Hej..
Jeg har lidt viden om dette emne gennem mit studie, og tillader mig derfor at svare selvom jeg ikke selv har prøvet det.
På Dansk selskab for gynækologi og obstetrik (= selskab for fødselslæger og gynækologer = dem der ved alt om dette i dk) har jeg fundet flg patient information i deres guidelines vedr. SUA
UDKAST TIL PATIENTINFORMATION
Information om to kar i navlesnoren.
Ved ultralydsskanningen af dit foster er der set to kar i navlesnoren.
Denne folder giver dig svar på nogle af de spørgsmål du måske har. Har du andre spørgsmål svarer vi gerne på dem undervejs.
Hvad betyder to kar i navlesnoren?:
I navlesnoren er der normalt tre kar. Et kar der bringer blod fra moderkagen ind til fosteret (navlesnorsvenen), og to kar der transporterer blodet fra fosteret tilbage til moderkagen (navlesnorsarterierne). Det undersøges rutinemæssigt ved fødslen og nu også ved ultralydscanning i graviditeten.
Hos knap én procent af alle fostre er der kun én arterie – altså i alt to kar i navlesnoren. Det er i de fleste tilfælde ikke noget, der betyder noget for barnet.
Skal det kontrolleres?:
Ja, det anbefales at lave ekstra kontroller med ultralyd.
Når det er set, at navlesnoren kun indeholder to kar bliver fosteret grundigt undersøgt for, om det skulle have nogen form for misdannelser eller andre tegn på sygdom. Det foregår som regel i 18.-20. uge, og er muligvis allerede gjort når du læser dette.
Du vil under alle omstændigheder blive tilbudt at få undersøgt fosterets hjerte med ultralyd igen i 22.-24. uge.
Herudover vil du blive tilbudt yderligere to skanninger med henblik på at vurdere fosterets vækst i 28.-30. uge og igen i 33.-34. uge.
Der kan hos enkelte blive tale om flere kontroller.
Hvis der findes andre tegn på sygdom, vil lægen overveje om du bør tilbydes en fostervandsprøve.
Det er en god idé at have en voksen ledsager med til undersøgelserne, da det kan være svært at huske alle informationer.
Jeg kan godt indsætte linket til de guidelines herind hvis du vil læse dem, men de er primært rettet mod læger og skrevet i et ret fagligt-teknisk sprog.
Jeg synes I skal tage en grundig snak med lægen til den næste scanning så I ikke går rundt er unødigt bekymret.
Mvh Birgitte