At sammenligne børn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.303 visninger
17 svar
0 synes godt om
9. december 2009

hc=k

Hej alle sammen.

Det med at sammenligne ens børn med andres er noget jeg tror de fleste gør. Jeg gør det faktsik meget tror jeg også selv om jeg godt ved at INGEN børn er ens.

Nu har jeg på en anden side set et link til en oversigt hvor der står hvornår børn gennemsnitligt kan gøre forskællige ting. Jeg har kigget på den og så har jeg plukket de ting ud Kris kan nu hvor han er 8 måneder og 1 uge.

Det er sjovt nok at kigge på og pludselig så er ens barn måske ikke så "langsom" som man lige tror.

Her er først linket

http://morsverden.dk/statistik/motorik_statistik.php

Og her er så hvad Kris kan nu :

Smiler bevidst, 5 uger Kris kunne efter 7 uger.

Holder øjenkontakt, 19 dage Kris kunne med det samme.

opdager sine hænder, 10 uger passer meget godt.

Løfter hovedet maveliggende, 5 uger passer meget godt.

Rækker ud efter og skubber til ting, 12 uger passer meget godt.

Ruller fra mave til ryg,  4 måneder Kris kunne da han var 6 måneder.

Griber fat i sine tæer, 4½ måned Kris var 3½ måned.

Støtter på benene, 16 uger kris var 12 uger.

Sidder selv første gang, Knap 6 måneder Kris var 5½ måned.

Sidder sikkert, knap 7 måneder Kris vælter stadig nogle gange.

Ruller fra ryg til mave, 5 måneder Kris har lige lært det han er 8 måneder.

Skubber sig lidt rundt/tilbage, Knap 6 måneder Kris var knap 8 måneder.

Vinker, 9 1/4 måned Kris 8 1/4 måned.

Klapper, 9½ måned Kris 6½ måned.

Bevæger sig til musik, 9½ måned Kris 7½ måned.

Samler små ting op med pincetgreb, 8 1/4 måned Kris 7 måneder.

Drikker af sugerør, 11 3/4 måned, Kris 7 måneder.

Nu kan jeg da godt se at han jo kan en helt masse hehe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2009

BOBS

hejsa ja han lyder da rigtig skrap din lille trold!

jeg tror også alle sammenligner lidt, og det har jeg ladet mig fortælle skulle også være overvejende positivt, hvis man altså ikke bliver for fokuseret på de ting ens egen ikke kan endnu...jeg var meget optaget af at min datter ikke kunne kravle endnu da hun var 8 mdr....jeg overså lidt de ting hun så kunne, og det tror jeg også er helt normalt....og pludselig i løbet af 14 dage som ca. 9 1/2 mdr. kravlede hun, rejste sig op og gik rundt mens hun holdte fast i f.eks. bord...alle siger jo at tingene nok skal komme men det er da sjovt at se så forskelligt de små udvikler sig.... 

Anmeld

9. december 2009

hc=k

BOBS skriver:

hejsa ja han lyder da rigtig skrap din lille trold!

jeg tror også alle sammenligner lidt, og det har jeg ladet mig fortælle skulle også være overvejende positivt, hvis man altså ikke bliver for fokuseret på de ting ens egen ikke kan endnu...jeg var meget optaget af at min datter ikke kunne kravle endnu da hun var 8 mdr....jeg overså lidt de ting hun så kunne, og det tror jeg også er helt normalt....og pludselig i løbet af 14 dage som ca. 9 1/2 mdr. kravlede hun, rejste sig op og gik rundt mens hun holdte fast i f.eks. bord...alle siger jo at tingene nok skal komme men det er da sjovt at se så forskelligt de små udvikler sig.... 

Jeg har det præcis som du skriver og jeg sammenligner kris rigtig meget.. Jeg har ikke set den her model før nu og jeg kan jo godt se at selv om han ikke kan kravle så kan han en masse andet som han måske ikke nødvendigvis skulle kunne endnu som at klappe og drikke med sugerør. Jeg er sikker på at han nok skal kravle en dag og den her model og det du skriver giver mig da ekstra mod hvis man kan sige det sådan. Der er en masse der har læst mit oplæg om at sammenligne, men det er kun dig der har svaret og det giver mig en ide om at der måske sidder nogle derude som har det præcis som os hehe

Anmeld

9. december 2009

Vingummien

hc=k skriver:

Hej alle sammen.

Det med at sammenligne ens børn med andres er noget jeg tror de fleste gør. Jeg gør det faktsik meget tror jeg også selv om jeg godt ved at INGEN børn er ens.

Nu har jeg på en anden side set et link til en oversigt hvor der står hvornår børn gennemsnitligt kan gøre forskællige ting. Jeg har kigget på den og så har jeg plukket de ting ud Kris kan nu hvor han er 8 måneder og 1 uge.

Det er sjovt nok at kigge på og pludselig så er ens barn måske ikke så "langsom" som man lige tror.

Her er først linket

http://morsverden.dk/statistik/motorik_statistik.php

Og her er så hvad Kris kan nu :

Smiler bevidst, 5 uger Kris kunne efter 7 uger.

Holder øjenkontakt, 19 dage Kris kunne med det samme.

opdager sine hænder, 10 uger passer meget godt.

Løfter hovedet maveliggende, 5 uger passer meget godt.

Rækker ud efter og skubber til ting, 12 uger passer meget godt.

Ruller fra mave til ryg,  4 måneder Kris kunne da han var 6 måneder.

Griber fat i sine tæer, 4½ måned Kris var 3½ måned.

Støtter på benene, 16 uger kris var 12 uger.

Sidder selv første gang, Knap 6 måneder Kris var 5½ måned.

