Børn alene hjemme hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.483 visninger
5 svar
0 synes godt om
4. januar 2010

Ina33

Hvornår mener i børn kan begynde at være alene hjemme?

Min datter på 8 år (snart 9 år), er så småt begyndt at være alene. Hun er alene max 1 time af gangen, og jeg tror bestemt hun nyder det...

Den anden dag var jeg nede og handle, og ingen af dem gad at tage med, så de fik lov til at blive hjemme. Min søn er 4 år, og jeg blev måske alligevel lidt i tvivl om hvor vidt det var for tidligt at lade ham være alene. Storesøster var hjemme sammen med ham, men alligevel - var det mon for tidligt? De havde hygget sig, og jeg var væk i 30 min..

Nu er det jo så vi har fået en hund, og ofte gider bettemand ikke med ud og lufte hende, hun skal jo luftes mange gange i løbet af en dag, og der er jo ret koldt i tiden.

Jeg har spekuleret lidt på om det er okay at lade ham blive hjemme? Når jeg går med hunden, går jeg max 5 min. væk (da hun er så lille endnu), dette vil sige at jeg er tilbage igen i løbet af 10 min. Der kan nå at ske meget på 10 min., så er det min okay? Vi har søde naboer, som min søn kender dem godt, og jeg er sikker på at han ville gå der ind, hvis der skulle ske noget. Men hvad kan der også ske? Hvis han ikke gider med, er det ofte fordi han er fordybet i et eller andet Ramasjang program...

Hvad siger i? Hvor gamle skal de være for at være alene hjemme? Og hvor længe af gangen?

Louise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2010

Honningblomst

Det handler om børnene...er du tryg ved det og føler du at de magter det, så synes jeg da sagtens de kan...

Kan ikke huske hvornår mine startede....men da Jeppe var 9 år var han alene noget tid indimellem og han har også være alene med Bertram fra Bertram var 4 år...nu kan de også sagtens være alene alle tre, de er 12, 7 og 3 år og de to små har også været når jeg har handlet.

Jeg har bare talt med dem om hvad de skal gøre og ikke må gøre osv..

Knus Eva

Anmeld

4. januar 2010

vatten

Mathias har siden han var 2½år været alene hjemme, når jeg skulle ud med skraldet. Det tager 2-3 min, men han har det helt fint med det.

Han bliver tre år i dag, men jeg kan ikke forestille mig, at han skal være alene hjemme længere tid før om laaang tid. Men hvis han havde en søster/bror i 1.-klassesalderen eller ældre, ville jeg godt kunne tage væk en halv times tid. 

Anmeld

4. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Idun har været alene hjemme et par enkelte gange. Jeg er ikke så vild med det, men der var en dag, hvor vi skulle over efter Pizzaer og hun VILLE IKKE Med. Hun VILLE være hjemme. Så gjorde jeg det, at jeg ringede op til fars telefon fra min telefon og lagde den åben på stuebordet, så hun kunne sige noget til os, hvis det var. Det fungerede ok.

Men jeg er ikke så vild med det endnu Men hvis hun ikke VIL med, så er det jo også bedre at lade hende blive hjemme kortere tid af gangen

Anmeld

8. januar 2010

RumlesMor

Uh...synes det er svært.

Min datter er 3 år, og jeg har endnu ikke ladet hende være alene - og kan egentlig ikke forstille mig at jeg vil gøre det i nærmeste fremtid. Ikke engang for bare 5 min.

Selv hvis jeg er ude og køre bil, og fx skal tanke...og man lige skal stikke hovedet ind så de kan frigive pumpen...så vækker jeg det sovende barn og tager hende med ind, for at vende tilbage 2 min. efter. Ved ikke om jeg er hysterisk, det føles bare mest naturligt og rigtigt for mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.