Fælleskonto/økonomi??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.165 visninger
10 svar
0 synes godt om
14. januar 2010

Koen.

Hejsa

Ja, har brug for et godt råd!
Min forlovede og jeg har snakket om at få fælleskonto, da vi indtilvidere bare har betalt halvdelen af alting hver. Men vi synes bare det var en del nemmere at banken styrede det hele og pengene gik ind på en konto

Så ville bare høre om i andre synes der er nogle fordele/ulemper ved at have fælleskonto/økonomi??

Tanja 26 + 5

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2010

Mca<3

tanjaj19 skriver:

Hejsa

Ja, har brug for et godt råd!
Min forlovede og jeg har snakket om at få fælleskonto, da vi indtilvidere bare har betalt halvdelen af alting hver. Men vi synes bare det var en del nemmere at banken styrede det hele og pengene gik ind på en konto

Så ville bare høre om i andre synes der er nogle fordele/ulemper ved at have fælleskonto/økonomi??

Tanja 26 + 5

Vi har det , det er dejligt nemt   Shopper nok ikke så vildt mere hi hi for så får jeg jo dårlig samvittighed ,,

Anmeld

14. januar 2010

Koen.

Mammi ,,, skriver:

Vi har det , det er dejligt nemt   Shopper nok ikke så vildt mere hi hi for så får jeg jo dårlig samvittighed ,,

okay, ja for vi synes os det virker til at være meget nemmer
Ja det med shopperi ville da være en fordel, for sker os for mig lidt for tit

Anmeld

14. januar 2010

Louise mortil4

vi har fælles konto, fælles lån ja alt er fælles det er så dejlig nemt og da det er mig der står for vores økonomi er det også dejlig nemt ved alm hverdags ting bare at kunne skriv/ringe over i banken og få ordnet ting med vores kontoer uden at de patu altid skal ha manden på den anden linie for at godkende hans del, de kender os så også rigtig godt i banken.

Anmeld

14. januar 2010

Koen.

mortil4 skriver:

vi har fælles konto, fælles lån ja alt er fælles det er så dejlig nemt og da det er mig der står for vores økonomi er det også dejlig nemt ved alm hverdags ting bare at kunne skriv/ringe over i banken og få ordnet ting med vores kontoer uden at de patu altid skal ha manden på den anden linie for at godkende hans del, de kender os så også rigtig godt i banken.

Ja det er da noget nemmer så, for det er træls for os at tingene foregår fra to kontier/banker

Anmeld

14. januar 2010

Louise mortil4

ja meget, så har i også kun en bank at skulle "slås" med hvis i feks skal ha et lån en gang + det er nemmere at få en kassekredit i tilfælde man skal bruge sådan en hvis man begge 2 er kunder i banken og de kender jer begge 2 (har jeg hørt vi har ikke selv sådan en) Det er også nemmere at overskue hva der er af penge på kontoen, hurtigt og nemt

En anden ting er så at det nok er noget sværre hvis man en dag skulle gå fra hinanden, men det er jo så en anden side af sagen som man håber/tror på aldrig vil ske.

Anmeld

14. januar 2010

Koen.

mortil4 skriver:

ja meget, så har i også kun en bank at skulle "slås" med hvis i feks skal ha et lån en gang + det er nemmere at få en kassekredit i tilfælde man skal bruge sådan en hvis man begge 2 er kunder i banken og de kender jer begge 2 (har jeg hørt vi har ikke selv sådan en) Det er også nemmere at overskue hva der er af penge på kontoen, hurtigt og nemt

En anden ting er så at det nok er noget sværre hvis man en dag skulle gå fra hinanden, men det er jo så en anden side af sagen som man håber/tror på aldrig vil ske.

Nemlig

Anmeld

14. januar 2010

DK

Vi har ikke fællesøkonomi, og gud ske tak og lov. Jeg ville være så TRÆT af hvis Mikkel følte at jeg brugte hans penge på nye sko, eller what ever!

Vi har tilgengæld en fælles budgetkonto og et fælles mad-dankort.

