Deltidssygemeldningen er "afskaffet" i den gamle forstand. Der er kommet en ny ordning, den er vist fra nov. 2009.
Nu snakker man sammen med sin arbejdsgiver og laver en såkaldt "Mulighedserklæring" - en aftale mellem din chef og dig på hvor meget du kan klare. Den erklæring tager man så med til lægen, som vurderer om det er en reel aftale og som efterfølgende godkender den. - Den kan justeres løbende efter behov, men altid i dialog med arbejdsgiveren.
Du kan gøre det på 2 måder:
1. Du melder dig syg, bliver hjemme og så kalder din arbejdsgiver dig til samtale - hvor I vil snakke om din sygeforløb og evt. lave den mulighedserklæring.
2. Du går direkte til din chef og siger at du ikke længere føler du kan arbejde fuldtid, og gerne vil tale om at lave en mulighedserklæring.
Jeg har netop selv haft den snak med min chef, jeg valgte at gå direkte til chefen - og vi har nu lavet en aftale på max 5 timer dagligt (men med mulighed for at gå hjem før). Vi har så ikke skrevet det ned på en erklæring, for min chef synes det var en ærlig sag at jeg kom direkte til hende - og stoler på mig. (Har en fantastisk forstående og kvindelig chef, der selv kender til kvaler i graviditeten).
Anmeld