 svar
0 synes godt om
19. januar 2010

Prinsessens'Mor<3

Hvordan for jeg en anden læges mening?

Jeg står i den situation at mig og min kæreste har prøvet og blive gravide i 7-8 måneder, men jeg er bange for vi måske prøver forgæves da jeg måske kan have PCO, men min læge ville ikke teste mig..
Har en cyklus på 50-65 dage ca hver gang, og er overvægtig, så nu er jeg blevet rådet af mange at de synes jeg skal få en anden læges vurdering, men hvordan gør jeg lige det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2010

Ranarupta

Jeg tror bare, at jeg ville tage til en gynækolog.

Ring og snak med en, om de har særlig viden om PCO, for det er nok nødvendigt. 

Anmeld

19. januar 2010

Prinsessens'Mor<3

Ranarupta skriver:

Jeg tror bare, at jeg ville tage til en gynækolog.

Ring og snak med en, om de har særlig viden om PCO, for det er nok nødvendigt. 

hvor meget koster det, skal man ikke selv betale når man selv henvender sig?

Anmeld

19. januar 2010

Ranarupta

Jo, det gør det måske nok. 
Aner det faktisk ikke, da jeg blev henvist.
Ellers bed din læge om en henvisning - og hvis ikke h*n vil, så er det godt nok en sær læge - og så skal du måske overveje at få dig en ny, hvis han ikke vil hjælpe dig...

/Karina 

Anmeld

19. januar 2010

MM1987

MaleneS skriver:

Jeg står i den situation at mig og min kæreste har prøvet og blive gravide i 7-8 måneder, men jeg er bange for vi måske prøver forgæves da jeg måske kan have PCO, men min læge ville ikke teste mig..
Har en cyklus på 50-65 dage ca hver gang, og er overvægtig, så nu er jeg blevet rådet af mange at de synes jeg skal få en anden læges vurdering, men hvordan gør jeg lige det?

Som jeg også har skrevet i et af dine andre indlæg...

Hvorfor skifter du ikke læge??

Du synes jo ikke hun har behandlet dig pænt, og dermed tror jeg tilliden er brudt. Jeg ville skifte læge under alle omstændigheder.

Man skal føle sig tryg og respekteret af sin læge.

Du kan jo høre om nogen du kender kan anbefale en god læge...

Dermed kan lægen tage de nødvendige blodprøver, og eventuelt sende dig videre til en Gyn...

Held og lykke med det...

Anmeld

19. januar 2010

Prinsessens'Mor<3

Ranarupta skriver:

Jo, det gør det måske nok. 
Aner det faktisk ikke, da jeg blev henvist.
Ellers bed din læge om en henvisning - og hvis ikke h*n vil, så er det godt nok en sær læge - og så skal du måske overveje at få dig en ny, hvis han ikke vil hjælpe dig...

/Karina 

hun sagde til mig jg skulle tabe mig og komme igen til sommer så ville hun måske teste mig

Anmeld

21. januar 2010

ane-pigen

hvor meget vejer du da siden lægen siger sådan? eller hvor meget skulle du evt tabe? Det er da ikke normalt med så lange cyklusser...hvad har du brugt af beskyttelse tidligere?

Anmeld

21. januar 2010

Valle81

MaleneS skriver:

Hmm,

To ting

Enten ville jeg skifte læge eller få en henvisning til en gynækolog.

Men men men, jeg kan se at du og din kæreste kun er 18 år, og i har prøvet lidt over et halvt år.

Jeg tror de fleste vil fortælle dig og din kæreste at i skal blive ved at prøve, I er unge har hele livet foran Jer, og der er mange der kæmper en hårdere kamp end Jer. Ikke at jeg ikke mener at Jeres er hårdere, men i står ikke og tiden er ved at løbe fra Jer. Der jo trods alt 12 år til i bliver 30, og der kan nå at ske RIGTIG MANGE TING.

Der er mange par, som jo er over 30 år og som har kæmpet i forgævees i mange år.

Mener også at der er sådan en gylden tommelfingerregel om, at man skal have prøvet i min et år hvis ikke to, før hjælp kommer ind i billedet, også jeres unde alder taget i betragtning.

Jeg ønsker Jer alt held og lykke.

Christina

Anmeld

21. januar 2010

Skouboe

Valle81 skriver:

Hmm,

To ting

Enten ville jeg skifte læge eller få en henvisning til en gynækolog.

Men men men, jeg kan se at du og din kæreste kun er 18 år, og i har prøvet lidt over et halvt år.

Jeg tror de fleste vil fortælle dig og din kæreste at i skal blive ved at prøve, I er unge har hele livet foran Jer, og der er mange der kæmper en hårdere kamp end Jer. Ikke at jeg ikke mener at Jeres er hårdere, men i står ikke og tiden er ved at løbe fra Jer. Der jo trods alt 12 år til i bliver 30, og der kan nå at ske RIGTIG MANGE TING.

Der er mange par, som jo er over 30 år og som har kæmpet i forgævees i mange år.

Mener også at der er sådan en gylden tommelfingerregel om, at man skal have prøvet i min et år hvis ikke to, før hjælp kommer ind i billedet, også jeres unde alder taget i betragtning.

Jeg ønsker Jer alt held og lykke.

Christina

Hmmm.... sidder egentligt og tænker i 2 forskellige retninger..

For det første: der er flere ting i PCO end bare det ikke at kunne få børn. Der er hormonelle gener, insulinresistens med dertilhørende type 2 diabetes etc, så uanset om du prøver at blive gravid eller ej, skal det undersøges. Din læge har ret i at en de mest effektive behandlinger for PCO er vægttab, men det er ikke en undskyldning for ikke at stille diagnosen.

For det andet (og jeg kan tage fejl her - det er 7-8 år siden jeg fik diagnosen): Der findes mig bekendt ikke en test for PCO. Jeg fik det konstateret ved en scanning hos en gynækolog - cysterne på æggestokkene er meget tydelige ved en scanning. Det betyder også at din læge sandsynligvis slet ikke KAN konstatere om du har det eller ej, men skal have dig videre til en gynækolog.

Når det så er sagt, er 6 mdr. ikke ret lang tid at prøve i. Jeg ved ikke hvad grænsen er for at få hjælp, og heller ikke om der er nogle alderskriterier eller krav til længden af forhold etc - det er der sikkert andre herinde der kan fortælle dig om.

Jeg ville iøvrigt også skifte læge, hvis jeg var dig. Uanset hvad, lyder du ikke til at have videre tillid til din egen læge og så skal du finde en anden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.