Eksperthjælp: smerter efter kejsersnit, er det normalt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.120 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. december 2009

Lisbeth Jess

"smerter efter kejsersnit, er det normalt?"

Hej Lisbeth.

Jeg fødte en pige ved kejsersnit d. 21. sep. i år. Dejlig sund tøs, som lever i bedste velgående idag

Mit spørgsmål er; jeg fik min menstruation onsdag nat (2 dage siden), som er første gang, siden hun kom ud. Men siden da har jeg haft ondt i mit ar. Det giver nogle frygtelige jag, når jeg fx. nyser eller griner. Og det er som om selve aret er hævet - "stregen" er meget rød også.

Er det normalt? Skal jeg lige nævne det for min læge? Går det over eller skal det være sådan hver gang, jeg harmin menstruation? 

Vh. Diana, Sæby (27 år gammel med Stella på 3 mdr.)

Lisbeths svar

Kære Diana!

Du har lige fået din menstruation efter din fødsel som foregik ved kejsersnit. Der er smerter ved nys og host og du oplever arret er rødt og hævet.

Efter et kejsersnit er det normalt der kan være smerter både i arret og i underlivet.

Deter knap 3 måneder siden du fik lavet et kejsernit, og det tager tid inden det hele er faldet til ro.

Ved et kejsersnit bliver der skåret igennem hud, underhud, muskler, bughinde og livmoderen. Det hele bliver syet om hyggeligt sammen, alligvel kan der gå tid førend det hele er faldet til ro.

Arret strammer læser jeg, det er rødt og du oplever sikkert nedsat følelse omkring arret. Det kan tage op til 9-12 måneder førend følelsen er normal igen.

Du kan hjælpe ved at massere grundigt med en blød svamp når du er i bad. med cirkel bevægelser rundt i hele arret. Efterfølgende smøre ind i olie eller en fed creme.l

arret må ikke være varmt , rødt, hævet og meget ømt, så skal lægen se det, for at udelukke en infektion.

Håber dette vil hjælpe dig, og fortsat held og lykke med din datter.

rigtig glædelig jul ønsker

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.