nogen der er deltidssygemeldte?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.158 visninger
7 svar
0 synes godt om
19. januar 2010

brumbasse

Overvejer det efterhånden ret så kraftigt fordi jeg har helt vildt ondt i lænden og føles også som om det gør ondt i rø...

Hvordan fungerer sådan noget i praksis, bestemmer man selv hvor mange timer eller?

Brumbasse (uge 25 og +5 kg) 8 arbejdsuger tilbage, noget der ligner 30 arbejdsdage

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2010

RumlesMor

Deltidssygemeldningen er "afskaffet" i den gamle forstand. Der er kommet en ny ordning, den er vist fra nov. 2009.

Nu snakker man sammen med sin arbejdsgiver og laver en såkaldt "Mulighedserklæring" - en aftale mellem din chef og dig på hvor meget du kan klare. Den erklæring tager man så med til lægen, som vurderer om det er en reel aftale og som efterfølgende godkender den. - Den kan justeres løbende efter behov, men altid i dialog med arbejdsgiveren.

Du kan gøre det på 2 måder:

1. Du melder dig syg, bliver hjemme og så kalder din arbejdsgiver dig til samtale - hvor I vil snakke om din sygeforløb og evt. lave den mulighedserklæring.

2. Du går direkte til din chef og siger at du ikke længere føler du kan arbejde fuldtid, og gerne vil tale om at lave en mulighedserklæring.

Jeg har netop selv haft den snak med min chef, jeg valgte at gå direkte til chefen - og vi har nu lavet en aftale på max 5 timer dagligt (men med mulighed for at gå hjem før). Vi har så ikke skrevet det ned på en erklæring, for min chef synes det var en ærlig sag at jeg kom direkte til hende - og stoler på mig. (Har en fantastisk forstående og kvindelig chef, der selv kender til kvaler i graviditeten).

Anmeld

20. januar 2010

NoName

Var ikke klar over at den er afskaffet...

Har lige idag været ved lægen for at få udfyldt nogle papirer komunen har sendt til mig fordi min arbejdsgiver har meldt til kommunen at jeg er deltidssygemeldt...

NoName 13+0 - der er deltidssygemeldt de første 2 timer hver dag indtil kvalmen er ovre...

Anmeld

20. januar 2010

RumlesMor

Du er med i den nye ordning, det er din arbejdsgiver som har meldt dig syg, og sendt papirer videre.

Før var det omvendt, der fik man papirer fra lægen og gav til arbejdsgiveren.

Anmeld

20. januar 2010

Lise

Jeg har været delvist sygemeldt siden 2. november, og er det frem til min barsel der starter om tre uger.

Det startede ved at jeg talte med mine chefer, og vi kom frem til en ordning som fungerede for både mig og dem. Så bad HR-afdelingen om noget skriftligt fra min læge, så hun skrev en gammeldaws sygemelding, da vores HR afdeling ikke ville bruge tid på at udfylde mulighedserklæringen, når nu det var på bestemt tid. Og HR meddeler så kommunen hver måned hvor mange timer jeg har været "syg", hvorpå de sender mig et brev som jeg underskriver og sender tilbage, og så går jeg ud fra at de giver mit arbejde refusion for de tabte penge, som de udbetaler mig i løn.--

Men altså, vi er i samråd kommet frem til hvor mange timer jeg er væk... eller de har sagt at det var op til mig, så jeg arbejder seks timer fire gange om ugen. Det fungerer rigtig fint.

Håber jeg svarede på dine spørgsmål

Lise

Anmeld

20. januar 2010

Lise

noname skriver:

Var ikke klar over at den er afskaffet...

Har lige idag været ved lægen for at få udfyldt nogle papirer komunen har sendt til mig fordi min arbejdsgiver har meldt til kommunen at jeg er deltidssygemeldt...

NoName 13+0 - der er deltidssygemeldt de første 2 timer hver dag indtil kvalmen er ovre...

Det er arbejdsgiveren selv der bestemmer hvordan de vil gøre det. Man behøver ikke udfylde mulighedserklæringen. Man har dog pligt til som arbejdstager, at deltage ved udfyldelsen hvis nogen (arbejdsgiver eller kommune) kræver det af en.

Anmeld

20. januar 2010

NoName

Lise skriver:

Jeg har været delvist sygemeldt siden 2. november, og er det frem til min barsel der starter om tre uger.

Det startede ved at jeg talte med mine chefer, og vi kom frem til en ordning som fungerede for både mig og dem. Så bad HR-afdelingen om noget skriftligt fra min læge, så hun skrev en gammeldaws sygemelding, da vores HR afdeling ikke ville bruge tid på at udfylde mulighedserklæringen, når nu det var på bestemt tid. Og HR meddeler så kommunen hver måned hvor mange timer jeg har været "syg", hvorpå de sender mig et brev som jeg underskriver og sender tilbage, og så går jeg ud fra at de giver mit arbejde refusion for de tabte penge, som de udbetaler mig i løn.--

Men altså, vi er i samråd kommet frem til hvor mange timer jeg er væk... eller de har sagt at det var op til mig, så jeg arbejder seks timer fire gange om ugen. Det fungerer rigtig fint.

Håber jeg svarede på dine spørgsmål

Lise

Må jeg spørge om din deltidssygemelding påvirker udbetalingen af løn og barselsdagpenge???

HAr hørt at hvis man som feks mig er sygemeldt 10 timer om ugen, hvis jeg ikke kommer på fuld tid inden fødsel, får jeg de 10 timer mindre udbetalt??? Nu regner jeg bestemt ikke at det bliver aktuelt, men det var da egentlig meget rart at vide...

NoName

Anmeld

20. januar 2010

NoName

Lise skriver:

Det er arbejdsgiveren selv der bestemmer hvordan de vil gøre det. Man behøver ikke udfylde mulighedserklæringen. Man har dog pligt til som arbejdstager, at deltage ved udfyldelsen hvis nogen (arbejdsgiver eller kommune) kræver det af en.

Ok på den måde... he he ja man lærer jo noget nyt hver dag.

Det var mig det foreslog en deltidssygemelding overfor min chef, da jeg ikke magtede en fuldtidssygemelding (som lægen ellers sagde jeg skulle, pga voldsom kvalme/opkast) oven i hovedet... Bliver sQ tosset i roen af at sidde hjemme og glo ud i luften...

NoName

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.