Pinligt emne...........

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.891 visninger
12 svar
0 synes godt om
3. januar 2010

anna-jonas

Ja, som overskriften siger, så er det et lidt pinligt og tabubelagt emne jeg gerne vil modtage råd om.

Det drejer sig om Anna på 3 år og 4 mdr...................hun øtter (det kalder vi det, når hun ligger på maven på gulvet og hopper op og ned med rumpen)..................hun siger det er dejligt. Nå, men det er altså taget til med det øtteri.....................og hun gør det 10-15 gange om dagen. Vi har talt om, at man godt må øtte................men kun når man er alene, for andre mennesker bryder sig ikke om at se på det. Så nu siger hun højt, hver gang..................."må jeg godt øtte................når jeg er alene"?? Hun er begyndt at stønne højlydt, og hvis vi så forstyrre hende, og siger at nu er det vist nok.................så bliver hun gal på os, og siger at vi skal gå ud.

Vi synes efterhånden at det har taget overhånd.............og er bange for at hun ligger sådan ovre i børnehaven. Det kunne jo nemt få nogle syge mennesker til at tænke forkert.

Vores SP siger at det er meget normalt, at børn har "fornemmelser", og at vi bare skal lade hende være, så går det over. Men altså...................jeg synes sgu' at det er for meget.

Råd modtages gerne..............

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2010

Risen

Heej. Synes der skal være plads til "tabubelagte emner" herinde..  Nu har jeg ikke selv barn men venter et til juni.. Men jeg ved faktisk at jeg selv "øttede" da jeg var lille, og mine forældre lod mig bare gøre det..  Idag synes jeg faktisk det er en smule pinligt og mine brødre driller mig stadig den dag idag med det.. Ved ikke lige hvad mit råd er, men synes I har ret i at det kun er "alene" man skal gøre sådan noget.. Det vil blive pinligt for hende, hvis hun har sådan nogle søskende som jeg har ..

Knus

Anmeld

3. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg er fuldstændig blank - når det kommer til det. Jeg syntes jo grundlæggende, det er naturligt og dejligt at man lærer sin krop at kende, men det er svært når de er så små. For man vil hverken give dem følelsen af at det er ulækkert og grimt, men også at det skal være privat og ikke noget man direkte bare taler om.

Det er fanmer svært. Jeg ved ikke,  hvad jeg vil råde dig til.

Anmeld

3. januar 2010

Sara.

Anna-jonas skriver:

Ja, som overskriften siger, så er det et lidt pinligt og tabubelagt emne jeg gerne vil modtage råd om.

Det drejer sig om Anna på 3 år og 4 mdr...................hun øtter (det kalder vi det, når hun ligger på maven på gulvet og hopper op og ned med rumpen)..................hun siger det er dejligt. Nå, men det er altså taget til med det øtteri.....................og hun gør det 10-15 gange om dagen. Vi har talt om, at man godt må øtte................men kun når man er alene, for andre mennesker bryder sig ikke om at se på det. Så nu siger hun højt, hver gang..................."må jeg godt øtte................når jeg er alene"?? Hun er begyndt at stønne højlydt, og hvis vi så forstyrre hende, og siger at nu er det vist nok.................så bliver hun gal på os, og siger at vi skal gå ud.

Vi synes efterhånden at det har taget overhånd.............og er bange for at hun ligger sådan ovre i børnehaven. Det kunne jo nemt få nogle syge mennesker til at tænke forkert.

Vores SP siger at det er meget normalt, at børn har "fornemmelser", og at vi bare skal lade hende være, så går det over. Men altså...................jeg synes sgu' at det er for meget.

Råd modtages gerne..............

Hej

Det er lidt svært emne, men synes det sejt du tager det op og ikke som anonym....

Når jeg læser det tænker jeg bare din datter er sund og er ved at udforske sig selv..... Jeg synes det er vigtigt at man ikke gør det til noget tabu belagt for barnet, men taler åbent om det. Ved ikke om man måske kan sige noget ala "jeg kan godt se du synes det er dejligt Men du skal huske man kun må øtte hjemme på sit eget værelse" ?...

