39,8 i feber ved tænder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.783 visninger
6 svar
0 synes godt om
4. januar 2010

Milka

har lige taget billes temperatur igen og jeg synes den er lige lovlig høj. er ikke sikker på hvad jeg skal gøre. hun er hverken forkølet eller lader til at have smerter. men hun er meget ked af det og har det elendigt 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2010

Skouboe

Stakkels lille Bille 

Kunne godt lyde som om du må have fat i pillodilerne igen. Hvis den bliver højere eller fortsætter, må du jo nok have en snak med lægen.

Anmeld

4. januar 2010

Skouboe

Faldt lige over dette fra netdoktor: 

Hvad kan man gøre, hvis barnet får feber?

Giv godt med drikke: 

Barnet har brug for mere væske, end det plejer, så det skal have meget at drikke, fordi det forbrænder mere og sveder med en høj temperatur. Giv barnet lidt at drikke ad gangen, men giv det tit. Om nødvendigt kun en teskefuld ad gangen. Hvis man kan lade sit barn drikke godt, gør det ikke så meget, at det ikke spiser noget af betydning i et par dage.

Barnet skal kunne hvile: 

Hvis barnet har høj feber, har det også brug for at kunne hvile sig ind imellem og sove. Det behøver ikke ligge i sengen hele tiden, hvis det er friskt nok til at lege, men barnet skal have mulighed for at lægge sig.

Lad barnet køle af: 

Afkøling kan være en god metode til at lade feberen falde. Ved høj feber er det nok for barnet blot at være i undertøj eller have ble på, så det kan komme af med varmen. Vær også opmærksom på, at der ikke er for varmt i værelset, hvor barnet befinder sig. Der må gerne være køligt, men ikke gennemtræk. 

Feber skal ikke svedes ud: 

Hvis barnet har kulderystelser, mens temperaturen stiger, må det selvfølgelig gerne få en dyne eller tæppe over sig imens, men når temperaturen er stabil, og barnet begynder at svede, skal det afkøles. 

Febernedsættende medicin: 

Hvis man vil bruge medicin til at slå feberen ned med, skal det være efter aftale med egen læge. Lægen kan fortælle, hvad der kan bruges til børn, og hvor meget de må få. Mængden af medicin afhænger af både alder og vægt.

Omsorg: 

Syge børn er ofte trætte og irritable. De sover meget, og når de så er vågne, vil de have deres forældre hos sig hele tiden. De kan være pylrede og urimelige. Det er helt i orden at give efter og forkæle dem lidt, mens de er syge. Læs for dem, leg med dem og vær hos dem. Sygdom hos børn går oftest hurtigt over, og de bliver sig selv igen. 

Hvornår er feber kritisk?

Se først og fremmest på barnet og brug den sunde fornuft. 

Ser barnet medtaget ud? Ser det sygt ud? Er det helt anderledes, end det plejer at være? 

Hvis ja, så skal man kontakte sin egen læge.

• Har man et lille barn, der er under tre måneder gammelt, og det får høj feber, bør man kontakte lægen. 

• Hvis barnet græder vedholdende, er utrøsteligt og vanskeligt at vække, skal man kontakte lægen. 

• Feber over 38,5 grader i mere end tre dage bør undersøges. 

Har barnet symptomer foruden feberen som dem, der er nævnt herunder, skal man også kontakte lægen: 

• Stiv nakke kan være tegn på  meningitis. Det er heldigvis sjældent. 

• Hallucinationer - taler i vildelse. 

• Rødt udslet. 

• Besværet vejrtrækning.

• Kramper.

• Vedholdende opkast eller diaré. 

• Vedvarende ondt i halsen. Det kan være  halsbetændelse .

• Svien når barnet tisser, eller at det tisser ofte. Det kan være blærebetændelse.

• Hvis barnet har andre sygdomme, eller hvis det lige har været opereret . 

Hvis barnet får det værre og værre, skal man kontakte lægen.

Anmeld

4. januar 2010

Klumpe-dumpe

Milka skriver:

har lige taget billes temperatur igen og jeg synes den er lige lovlig høj. er ikke sikker på hvad jeg skal gøre. hun er hverken forkølet eller lader til at have smerter. men hun er meget ked af det og har det elendigt 

Hmmm søde jeg kommer lige fra lægevagten. Malucca begyndte sådan at græde da hun skulle sove eftermiddag... Troede det var ørene igen... Men lægen sagde det intet var at se der i. Men hun var rød i halsen.

Hun har det også elendigt, (og har ondt i halsen tror jeg) Jeg fik besked på at sørge for væske og give hende panodil da hun godt kunne ha´ondt i musklerne/ledene.

Doktoren sagde der var baby-flu der drille rigtig mange bebeser. (muligvis rigtigt da der sad 17 bebeser/børn derude)

Men selvf. er du utryg skal du kontakte lægen.

Rigtig god bedring til Frk. Bille-mus.

Anmeld

4. januar 2010

Vinker

malucca09 skriver:

Hmmm søde jeg kommer lige fra lægevagten. Malucca begyndte sådan at græde da hun skulle sove eftermiddag... Troede det var ørene igen... Men lægen sagde det intet var at se der i. Men hun var rød i halsen.

Hun har det også elendigt, (og har ondt i halsen tror jeg) Jeg fik besked på at sørge for væske og give hende panodil da hun godt kunne ha´ondt i musklerne/ledene.

Doktoren sagde der var baby-flu der drille rigtig mange bebeser. (muligvis rigtigt da der sad 17 bebeser/børn derude)

Men selvf. er du utryg skal du kontakte lægen.

Rigtig god bedring til Frk. Bille-mus.

Lyder næsten som den influenza Morten og jeg havde i julen - Kan voksne godt få baby-influ ???

Måske Niklas Emil er ramt af den lige nu. Han er i hvert fald ikke sig selv. Han har faktisk været sådan lidt ved siden af sig selv længe og de sagde også at han i vuggestuen havde virket meget stille og han ville intet spise. Det med maden har nu stået på nogle dage og til aften var han meget varm og endte med grædende at falde i søvn i mine arme før sengetid. Dét plejer han ALDRIG at gøre!!

Jeg skal til læge med ham i morgen da han ska ha 15 mdr vacc. men ikke sikkert han vil give ham den hvis han er skidt, men så kan han da lige tjekke ham!!!

Træls med den sygdom! God bedring alle unger!

Anmeld

4. januar 2010

Vinker

Milka skriver:

Niklas Emil har flere gange haft høj feber pga tænder og det har virket som om hans hoved var ved at koge over. Han plejer at være pylret og spiser næsten ikke noget.... Yoghurt er som regel det der altid glider ned!

Stakkels lille bille

Anmeld

4. januar 2010

Milka

bille er først lige faldet i søvn nu her kl 22 efter hun havde grædt og klynket i nogen timer og bare lignede en der ikke kunne være nogen steder. hun faldt i søvn på maven af mig, det er aldrig sket før ...

nu må vi se hvordan natten går men jeg ringer under alle omstændigheder til min læge i morgen tidlig.

pyyyh hvor er jeg smadret, har dårligt haft et øjeblik til mig selv hele dagen. har faktisk stadig nattøj på, nu når jeg ser efter. luca var meget obs på at det var bille der fik al opmærksomheden i dag og har bare lavet alle mulige tosserier for at stjæle lidt af den tilbage. hun er meget glad for at kravle/hænge på mig pt, tror næsten jeg får blå mærker, hun tager vildt hårdt fat, det barn. jo vildere der tumles, jo bedre! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.