Budgetkonto: Herpå kommer alle udgifter til bolig, forsikringer, licens, vores biler, fast abonnement på kontaktlinser, telefoni m.m. Vi har så lagt alle de udgifter sammen, og så delt dem efter hvad vi hver især kan betale. De jeg pt er på SU og Mikkel har en leder stilling, så betaler han meget mere end jeg. Men sådan procentmæssigt betaler vi vist nogenlunde det samme ud af vores indkomst. Når jeg engang får et job, er det da meningen at jeg skal betale mere. Vi synes begge at dette er den mest retfærdige og bedste løsning! Det fungerer sådan at vi betaler et fast beløb hver mdr. som så dækker alle udgifter, selv om der nogle mdr. er meget større udgifter end andre. Det er dejligt, da man så aldrig har en "fattig" måned, men at det hele er regnet med.

Mad-dankort: Vi har begge et kort til kontoen hver, og indsætter begge et fast beløb på kontoen hver mdr. På dette dankort køber vi så mad, husholdningsartikler og lignende fælles udgifter.

Lønkonto: Ja, så har vi jo begge to hver vores konto, hvor resterne af lønnen står tilbage efter at vi har overført til budget og maddankort. Disse penge er jo så hver især vores egne, som  vi kan bruge til præcis hvad vi lyster, uden at den anden part har noget at skulle have sagt. Det er SÅ DEJLIGT at have mine "egne" penge, som jeg hver mdr. kan bruge på sko og pjank, uden at Mikkel kan/skal følge med i det! Det sparer os helt sikkert en masse skænderier!

Så vi er fælles om alle fælles udgifter, og har så hver vores lille sum til rest, som vi kan bruge på hvad vi vil!!

Anmeld

14. januar 2010

Koen.

DK skriver:

Vi har ikke fællesøkonomi, og gud ske tak og lov. Jeg ville være så TRÆT af hvis Mikkel følte at jeg brugte hans penge på nye sko, eller what ever!

Vi har tilgengæld en fælles budgetkonto og et fælles mad-dankort.

Budgetkonto: Herpå kommer alle udgifter til bolig, forsikringer, vores biler, fast abonnement på kontaktlinser, telefoni m.m. Vi har så lagt alle de udgifter sammen, og så delt dem efter hvad vi hver især kan betale. De jeg pt er på SU og Mikkel har en leder stilling, så betaler han meget mere end jeg. Men sådan procentmæssigt betaler vi vist nogenlunde det samme ud af vores indkomst. Når jeg engang får et job, er det da meningen at jeg skal betale mere. Vi synes begge at dette er den mest retfærdige og bedste løsning!

Mad-dankort: Vi har begge et kort til kontoen hver, og indsætter begge et fast beløb på kontoen hver mdr. På dette dankort køber vi så mad, husholdningsartikler og lignende fælles udgifter.

Lønkonto: Ja, så har vi jo begge to hver vores konto, hvor resterne af lønnen står tilbage efter at vi har overført til budget og maddankort. Disse penge er jo så hver især vores egne, som  vi kan bruge til præcis hvad vi lyster, uden at den anden part har noget at skulle have sagt. Det er SÅ DEJLIGT at have mine "egne" penge, som jeg hver mdr. kan bruge på sko og pjank, uden at Mikkel kan/skal følge med i det! Det sparer os helt sikkert en masse skænderier!

Så vi er fælles om alle fælles udgifter, og har så hver vores lille sum til rest, som vi kan bruge på hvad vi vil!!

Det synes jeg faktisk os lyder som en KANON ide

Den skal da lige op og vender herhjemme

Anmeld

14. januar 2010

RumlesMor

Stemmer for fælles budget, men seperat løn-konto!

Det er vigtigt, uanset om man er gift eller samlevende at have sin egen personlige løn-konto. For skulle en af jer dø vil alle fælles-konti blive "spærret" indtil boet er gjort op. Så det er vigtigt at sikre sig adgang til "egne" penge.

Har siddet i en bank, og talt med mange ulykkelige folk der udover at have mistet deres store kærlighed kommer i klemme rent økonomisk i den første periode.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.