"Ændring af soverytmer inden dagpleje"
Hej
Jeg har lige et spørgsmål til dig ang min datters søvn..
Min datter sover til kl 9 hver morgen, derefter for hun mad og er faktisk allerede ved at være træt kl 11 igen, men jeg lægger hende igen ind ca kl 12, for da er hun ret træt, så sover hun ca til mellem kl 13-14 og så spiser hun og leger og er igen træt kl ca 15 og jeg ligger hende ind kl 16, så sover hun ca til kl 17 afhænnig af hvor hurtigt hun sover og så sover hun til nat kl 20. Jeg syntes det er dumme sovetider, men jeg har haft så mange problemer med at få hende til at sove. Derfor har jeg ikke turde lave det om.
Mange har sagt til mig at sovetiderne nok skal ændre sig når hun kommer i dagpleje men jeg vil gerne have det lavet om før. Min datter er ikke begyndt i dagpleje endnu, men min bekymring er, hvad hvis jeg ikke får lavet hendes sovetider om før min datter skal i dagpleje så hun er frygtelig træt når hun kommer deri. Det vil jeg have det meget dårligt med og derfor brænder jeg efter at lave det om..
Mit spørgsmål er så hvordan kan jeg lave hendes sovetider om? skal jeg bare tager hende op tidligere om morgenen?
Lisbeths svar
Kære Monica.
Det var svært at få din datter til at sove, det er da lykkedes så fint læser jeg.
Nu vil du gerne ændre på rytmen inden hun skal i dagpleje.det forstår jeg godt, for du skal sikkert også selv i gang med enten arbejde eller andet.
Det nemmeste tror jeg er, som du selv er inde på at vække hende om morgenen, det skal hun på et tidspunkt vænne sig til . Når hun sover fra klokken ca 20, kan du godt vække hende klokken 7.til morgenmad. Så blir hun nok træt til en lille lur ved 9 tiden og det kan hun godt få også i en dagpleje. Efter luren bliver der tid til leg sammen med de andre børn,Efter frokost tid til eftermiddagslur, den bliver ca på et par timer.Så er der igen tid til leg og eftermiddagshygge, og afhentning.hvor hun måske får en lille powernap.
Denne model vil gøre, at hun sikkert er klar til at blive puttet til nat allerede klokken 19 -1930, og derved bliver det nemmere om morgenen.
Det kan godt tage lidt tid at vænne hende til en anden rytme, med tålmodighed og overbærenhed med et træt barn, så skal det nok lykkes.
Jeg håber du kan bruge dette til en ændring.
Fortsat held og lykke med dit barn og jeg ønsker en rigtig glædelig jul
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk