Altså nu er selvværdet, hvor selvtillid og selvfølelse er i ordentlig balance med hinanden ekstrem vigtig for hvordan ens børn formår at klare sig i den verden de skal agere i når de bliver ældre, ja og allerede nu.. Derfor syntes jeg det er rigtig godt at du er opmærksom på det allerede nu, da det selvfølgelig godt kan gå hen og blive et endnu større problem..
Altså jeg tænker et par indlysende årsager og løsninger, men man skal også huske at alle børn er forskellige...
Først og fremmest kan det godt lyde som om hun ikke altid føler hun er nok i sig selv, forstået sådan at hendes selvfølelse, der er bygget omkring at hun tænker at hun er helt fantastisk fordi hun er den hun er, men at hendes selvopfattelse istedet bygger på hendes (selvtillid)præstationer, at hun bliver rost for det hun kan, har på, det hun gør.. det gør at hendes tanker om sig selv bunder i hvad hun kan og ikke hvem hun er.. her er det jo muligt at prøve at styrke hendes selvfølelse, men ikke kun ved ord, men også ved handling, hvis hun kan mærke at I vil hende, og ikke fordi hun gør noget bestemt (tegner eller leger med dukker eller hvad det nu må være) prøve at have en legedag på hendes primisser.. og så forsøge at holde igen i hverdagen med ros omkring hendes præstationer og lign..
Det andet er at når et barn, der er seks ikke vil give sig i kast med ting fordi hun er bange for at fejle, eller ikke at kunne tingene, så handler det nogengange om at barnet ikke føler sig tryg, det er til store dele også samfundsbetinget og er meget typisk for tiden i dag, men så er det os som forældre der skal prøve at gøre endnu mere for at de blive trygge, give os i kast sammen med dem, eller gå op i en rutjebane med vores børn selvom vi lige har fortalt at vi måske ikke er helt trygge ved det, hvis de så føler at de kan støtte os og at vi også kan blive utrygge, så kan det hjælpe.. altså det handler egentlig bare om at blive bedre til at udtrykke følelser og at afstemme sit barns følelser - meget vigtigt at de føler der er plads til deres følelser også selvom de bliver sure over noget, der bare er sådan, hvis man så som forældre anerkender de følelser barnet står med, anerkender man samtidigt barnet (hvem det er - selvfølelsen) og det kan jo være noget så simpel som hvis min datter får at vide at hun altså ikke skal have en is nu, fordi et eller andet, hun bliver sur og ked af det, så skal jeg være med til at sætte ord på hendes følelser, og anerkende dem. Skat jeg kan godt se at du bliver rigtig ked af det og vred, men der bliver altså ingen id nu, men du kan få et kram eller kommer hen til mor og sidde lidt.. altså sagt lidt udpenslet..
'
Jeg tror du er en fantastisk mor, bare det at du rigtig gerne vil hjælpe din datter er et vidne herom, og det kan selvfølgelig også være at din datter bare har en personlighed, der gør at hun skal have lidt ekstra opmundtrende ord fra mor og far end andre børn, jeg ved at min datter er en del mere temperamentsfuld end jeg selv og derfor kommer det også nok til at være noget jeg skal kæmpe lidt ekstra med.. hvis du vil læse lidt om det med styrkelse af selvværdet og børns udvikling vil jeg foreslå at du låner "Anvendelse af nyere psykologi" af Peter Clausen, den er nem at gå til og har de fleste af de nyere teorier og forklaringer på hvorfor det er endnu sværere at være barn i dag og i fremtiden end før, specielt kap. 2 tror jeg vil være rigtig hjælpsom.. ellers kan man altså henvende sig til børnehaven og prøve og høre dem og I ikke kan lave en slagplan for at have lidt ekstra fokus på netop det din datter går og tumler med, for det er også dem der skal på banen..
Håber alt det bedste for jeres familie..
Knuz fra Jane og hendes lille temperamentsfulde lille prinsesse..