Anonym skriver:
Tak
så er det nok tiden og smatale der skal ændre det. Men hvor er det svært, især fordi det ikke er en adfærd han vælger, men en måde han har tillært sig af nød.
Men tak for dit svar.
KH.
Sådan en adfærd er ALTID noget man vælger. Det er måske startet med at han har følt det nødvendigt for at beskytte sig selv, men har VÆLGER den aktivt hver gang han holder noget tilbage for dig.
Det er ikke på nogen måde ment negativt
- blot en konstatering og det er noget jeg synes du skal fortælle ham. Her er hvorfor:
Når det er en adfærd han vælger kan den ændres - det kræver en masse arbejde fra hans side - og tid...
Det kræver også at du holder op med at finde på undskyldninger for hvorfor han lukker dig ude - og begynder at kræve af ham at han gør en indsats for at ændre det. I er to i forholdet og det han reelt set gør, er at han sårer dig igen og igen, uden at gøre noget for at ændre det!
Jeg ved godt at jeg er lidt grov - det er med vilje, for du er nødt til at forstå at det er en urimelig adfærd overfor dig og han undlader at gøre noget ved den, selvom han ved du bliver såret.
Når DU så har forstået det, er det næste du er nødt til at få ham til at forstå det. Jeg er helt sikker på at han ikke gør det med vilje - han fortsætter bare som han altid har gjort, fordi det er svært og gør ondt at ændre på. Problemet er at det ikke er rimeligt overfor dig, og det slider på jeres forhold.
Derfor er han nødt til at indse konsekvenserne af hans handlinger - at han sårer dig gang op gang og at det i længden tærer på jeres forhold - og det gør han ikke så længe du bliver ved med at beskytte ham og komme med undskyldninger for ham.
For at ændre situationen er du nødt til - kærligt men bestemt - at forlange at han ændrer det.
Jeg ville helt konkret hvis jeg var dig:
- Tage en snak med ham hvor du fortæller ham hvor såret og ked af det du bliver, når han trækker sig ind i sig selv. Du skal sige tingene stille og roligt og uden omsvøb. Vær sikker på at han forstår at det ikke er ment som et angreb på ham, men en oplysning om hvordan du har det. Hold samtalen kort og præcis, og forvent ikke at han skal svare dig - han skal bare lytte.
- Lad ham derefter tænke tingene igennem selv nogle dage og bed ham derefter fortælle hvordan han har det med det. Ti stille og lad ham tale - lad være med at afbryde! Tænk istedet over hvad han siger istedet for hvad du skal sige til ham.
- Lav derefter en plan sammen, fx at når du mærker at han trækker sig væk, gør du ham opmærksom på det. Han kan derefter tænke lidt over det og derefter tage fat i dig og forklare hvad der er galt, når det passer ham. Lad ham ikke vente for længe med at komme. Bliv ved med at holde ham fast på det - venligt men bestemt.
- Giv det tid - lad være med at forvente mirakler natten over og lad være med at forvente at han deler alle sine tanker og følelser med dig - det sker nok aldrig, men de ting der påvirker jeres forhold, SKAL han dele.
- Hold fast i fremskridtene og ros ham - det lyder lidt som en hund det ved jeg godt, og det er ikke det der er meningen, men fortæl ham hvor glad du bliver når han inkluderer dig i sine tanker og følelser.
- Styr dit temperament! Nogle af tingene kan være fordi han er irriteret på dig - og det skal han have lov til, bare han fortæller dig det. Det er aldrig rart at høre om sine egne fejl, men koncentrer dig om at LYTTE og FORSTÅ hvad han siger, tænk over det og svar ham derefter.
Har du tænkt over hvor ofte vi kun hører den første halvdel af hvad folk siger til os, for derefter at bruge resten af tiden til at formulere et svar? Det er en rigtigt dårlig vane, som rigtigt mange mennesker har - vi lytter ikke efter hvad folk siger til os. Det er her også vigtigt at du prøver at lytte bag hans ord og forstå hvad han i virkeligheden prøver at sige. Hvis han er uvant med at udtrykke sine følelser, kommer det ofte også forkert ud. Lyt, tænk over hvad han mener og fortæl ham hvad du hørte ham sige...
Hvis du er når til vejs ende i denne besked, har du allerede bevist du har udholdenheden til at hjælpe ham med at ændre det.
Held og lykke til jer begge 2