Fede børn bliver fede som voksne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.346 visninger
2 svar
0 synes godt om
5. maj 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Nyhedsavisen

For første gang dokumenterer forskere nu, hvorfor overvægtige børn oftest ender som overvægtige voksne.

Hvis man er for tyk som barn, er der meget stor risiko for, at man også som voksen vil veje for meget.

Det fastslår svenske forskere fra det svenske Karolinska Instituttet i Stockholm, som for første gang kan dokumentere den hypotese, som forskerne har haft i årevis: At fede børn oftest ender som fede voksne.

I en artikel i det ansete videnskabelige tidsskrift Nature konstaterer de, at mænden af fedtceller forbliver de samme, selvom man skulle tabe sig.

- Det betyder, at det er svært for overvægtige børn at tabe sig senere i livet, siger Kirsten Spalding, der har stået i spidsen for undersøgelsen.

Forklaringen er, at det kun er mængden af fedt i cellerne, der mindskes, når man taber sig og ikke antallet af fedtceller.

Derfor kan det være svært at opnå et varigt vægttab, da hver enkelt celle hungrer efter mere fedt, når den bliver tømt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2008

pusling30

Tja måske, og måske ikke. Jeg var en lille tyk prop, som lille men idag er jeg 30 år mor til 3 drenge og vejer 53 kg er 168 høj.. Så fed er jeg altså ikke. Jeg drikker dagligt 1/4 liter piskefløde og spiser efter en særlig madplan. For at tage bare 5 kg på, men ak, der sker intet. Jeg tog 20 kg på under alle 3 graviditeter, men bare 3 døgn efter havde jeg tabt alle 20 kg igen. Dagen efter mit 3 barns fødsel, kom børnelægen og kiggede på ham, kiggede på mig og spurgte om jeg virkelig havde født dagen før!

Min mor var en slank pige som barn, men vejer idag over 100 kg.
Men vi er jo heldigvis ikke alle ens.. Hehe.

pusling30

Anmeld

6. maj 2008

Honningblomst

Pusling30 skriver:

Tja måske, og måske ikke. Jeg var en lille tyk prop, som lille men idag er jeg 30 år mor til 3 drenge og vejer 53 kg er 168 høj.. Så fed er jeg altså ikke. Jeg drikker dagligt 1/4 liter piskefløde og spiser efter en særlig madplan. For at tage bare 5 kg på, men ak, der sker intet. Jeg tog 20 kg på under alle 3 graviditeter, men bare 3 døgn efter havde jeg tabt alle 20 kg igen. Dagen efter mit 3 barns fødsel, kom børnelægen og kiggede på ham, kiggede på mig og spurgte om jeg virkelig havde født dagen før!

Min mor var en slank pige som barn, men vejer idag over 100 kg.
Men vi er jo heldigvis ikke alle ens.. Hehe.

pusling30

Ej, stakkels dig...det må simpelthen være et mareridt at have det sådan. Min veninde har det lige sådan og hun er virkelig ked af det og jeg kan godt forstå hende...stakkels jer, det er jo nemt nok at tabe sig, men åbenbart ikke bare lige til at tage på når man er meget tynd.
Knus..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.