Vi har ikke fællesøkonomi, og gud ske tak og lov. Jeg ville være så TRÆT af hvis Mikkel følte at jeg brugte hans penge på nye sko, eller what ever!
Vi har tilgengæld en fælles budgetkonto og et fælles mad-dankort.
Budgetkonto: Herpå kommer alle udgifter til bolig, forsikringer, licens, vores biler, fast abonnement på kontaktlinser, telefoni m.m. Vi har så lagt alle de udgifter sammen, og så delt dem efter hvad vi hver især kan betale. De jeg pt er på SU og Mikkel har en leder stilling, så betaler han meget mere end jeg. Men sådan procentmæssigt betaler vi vist nogenlunde det samme ud af vores indkomst. Når jeg engang får et job, er det da meningen at jeg skal betale mere. Vi synes begge at dette er den mest retfærdige og bedste løsning! Det fungerer sådan at vi betaler et fast beløb hver mdr. som så dækker alle udgifter, selv om der nogle mdr. er meget større udgifter end andre. Det er dejligt, da man så aldrig har en "fattig" måned, men at det hele er regnet med.
Mad-dankort: Vi har begge et kort til kontoen hver, og indsætter begge et fast beløb på kontoen hver mdr. På dette dankort køber vi så mad, husholdningsartikler og lignende fælles udgifter.
Lønkonto: Ja, så har vi jo begge to hver vores konto, hvor resterne af lønnen står tilbage efter at vi har overført til budget og maddankort. Disse penge er jo så hver især vores egne, som vi kan bruge til præcis hvad vi lyster, uden at den anden part har noget at skulle have sagt. Det er SÅ DEJLIGT at have mine "egne" penge, som jeg hver mdr. kan bruge på sko og pjank, uden at Mikkel kan/skal følge med i det! Det sparer os helt sikkert en masse skænderier!
Så vi er fælles om alle fælles udgifter, og har så hver vores lille sum til rest, som vi kan bruge på hvad vi vil!!
Anmeld