Sidder sikkert, knap 7 måneder Kris vælter stadig nogle gange.

Ruller fra ryg til mave, 5 måneder Kris har lige lært det han er 8 måneder.

Skubber sig lidt rundt/tilbage, Knap 6 måneder Kris var knap 8 måneder.

Vinker, 9 1/4 måned Kris 8 1/4 måned.

Klapper, 9½ måned Kris 6½ måned.

Bevæger sig til musik, 9½ måned Kris 7½ måned.

Samler små ting op med pincetgreb, 8 1/4 måned Kris 7 måneder.

Drikker af sugerør, 11 3/4 måned, Kris 7 måneder.

Nu kan jeg da godt se at han jo kan en helt masse hehe

Tror os alle sammenligner lidt, mengør heller ingenting i mine øjne så længe det ikke går over i en konkurrence og en samtale f.eks kun handler om at voergå hinanden lidt.

Og som du selv ser der så er der andre ting han er hurtig til. Min dreng er 16 måneder og har færst lært at gå nu, aom han så gider det eller ej hver dag er så en hel anden snak og alle jeg  kender som har unger på samme alder som ham har gået da de var 1 år eller før, men min dreng har så været meget syg og har så udviklet sin hjerne meget i forhold til hans alder og så er jeg stolt af det i stedet for, og ved at en dag så skal han da nok syntes at gå et sjovt, han har lært det, men han er meget forsigtigt og kravle går meget hurtigere.

Og jeg har da samlignet tit, men igen han er sund og han kan så meget andet og nogle ting som andre børn i hans alder som regl ikke kan og så har han før været hurtigere til mange andre ting end de egentlig burde. Da han var lille og til han blev et år var han meget stor af sin alder, nu ligger han i bunden i str af hans alder, rimelig sjovt at følge

Anmeld

9. december 2009

Mira0911

Tit synes jeg der går for meget konkurrence i alt det...

Mange går op i, hvornår kunne dit barn gå osv der ud af...

Undskyld mig, jeg er virkelig ved at brække mig over at der tit går konkurrence det...

Godt klaret af din søn... Min datter kan ikke mange tingene endnu... Hun 10 mdr... Og jeg går ikke op i, at træne hende til tingene, ligefrem at tvinge hende til at kravle eller gå...

Anmeld

9. december 2009

Mira0911

Iøvrigt, troede jeg du havde fundet siden på noget sundheds noget... Men på et andet forum... Og tror ikke helt 100% man kan regne med de mdr, dage og år...

Det er jo igen helt forskelligt fra barn til barn...

Det kan du jo se med din søn...

Anmeld

10. december 2009

hc=k

MoarJ skriver:

Iøvrigt, troede jeg du havde fundet siden på noget sundheds noget... Men på et andet forum... Og tror ikke helt 100% man kan regne med de mdr, dage og år...

Det er jo igen helt forskelligt fra barn til barn...

Det kan du jo se med din søn...

Jeg var medlem på et andet forum engang og der kigger jeg stadig med en gang imellem. Jeg tror heller ikke at man skal regne for meget med det og det er jo også bare en stadestik (staves).

Anmeld

10. december 2009

Diana...

MoarJ skriver:

Tit synes jeg der går for meget konkurrence i alt det...

Mange går op i, hvornår kunne dit barn gå osv der ud af...

Undskyld mig, jeg er virkelig ved at brække mig over at der tit går konkurrence det...

Godt klaret af din søn... Min datter kan ikke mange tingene endnu... Hun 10 mdr... Og jeg går ikke op i, at træne hende til tingene, ligefrem at tvinge hende til at kravle eller gå...

Konkurrence vil jeg nu ikke kalde det, det er da meget normalt at at samligne børn med andre.

Lucas har en dejlig lille veninde og jeg kan da ikke lade vær med at samligne Lucas med hende.

Lucas er vildt hurtig når der snakkes om kravle gå osv osv. Men hun er hurtig på alle områder hun forstå meget og kan finde ud af og bygge klodser osv osv og hun er bare sej på de områder og der kan jeg da godt side og sig ej Lucas hvorfor kan du ikke det :-) Men det har da intet med konkurrence at gør det.

Nåå håber lige det i orden jeg brugte Lucas lille veninde som eksempel du ved nok hvem det er når du læser det

Knus Diana og Lucas men en veninde som er lige ved at inhente Lucas i moterikken os og det er bare SÅ sejt..

Anmeld

10. december 2009

Mira0911

DianaMoar skriver:

Konkurrence vil jeg nu ikke kalde det, det er da meget normalt at at samligne børn med andre.

Lucas har en dejlig lille veninde og jeg kan da ikke lade vær med at samligne Lucas med hende.

Lucas er vildt hurtig når der snakkes om kravle gå osv osv. Men hun er hurtig på alle områder hun forstå meget og kan finde ud af og bygge klodser osv osv og hun er bare sej på de områder og der kan jeg da godt side og sig ej Lucas hvorfor kan du ikke det :-) Men det har da intet med konkurrence at gør det.

Nåå håber lige det i orden jeg brugte Lucas lille veninde som eksempel du ved nok hvem det er når du læser det

Knus Diana og Lucas men en veninde som er lige ved at inhente Lucas i moterikken os og det er bare SÅ sejt..

Jo jo.. Ved hvem du snakker om...

For nogen er det jo en konkurrence om hvem der kan hvad hurtigst...

Anmeld

10. december 2009

Diana...

MoarJ skriver:

Jo jo.. Ved hvem du snakker om...

For nogen er det jo en konkurrence om hvem der kan hvad hurtigst...

Jeg tror ikke du ved hvem det er :-) Det bare en veninde om os er på baby.

Det har jeg nu aldrig hørt om før og det var da skræmmende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.