Jeg synes det lyder til at I i familien tager godt hånd om det... måske hvis du er bange for hvad de tænker i børnehaven så kan du selv fortælle dem at hun gør sån derhjemme, at hun lige nu har fundet ud af at det er dejligt.... og i kalder det øtte...

Jeg er igang med at læse til pæd. og er i praktik i en vuggestue... her har vi for nogle mdr siden været til et rigtig godt foredrag af en dame som fortalte om vug. og børnehave børns seksualitet... Jeg kan desværre slet ikke huske hvad hun hedder men kan prøve at finde ud af det?

Mvh Sara

Anmeld

3. januar 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Vores datter på 5 år gør det også - dog ikke på den samme måde som din, men hun får ihvert fald en eller anden form for nydelse ud af det. Hun har gjort det siden hun var 2½, og allerede dengang snakkede jeg med både sundhedsplejersken og lægen om det, da det bekymrede mig lidt. Begge parter sagde, at det var helt naturligt for små børn at "udforske/undersøge" sig selv. Den dag idag er det mere eller mindre blevet OK for os. Hun gør det ALDRIG hvis vi har gæster, eller hun er andre steder end hjemme. Ofte går hun ind på sit værelse bag en lukket dør. Herhjemme er det lidt i perioder. I bund og grund tror jeg ikke du skal være nervøs for det, og jeg tror at rigtig mange børn gør det.

Anmeld

3. januar 2010

Sara.

Jeg er også helt sikker på at det er helt normalt og godt for børn at udforske sig selv....

Kender flere børn der piller ved sig selv... har en veninde hvor de fandt pigen igang med at udforske sig selv med ørerensere....

Ofte ser man jo også drenge stå og pille ved tissemanden.......

Anmeld

3. januar 2010

Knudsen

Rigtig godt at emnet bliver taget op, det kan jo være med til at gøre det mindre tabubelagt..

Jeg arbejder selv i en børnehave og ser jævnligt at børn øtter.. 

Det er meget naturligt, at hun øtter og tror ikke, at det er for tit hun gør det (hvis du forstår hvad jeg mener).. Hun er i en periode hvor hun vil gøre det meget tit, hun har jo fundet ud af, at det er dejligt. Jeg tænker om hun er gammel nok til at forstå og finde ud af at det ikke er passende i det store fællesskab.. Jeg ville nok lade hende gøre det uden at påtale det.. Så der ikke kommer formeget fokus på selve øtteriet..

Jeg ville nok også snakke med børnehaven om hun også øtter dernede og sammen snakke det igennem, så du/I ikke skal bekymre jer om hvad der sker i børnehaven..

Knus 

Anmeld

4. januar 2010

Mira0911

Svært emne.. Men det skal der også være plads til...

Vores datter på knap 11 mdr - Sætter sig på alle 4 og rokker kroppen frem og tilbage og "stønner" samtidig med... Jeg synes slet ikke det er rart at se og høre på når vi har gæster...

Mange gæsterne har sagt efterhånden "Lytter du for meget til mor og far om aften"

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre - Jeg kan ikke gøre så meget tror jeg...

Anmeld

4. januar 2010

lillemunk

Min datter på 6 gør det også, og har gjort det siden hun var 3...
Men ved at det er noget der skal forgå inde på hendes værelse.
Det er jo helt normalt, men giver jer ret Det er lidt pinligt og bestemt ikke rart at se eller høre på

Både læge og SP siger at det er helt normalt og ikke noget man skal forhindre dem i at gøre.

Anmeld

4. januar 2010

Valle81

Hejsa.

Min datter gør det også, hun ersnart 6 år og har det gjort det nogel år. Hun kalder det selv HUHA..............

Jeg har læst at børn øtter HuHAer fra en meget tidlig alder og at det er helt normalt, men ja man bliver lidt skræmt og flov.

Forleden da hun blev passet hos min mor og far, kom hun hjem og fortalte stolt at hun havde fotalt mormor at HUHA killede så dejligt i maven og lidt længere nede...... Jeg måtte virkelige gribe mig i nakken af flovhed og for ikke at dø af grin...

Men aftalen hjemme er også at det foregår på værelset........ og det forstår hun:0)

Knus

Christina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.