Fra Nyhedsavisen
I vuggestuen Majtræet har pædagogerne et primærbarn, som de er ekstra opmærksomme på. Det skaber en ro hos vuggestuebørnene.
Bertram vralter rundt på græsset. Han falder og udstøder noget, der umiskendeligt er tilløbet til gråd. Men inden sirenen når at blive sluppet løs, har Ulla allerede beskæftiget ham med et stykke legetøj.
Ulla Koch er pædagog i vuggestuen Majtræet i Farum, hvor hun har Bertram som sit primærbarn. Det vil sige, at hun er den voksne, som han kender bedst og støtter sig mest til. Ulla fortæller om, da hun på pædagogseminariet fik indsigt i det, de kalder 'hjertedannelse'.
[f]Det enkelte barns behov[/f]
»Det var ikke alle studerende, der havde hjertedannelsen med sig. De dårlige pædagoger er typisk dem, der selv har haft en hård opvækst og måske haft forældre, der har drukket - eller de har været i plejefamilie. Jeg fik indtrykket af, at de blev pædagoger for at redde hele verden,« siger Ulla Koch, mens hun tørrer Bertrams næse.
For hende handler hjertedannelse om at være opmærksom på det enkelte barns behov for omsorg. Hun husker et eksempel fra seminariet, hvor en studerende vendte tilbage fra sin praktik og sagde noget, der forundrede hende.
»Hun sagde noget i stil med, at 'små børn er født onde - de slår hinanden med skovle'. Og der tænkte jeg bare 'nej, nej - ingen børn er født onde, du er da nødt til at kigge dybere,'« fortæller Ulla Koch.
Bertram udstøder en lyd og laver en tilhørende mine, hvor han rækker tungen ud. Umiddelbart ser han bange ud, men Ulla fortæller, at det er Bertrams måde at snakke på, når han er glad.
»Der er stor forskel på, hvad børn kan i forskellige aldre, og det er jeg meget opmærksom på. Og det er pædagoger, der ikke har hjertedannelsen, sjældent opmærksomme på,« siger Ulla Koch og tilføjer, at ikke alle pædagoger er lige egnede til faget.
Alle pædagoger i vuggestuen Majtræet har hvert deres primær- og sekundærbarn. I det sidste tilfælde træder en voksen ind, hvis et barns primærvoksen for eksempel er syg.
Anmeld