For meget cola under en graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.931 visninger
12 svar
0 synes godt om
26. december 2009

Bare mig..

Hej.
Ja, en af mine virkelig gode drikke for tiden er cola. Men jeg er blevet lidt i tvivl om hvor godt det egentlig er for lille-pigen i maven?

Jeg drikker det hver dag  for jeg kan virkelig ikke leve uden i den her tid (graviditeten styrer vidst den trang)
Men er det egentlig skadeligt?

Jeg spiser sundt ellers, får de vitaminer og jerntilskud som jeg ellers skal have, og hvad der ellers hører til en sund hverdag.

marikka 20+2

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2009

Rikke, Liam & Linus

Grunden til det ikke er sundt er fordi der er meget koffein i og selvfølgelig sukker.

Så en god ide ville måske være at holde dig under 3 kopper/glas om dagen, ligesom med kaffe. Så må du fordele det lidt ud over dagen

Anmeld

26. december 2009

Bare mig..

RikkeØ skriver:

Grunden til det ikke er sundt er fordi der er meget koffein i og selvfølgelig sukker.

Så en god ide ville måske være at holde dig under 3 kopper/glas om dagen, ligesom med kaffe. Så må du fordele det lidt ud over dagen

Okay, og så er det ok at drikke det eller? :/

Anmeld

26. december 2009

Bare mig..

Hvad hvis man drikker sodavand og ikke cola? Er det bedre eller? -Måske et dumt spørgssmål.

Anmeld

26. december 2009

Barbamama

koffein er ikke godt for fosteret i store mængder. Jeg drak lidt cola engang imellem, men ja det er vidst noget med højest 3 kopper te/kaffe eller cola om dagen.... Men ja sodavand med uden koffein i sker der vidst ikke så meget ved. Ikke andet end at lille bebs nok bliver lidt mere aktiv/hyper inde i maven

Anmeld

26. december 2009

Vidunderligeunger

personligt synes jeg ikke man kan give en graviditet skylden for at man har lyst til forskellige ting, eller jo, men bare fordi man er gravid behøver man ik gi sig selv lov til at få de ting.

cola er usundt - gravid eller ej, så hvis du vil være en sund kilde til din lille baby i maven så lad det ´skidt stå og tag noget vand... det kan man godt vænne sig til at drikke.. ligesom man kan stoppe med at ryge,,

var bare lige en tanke.. for vi vil jo vores små derinde det bedste, og det er ikk cola.

knus mitzie 17+5

Anmeld

26. december 2009

Mor til Frederic og Freya

http://www.min-mave.dk/artikler/sikkert-eller-ikke-sikkert/drikkevarer/cola.htm

I det står der: 

Cola indeholder koffein, ligesom kaffe, te, kakao, chokolade og guarana også gør.

Det svarer til 4-6 kopper kaffe eller halvanden liter cola. En halv liter cola indeholder ca. 75 mg koffein og en almindelig kop kaffe indeholder gennemsnitligt ca. 65 mg koffein. Espresso en del mere.

Drikker du udover kaffe også cola, te og kakao dagligt, bør du nedsætte indtaget af kaffe.

Ved stort koffeinindtag har undersøgelser vist at der er en øget risiko for spontan abort og fosterdød, bl.a. derfor anbefaler fødevarestyrelsen at du når du er gravid holder dig på et samlet koffeinindtag der er mindre end 300 mg. dagligt.

Kan du undvære koffeinholdige produkter er det selvfølgelig bedst. Kan du ikke, så husk at du sammenlagt max bør have et koffeinindtag på 300 mg/døgn.

Anmeld

26. december 2009

missKat

jeg spurgte da jeg blev gravid i sommer, om det selv samme på Skejby, da jeg godt kan lide cola.

De sagde derude at det ikke gjorde noget, for der skulle RIGTIG meget til, for at få den mængde koffein der er fx er i kaffe. Så jeg skulle "bare" drikke. Jeg får/fik det slet ikke hver dag, men spurgte dog alligevel, da vi havde snakken om det herhjemme.

Hun sagde derude at hvis jeg kunne lide zero, skulle jeg drikke det  da jeg så ikke ville få sukkeret og tage på af det.

men bare ved denne tråd, kan vi jo se at der er forskellige holdninger OG forskellige råd, så det er svært at blive klog på  

følg din egen intuition.. Jeg drikker ikke kaffe, ryger ikke og drikker ikke rødvin (og har aldrig gjort nogen af tingene), så ja at jeg får noget koffein gennem cola, det under jeg mig selv, for kan sku godt lide det 

Anmeld

26. december 2009

Lone Jakobsen

jeg er også vild med cola....men får altid halsbrand af det når jeg er gravid...så det sætter sn naturlige stopoer for det.

jeg plejer så til gengæld at drikke store mængder kakao

Anmeld

26. december 2009

BOBS

ved godt det er noget helt andet du spørger om

men tip!:danskvand med et et par dråber saft...det var jeg MEGET glad for, og drak det med lidt bedre samvittighed (den dumme samvittighed der kan byde én så forfærdelig meget) og det var også bedre for al den halsbrand, som jeg havde rigtig meget af.

det blev også til en cola eller anden sodavand i ny og næ. Ellers drak jeg også for det meste vand...

ellers kan jeg kun nikke genkendende til ovenstående anbefalinger. dem fik jeg også....

glædelig 2.juledag (hvor det er lidt møgkedeligt at sidde og drikke vand til julefrokost)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.