"Til Monica"
Hej.
jeg ved ikke om jeg skriver til den forkerte men nu prøver jeg
Jeg har lige nogle enkelte spørgsmål. Min datter på snart 12 måneder var en del syg da hun var omkring 9 måneder og det har hun været næsten indtil nu. Hun ville ikke rigtig spise noget, da hun også var ved at få tænder. Jeg ringede selvfølgelig til mig sundhedsplejerske og spurgte hvad jeg skulle gøre for jeg var bekymret om hun mon fik nok at spise. Hun sagde at jeg bare skulle give hende hvad hun ville have, det er så resulteret i at hun næsten ikke vil spise andet end det hun får i sin sutflaske, men det er der jo ikke nærring nok ikke til en på hendes alder.
Hendes mad ser sådan her ud..
Til morgen får hun havregrød og der spiser hun for det meste også en del og så får hun en flaske modermælk på ca 210 ml inden hun skal sove. Derefter vil hun først spise ca kl 13 igen og der spiser hun kun et stk rugbrød og så noget frugt, så leger hun og skal igen sove og der får hun igen en flaske inden, så jeg er sikker på hun er mæt, derefter spiser vi aftensmad og der er det ikke altid hun spiser særlig meget, derefter hvis det stadig virker, som om hun er sulten så får hun evt en bolle, frugt eller ande og inden hun skal sove får hun igen en flaske..
Jeg er ikke bange for at hun er sulten, men derimod bange for hvordan det kommer til at gå når hun skal i dagplejer om en uges tid, der vil hun jo ikke få den flaske som jeg giver hende om eftermiddagen. kan du give mig nogle råd til hvordan jeg får lavet om på hendes madvaner og syntes du at hendes kost er forkert?
Pias svar
Hej Monica,
Jeg synes, at du skal holde op med at bekymre dig: Når din datter starter i dagplejen, vil du opdage, at børn, der sidder med andre børn og spiser, er meget mere åbne for at prøve noget nyt. Da hele situationen omkring det at spise et andet sted er helt ny for hende, har hun slet ikke se samme forventninger som hjemme hos dig. Det betyder, at dagplejemoderen har lettere ved at få hende til at prøve nye fødevarer. Så afvent du bare situationen med et smil - det skal nok gå godt.
Venlig hilsen
Pia Birk
Anmeld