Angående barsel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

733 visninger
14 svar
0 synes godt om
19. december 2009

moller84

Ville høre om der er nogen her der har lidt styr på sådan noget med barsel.

Jeg fødte d. 24 aug - men var sygemeldt allerede fra midt i marts, så er lidt i tvivl om hvornår de fra mit arbejde regner min barsel start fra.

Kan se på den løn jeg får her d 1 jan. at det nok er min sidste barsel fra arbejdet, og har kun fået for 6 dage... det vil sige at resten af min barsel nu kommer som dagpenge, troede bare at de fra arbejdet skulle betale januar med - hvis man tæller 6 måneder fra fødslen og frem.

Er der nogen kloge hoveder som kan renge ud om det kan passe jeg ikke skal have mere fra mit arbejde nu?

kh pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2009

Lise

Hvordan er politikken om barsel på dit arbejde?

Din sygemelding betyder intet. Din barsel starter vel enten 4-8 uger før forventet fødsel, og kører så så lang tid som aftalen lyder... Jeg går ud fra at man tæller i uger, og ikke måneder..

Anmeld

19. december 2009

SaNiNa

hvis du har fået sygdagpenge så starter din barlsen ca 4 uger før termin.

men men hensyn til din arbejdsplad er jeg ikke helt sikker men det lyder underligt at du skulle været gået på barsel i januar hvis du først fødte i slutningen af august

Anmeld

19. december 2009

moller84

Nå ja det har du nko egentlig ret i, at de tæller uger. Men synes bare de sagde at man startede barsel den dag man fødte. For jeg sejlede, mellem kbh og oslo, og der går man automatisk fra når man går ind i 7 måned af sin graviditet, for så må man ikke sejle mere. Men starter så vist først sin barsel når man har født. ind til der er man kun sygemeldt.

Anmeld

19. december 2009

Lise

Hvis du får løn i 20 uger efter fødslen, så passer det fint med at du skal have for ca seks dage i januar. Min arbejdsplads giver fuld løn i 14-18 uger efter fødslen, mange får i 26 uger mv., så det er ikke usandsynligt at du får 20 uger. Men har du ikke en personalehåndbog du kan kigge i?

Anmeld

19. december 2009

moller84

Men hvis jeg jeg ikke får barsel fra mit arbejde mere (de gir jo kun i 24 uger vel) så kommer der vel automatisk dagpenge fra kommunen nu ikk???

Ellers har jeg da et problem for får så kun 3200 til den 1, men der skulle vel forhåbentlig så gerne komme lidt dagpenge oveni ikk...

Har i hvert fald i sin tid fået brev fra kommunen om jeg har barsel til 24 juli 2010

Anmeld

19. december 2009

moller84

Har desværre ikke nogen personale håndbog eller noget - og de kendt for på min arbejdsplads at have meget indviklede regler - men kan da godt være jeg så kun får i 20 uger..

Får ikke for 6 dage i jan, men kun til og med 6 dage i dec. den nye lønseddel hedder måned 12, 2009 og det kun for 6 dage.

Anmeld

19. december 2009

Lise

Tror det automatisk starter fra kommunen. Men ellers prøv at ringe og tale med jeres lønbogholder, eller med din kommune  I min sidste barsel søgte jeg selv, men det var lidt anderledes, da jeg var studerende (ej på barsel) med barsel fra fritidsjobs (barselsdagpenge herfra). Nu er jeg almindelig lønslave som dig, og synes at en af vores lønbogholdere sagde til mig, at det ville de sørge for at sætte igang når de var færdige med at udbetale løn til mig under barsel.

Anmeld

19. december 2009

SaNiNa

moller84 skriver:

Men hvis jeg jeg ikke får barsel fra mit arbejde mere (de gir jo kun i 24 uger vel) så kommer der vel automatisk dagpenge fra kommunen nu ikk???

Ellers har jeg da et problem for får så kun 3200 til den 1, men der skulle vel forhåbentlig så gerne komme lidt dagpenge oveni ikk...

Har i hvert fald i sin tid fået brev fra kommunen om jeg har barsel til 24 juli 2010

prøv at ringe til din kommunes barsels afsnit. de ved det helt sikkert, men det plejer at være ens a-kasse som henvender sig eller din arbejdsgiver

Anmeld

19. december 2009

Lise

moller84 skriver:

Har desværre ikke nogen personale håndbog eller noget - og de kendt for på min arbejdsplads at have meget indviklede regler - men kan da godt være jeg så kun får i 20 uger..

Får ikke for 6 dage i jan, men kun til og med 6 dage i dec. den nye lønseddel hedder måned 12, 2009 og det kun for 6 dage.

Det er så 15 uger i stedet... men som nævnt, så giver min arbejdsplads som udgangspunkt 14 uger, evt plus fire ekstra uger, så det skal nok passe... man skulle sgu være ansat i det offentlige når man skulle på barsel..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.