Så stop dog med at ryge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

411 visninger
5 svar
0 synes godt om
16. januar 2010

Klitgaard

Min mor har haft tyktarms kræft ,hun er nu erklæret rask det blev hun i september. hun gennem gik en stor operation og fik derefter kemo hver 14 dag i et halv år . Det var en hård omgang hun havde mange bvirkninger af det hun var svimmel så svimmel hun ikke kunne stå oprejst , har kastet op i stride strømme , tabte håret kvælnings fornemmelser , stikken i hænder og fødder og mange andre bi virkninger . hun døjer stadig med stikken i fødderne .

Men det jeg ikke kan forstå er at hun ikke kan holde med at ryge ved det er svært men når hun har haft en livstruende sygdom forstår jeg det ikke .min stedfar som jeg ikke har noget godt forhold til ryger også jeg kan heller ikke forstå han ikke foreslår de begge holder og støtter hinanden i det .

Jeg har prøvet at nævne det for dem ,der var jeg ikke så populær. Er jo så bange for at miste hende . og samtidig er jeg sur og såret over det hun har tre børn og seks børnebørn der ikke vil af med hende . Min storsøster og jeg gjorde virkelig alt hvad vi kunne for at hjælpe og støtte hende da hun var syg vi var jo næsten mere hos hende end ved vores egen familie  så synes jo næsten hun skylder os at passe på sig selv . håber ikke jeg lyder alt for selvoptaget.

Hvad kan jeg gøre for at hun skal passe på sig selv? Ida min store pige på 10 er også så træt af hun ryger hun ved jo godt hun har været meget syg og ved også hvor farligt det er at ryge synes det er så synd hun skal tænke på det

Hilsen Rikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2010

anna-jonas

Hej Rikke!

Du er slet ikke selvoptaget.............vil jo bare din mor det bedste, ikke??

Jeg ved lige nøjagtig hvordan du har det............den følelse af afmagt, når man kan se at de ødelægger deres helbred langsomt.

Min mor har stærkt nedsat lungekapacitet ( har kun ca. 20-25 % tilbage), og døjer med den ene lungebetændelse efter den anden, som hun har svært ved at komme sig over. Hun har type 2 diabetes og vejer ca. 15-20 kg. for meget. Alligevel sidder hun stadig og ryger............og dirrigere rundt med hele familien, fordi det er hårdt for hende bare at rejse sig op. Jeg lyver ikke, når jeg siger at hun kun kan gå ca. 50 meter, uden at hun pruster og stønner.

Jeg har i mange år givet hende stikpiller om rygningen o.s.v.........hvilket bare resulterede i at hun blev sur og vrissen.

Imidlertidig er der sket en ændring nu...............hun har været hos lægen d. 3 januar, og har fået nogle dyre piller, som skal tage trangen. Og er ret hooked på at stoppe.

Jeg tror at hendes pludselige opvågnen, er kommet efter at jeg havde en snak med hende................tja, flere faktisk her over efteråret. Hun har jo hjulpet os meget, i denne periode hvor Ida har været så syg. Og jeg har siddet og grædt over for hende, og sagt til hende at jeg ikke kunne undvære hende, da hun er den ENESTE jeg tør overlade Ida til.

Juleaften, udbragte vi et stort skål for min mor og hendes mand og sagde tak for al deres hjælp, gennem vores svære tid. Og vi fortalte dem, at vi håbede at de var hos os i mange år endnu, og at de ville passe lidt bedre på sig selv, så vi kunne få lov at beholde dem. Min mor begyndte at græde.........så rørt blev hun. Jeg tror at al dette har gjort at hun er begyndt at tænke.............og har besluttet at prøve at gøre noget ved hendes sundhed.

Nå, men det blev et langt svar på dit indlæg...........men bare for at fortælle, at du ikke er alene.............

Anmeld

16. januar 2010

Klitgaard

Tak for dit svar . er helt rørt over din historie. håber også min mor vågner op inden det er for sent

Anmeld

16. januar 2010

Skouboe

Ved I at jeres mødre har 3x større risiko for at dø af brystkræft, bare fordi de er kvinder, end de har for at dø af lungekræft fordi de ryger 20 smøger om dagen?

Jeg kan forstå at I gerne så at jeres mødre stoppede med at ryge - der er mange gode grunde (jeg røg i 15 år og stoppede for 2 år siden - fordi jeg var træt af at ryge) til at stoppe, men det er IKKE jeres valg og jeg synes faktisk ikke I har ret til at prøve at presse dem til at stoppe.

I er I jeres gode ret til at sætte grænser i forbindelse med jeres børn og røg - her i huset ryger INGEN indendøre under nogen omstændigheder. Vores gæster - incl. min stedfar må udenfor uanset temperaturen, men at bruge argumenter som "Vi kan ikke undvære dig - vi er så bange for at du dør fra os hvis du ikke stopper med at ryge" er i min verden følelsesmæssig afpresning, og bare ikke I orden. 

Jeres mødre er voksne mennesker og fuldt ud i stand til at træffe deres egne valg - og I har intet at skulle have sagt i den forbindelse.

Jeg antager at der ikke er nogen af jer der har røget i længere tid?

Efterhånden bliver cigaretten en ven og et vigtigt middel til at stresse af og tage en pause fra verden. Jeg kan godt forstå at din mor ikke er indstillet på at skille sig af med sine smøger lige nu ovenpå den tur hun har været igennem.

Giv hende plads og fortæl hende at selvom du ikke er enig og helst så hun stoppede, respekterer du at det er hendes valg, og at du ikke har ret til at blande dig i det...

Argumentet med at du kun vil hende det bedste giver dig ikke ret til at blande dig på den måde. Hun er et voksent menneske og ligesom hun - forhåbentligt - respekterer dig, skal du altså også respektere hende.

Hvis hun engang selv når til at hun gerne vil stoppe kan jeg anbefale Champix - piller fra lægen. De hjalp mig til at stoppe p 14 dage, jeg købte aldrig de sidste 10 ugers piller, men det kræver at man er motiveret og selv vil - ikke at man bliver afpresset...

Anmeld

16. januar 2010

Klitgaard

Hej skoubooe

nu har jeg nu ikke presset min mor så meget som jeg skrev har jeg været ved at nævne det for hende  i en meget venlig tone ligesom hendes egen læge har .

ved godt det alene er hendes valg , men synes godt nok det er svært at se mens hun pulser løs

tak for rådet med pillerne ,det vil jeg huske hvis hun får brug for hjælp

Anmeld

16. januar 2010

Skouboe

Jeg håber for jer allesammen at din mor finder lysten og motivationen til at stoppe med at ryge. Det kan virkeligt mærkes på ens daglige velvære, og pillerne gør det nemmere, hvis man er motiveret.

Held og lykke!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.