mayapigen skriver:
Hey.
Jeg har ikke haft sukkersyge, men vil bare lige fortælle dig, at jeg har haft de fleste symptomer på sukkersyge, uden at have det. Jeg synes du skal kontakte enten din læge eller jordmor, og få taget en prøve.
Sesse89 har diabetes type 1 (d.v.s for resten af livet med insulin o.s.v).............så hun er ligesom i kontakt med lægerne, så det er ikke et spørgsmål om hun har det. Bare lige til info.
Sesse...........jeg har haft svangerskabsdiabetes i ret svær grad i mine to sidste graviditeter. Har fået insulin begge gange, og er i højrisiko for at få type 2 diabetes.
Desuden har jeg arbejdet som syeplejerske på en svangreafd. hvor vi havde diabetesmødre både før og efter fødslen.
Du er velkommen til at spørge mig, hvis der er nogle spørgsmål der presser sig på.
Jeg kan sige følgende:
Det er meget vigtigt at holde blodsukkeret stabilt...........da for store udsving ikke er godt for bebsen. Det kan være meget svært, da ens stofskifte bliver helt ustyrligt, når man både er gravid og har diabetes.
Dit barn skal nok forløses tidligere end terminen, da disse børn har en tendens til at blive store. Det betyder dog ikke at de er modne............bare at de har lappet sukker i sig, og er blevet "fede".
Børn født af diabetesmødre i insulinbehandling, skal altid indlægges på en neonatal afdeling, og følges tæt af en børnelæge. Det er en speialistopgave, da disse børn ofte har svært ved at regulere deres blodsukker, og er umodne med lungerne.
Håber at du får en skøn graviditet............og at de passer godt på dig på hospitalet.
mange hilsner Mette
Anmeld