manglende arterie i navlestrengen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.713 visninger
8 svar
0 synes godt om
4. december 2009

Koen.

hej var til md-skanning den 25.nov. Og der fandt de ud a at der manglede en arterie i navlestrengen sygeplejersken sagde at det forekom nogen gange og ikke var alvorligt, den lille blev måske bare lidt mindre end gennemsnittet men kan alligevel ikke lade være med af være lidt bekymret, så derfor ville jeg høre om der var andre der havde prøvet det ? Knus tanja 20+6

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2009

Camilla_a

Det samme var der med min den store, de opdagede det ikke ved MD scanning, men ved en 3D som vi selv havde betalt for. Det eneste der var, var at vi var til lidt ekstra scanning bla en hjerte scanning, men alt var helt perfekt  Mht vægten var min dreng helt inden for normalen 3220 og 52 lang.

Hans fingre på den hånd er lidt mindre og den ene finger kråger lidt og på hans ene fod som også er lidt mindre end den anden mangler der et led på hans tær, lægerne tror måske det kan ha noget at gøre med det med navlesnoren, fordi de mener hånden og foden måske ik havde helt så meget blod, men de havde ikke set det før og det påvirker ham overhovedet ikke

Mhv camilla med en helt perfekt lille dreng på 2,5

Anmeld

4. december 2009

Koen.

kære camilla du kan tro det letter en del og læse dit svar vi skal også til en hjerte skanning her den 7.dec. Men ind til videre har alt med hjertet og den lille været fint så tro det også er fint denne gang det er dejligt a vide a din dreng har det godt og er sund og rask det hjælper at vide tusind tak

Anmeld

4. december 2009

CSB

Hej..

Jeg har lidt viden om dette emne gennem mit studie, og tillader mig derfor at svare selvom jeg ikke selv har prøvet det. 

På Dansk selskab for gynækologi og obstetrik (= selskab for fødselslæger og gynækologer = dem der ved alt om dette i dk) har jeg fundet flg patient information i deres guidelines vedr. SUA

UDKAST TIL PATIENTINFORMATION

Information om to kar i navlesnoren.

Ved ultralydsskanningen af dit foster er der set to kar i navlesnoren.

Denne folder giver dig svar på nogle af de spørgsmål du måske har. Har du andre spørgsmål svarer vi gerne på dem undervejs.

Hvad betyder to kar i navlesnoren?:

I navlesnoren er der normalt tre kar. Et kar der bringer blod fra moderkagen ind til fosteret (navlesnorsvenen), og to kar der transporterer blodet fra fosteret tilbage til moderkagen (navlesnorsarterierne). Det undersøges rutinemæssigt ved fødslen og nu også ved ultralydscanning i graviditeten.

Hos knap én procent af alle fostre er der kun én arterie – altså i alt to kar i navlesnoren. Det er i de fleste tilfælde ikke noget, der betyder noget for barnet.

Skal det kontrolleres?:

Ja, det anbefales at lave ekstra kontroller med ultralyd.

Når det er set, at navlesnoren kun indeholder to kar bliver fosteret grundigt undersøgt for, om det skulle have nogen form for misdannelser eller andre tegn på sygdom. Det foregår som regel i 18.-20. uge, og er muligvis allerede gjort når du læser dette.

Du vil under alle omstændigheder blive tilbudt at få undersøgt fosterets hjerte med ultralyd igen i 22.-24. uge.

Herudover vil du blive tilbudt yderligere to skanninger med henblik på at vurdere fosterets vækst i 28.-30. uge og igen i 33.-34. uge.

Der kan hos enkelte blive tale om flere kontroller.

Hvis der findes andre tegn på sygdom, vil lægen overveje om du bør tilbydes en fostervandsprøve.

Det er en god idé at have en voksen ledsager med til undersøgelserne, da det kan være svært at huske alle informationer.

Jeg kan godt indsætte linket til de guidelines herind hvis du vil læse dem, men de er primært rettet mod læger og skrevet i et ret fagligt-teknisk sprog.  

Jeg synes I skal tage en grundig snak med lægen til den næste scanning så I ikke går rundt er unødigt bekymret.

Mvh Birgitte

Anmeld

4. december 2009

Tvilling

Hej

Min kusine prøvede det samme. Hendes datter er født som det der kaldes "kloak" barn. Ikke særlig fed titel. Hendes datter er i dag 6 år og det eneste hun døjer med en i mellem at komme af med afføringen. De første små 2 år var lidt hårde, da hun gennemgik 2 operationer. Men DET hele vær. Er den skønneste pige i dag. OG velfungerende som andre.

K Tvilling

Anmeld

4. december 2009

Koen.

tak for mini folderen birgitte

Anmeld

4. december 2009

Koen.

det er rart og betryggende a høre om nogle posetive oplevelser hvor alt er gået vel tak tvilling

Anmeld

4. december 2009

Camilla_a

tanjaj19 skriver:

kære camilla du kan tro det letter en del og læse dit svar vi skal også til en hjerte skanning her den 7.dec. Men ind til videre har alt med hjertet og den lille været fint så tro det også er fint denne gang det er dejligt a vide a din dreng har det godt og er sund og rask det hjælper at vide tusind tak

Jamen det var da så lidt  Det er aldrig sjovt at få noget afvide der ik er helt som det med baby, stort eller småt. Da vi fik det med navlesnoren afvide var så (u)smarte og gå på nettet og finde noget om det. Det skulle vi aldrig ha gjort, det gjorde os bare 1000 gange mere nervøs, for der stod jo nærmest det var væren end pest, så vi løb jo næsten ned mib jordmoder, som så beroligede os med at der stod en masse misvisende ting på nettet, der er ikke så mange der rigtig ved noget om det. 

Anmeld

4. december 2009

Koen.

camilla; nej det er ikke rart og vi gjorder præcis det samme med at gå på nettet, og det er ikke altid det smarteste har vi fundet ud a

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.