dk - eller andre der har advokatkompetencer??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

352 visninger
8 svar
0 synes godt om
9. januar 2010

Anonym trådstarter

hejsa....

Jeg har ganske enkelt brug for lidt hjælp...

Vi bor ude på landet, og har idag fået et brev fra kommunen ind af døren. Det handler om vores nabo - han vil til at bygge til og udvide hans hans gård og det kommer til at betyde gyldetank, et stort antal køer mv - og dette scenarie vil blive bygget 200 meter fra mit hus -  lang historie.

Sagens kerne er jeg ikke er interessert i dette, og overvejer at snakke med en advokat om der er noget at gøre.

Er det en speciel slags advokat jeg skal henvende mig til, hvad skal der til for at få fri proces??

mvh - ano, da man ikke ved hvem der læser med

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2010

BK

Tror ikke det er nogen advokat du skal henvende dig til... Du skal vel bare klage til kommunen som har givet byggetilladelsen...

Men jeg vil så tillade mig at sige at jeg synes at når man vælger at bo på landet så må man jo tage de ting der følger med (gyldetanke, køer m.v.) med... Han kan jo ikke bare flytte sin gård fordi du har bestemt dig for at du ikke vil have ham som nabo...

Anmeld

9. januar 2010

Sofia

Jeg kan hjælpe dig lidt:-)

For at få fri proces, dvs. få betalt sine sagsomkostninger af staten, skal man have en beskeden indkomst. I 2009 var niveauet 264.000. Dvs. din årsindkomst før skat højest må være 264.000. Hvis du er samlevende eller gift må jeres årsindkomst højest være 360.000. Derudover stilles der krav til sagens karakter, se nærmere i Retsplejelovens § 327. ( Det er primært sager der inden din sags anlæg har været forelagt huslejenævnet, beboerklagenævnet, et statsligt klagenævn eller lignende. Men det skal der kigges nærmere på i dit konkrete tilfælde. 

Hvis du ønsker en advokat på sagen, kan du lede efter en der har haft landbrugsret:-)

Knæk og bræk - Ba. Jur, ViolaFie

Anmeld

9. januar 2010

Anonym trådstarter

Klock skriver:

Tror ikke det er nogen advokat du skal henvende dig til... Du skal vel bare klage til kommunen som har givet byggetilladelsen...

Men jeg vil så tillade mig at sige at jeg synes at når man vælger at bo på landet så må man jo tage de ting der følger med (gyldetanke, køer m.v.) med... Han kan jo ikke bare flytte sin gård fordi du har bestemt dig for at du ikke vil have ham som nabo...

hehe, det kan du have ret i, men han har også alt det andet omkringliggende jord - det er ikke så nemt at forklare på skrift, der skal man jo se tegningerne over området... men synes godt det kunne ligge et andet sted, end lige i min baghave....

måske er der ikke noget at gøre, måske er der.... men så har jeg prøvet. men det jeg mener er at det nok ikke lige er en advokat med speciale i arvesager jeg skal have fat i...

og under alle omstændigheder klager jeg også til kommunen - vil bare gerne hører om der er en chance hvis man vælger at køre en sag.

Tak for svar

Anmeld

9. januar 2010

Sofia

Den afgørelse kommunen har truffet er en forvaltningsafgørelse, og du kan i den forbindelse også drage nytte af en advokat der har haft kommunalret. Jeg tror dog ikke du skal tænke så meget på hvilken advokat du specifikt henvender dig til, en advokat har kompetencer til meget, og kan sætte sig ind i regler på mange områder. Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig til et kontor hvor der er mere end én advokat - samlet set skal advokaterne på kontoret således sagtens kunne hjælpe dig.

Anmeld

9. januar 2010

Anonym trådstarter

ViolaFie skriver:

Jeg kan hjælpe dig lidt:-)

For at få fri proces, dvs. få betalt sine sagsomkostninger af staten, skal man have en beskeden indkomst. I 2009 var niveauet 264.000. Dvs. din årsindkomst før skat højest må være 264.000. Hvis du er samlevende eller gift må jeres årsindkomst højest være 360.000. Derudover stilles der krav til sagens karakter, se nærmere i Retsplejelovens § 327. ( Det er primært sager der inden din sags anlæg har været forelagt huslejenævnet, beboerklagenævnet, et statsligt klagenævn eller lignende. Men det skal der kigges nærmere på i dit konkrete tilfælde. 

Hvis du ønsker en advokat på sagen, kan du lede efter en der har haft landbrugsret:-)

Knæk og bræk - Ba. Jur, ViolaFie

1000 1000 tak for svar.... nå, fri proces bliver det ikke til så, men det går nok også.... ved der også er andre der er møg trætte af det - så kunne vi jo gå sammen i det øko med en advokat, hvis han/hun mener der er en chance...

tak for svar

Anmeld

10. januar 2010

Sofia

Det var så lidt:-) Håber du vinder kampen. 

Anmeld

14. januar 2010

Anonym trådstarter

op

så lige du var på, DK

kh mig

Anmeld

15. januar 2010

DK

Hej

ViolaFie har jo så fint allerede forklaret så meget.

Er der ikke i brevet et link til et sted i kan klage? Der er klage instanser til ALLE forvaltningsafgørelser. Prøv at starte med at ringe til kommunen og spørge hvor du kan klage og hvordan, hvis det ikke står i brevet. De er forpligtede, ifølge god forvaltningsskik, til at give dig det bedste og mest uddybende svar de kan!

Desværre er det ofte sådan med den slags sager, at de skal offentliggøre hvad den pågældende landmand ønsker at bygge, og så har man efter offentliggørelsen eksempelvis 3 uger til at klage. Denne offentliggørelse er ofte i den lokale avis, og det er fuldt ud lovligt og tilstrækkeligt at sætte en sådan annonce deri. Så er det borgernes "eget problem" hvis de ikke holder/læser avisen. Så det er meget muligt, og desværre også meget sandsynligt, at klagemuligheden har været der, og er forbi! Og så er der ikke så meget at gøre. Men det er som sagt kun hvis at forvaltningen allerede har godkendt og bevilliget hans udbygning. Hvis det ikke er gjort endnu, så har du stadig klageadgang. Jeg kan ikke lige læse ud af dit indlæg og beslutningen er taget, eller om de vil/er ved at tage den.

Men det ved den instans der har skrevet brevet til dig. Det er forøvrigt statsforvaltningerne der kan give godkendelse til den slags, og ikke kommunerne. Men prøv at ring til dem der har skrevet brevet. De kan give dig klar besked, eller sende dig videre til dem der kan! Du har til at starte med ikke brug for en advokat! Prøv at starte med selv at undersøge sagen. Husk at det offentlige er der for alle borgerne, ikke kun landmanden!! Hvis sagen senere virkelig kommer på spidsen, så kan du jo, evt. i samråd med naboerne, kontakte en advokat!

Ikke så opløftende er jeg bange for!

Knus Ditte!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.