hjælp overvejer af bleve dagplejemor men hvor finder jeg regler osv for om jeg må bleve det og skal man havde nogle udd som pædagog??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.584 visninger
6 svar
0 synes godt om
22. april 2008

H+S Skjolgborg.

Jeg håber nogle kan hjælpe mig med link osv..
Mvh Henriette
Som godt kunne tænke sig af bleve det hvis jeg kan/må det om 2-3 årstid..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2008

Pia.

Der er mange regler for at blive dagplejmor - men det bedste du kan gøre er at kontakte din kommune og høre hvad de har af regler...
Tror ikke alle kommuner er enige om de regler der skal være i hjemmet... husdyr, rygning, egen familie, pusleplads, konstant rent hjem, sikkerheds mæssige forhold, din have og m.m.m... her er vores folder i hvertfald tyk... du skal have ren straffeatest og det samme skal resten af huset over 16 år, du skal kunne fremvise ren børneatest, det siger næsten sig selv... dine familie forhold skal også være i orden....
du skal følge en bestemt kostplan, det siger selvfølgelig også sig selv....

Så skal du være være forberedt på du åbner dit hjem op for mange forskellige mennesker, børn, forældre, bedsteforældre og dagpleje pædagogen som kommer uanmeldt og besøger dig ind imellem... så skal du forberede dig på at der bliver slidt en del på dit eget hjem og at du arbejder 48 timer om ugen...

men det er et skønt job, - et hårdt job, men hvis man elsker og brænder for at arbejde med små børn fra 5 mdr- 2½ år så er det da bare at søge .....

Det første der sker er at de kommer ud og besøger dig og din familie, godkender dit hjem og så skal du til en jobsamtale...

held og lykke med det...

Anmeld

22. april 2008

Pia.

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-dagp lejer

du kan læse lidt her, men som sagt er det bedre at kontakte kommunen og høre dem....

Anmeld

22. april 2008

H+S Skjolgborg.

1000 tak for hjælpen pia meget af det har vi på plads - byggerod pt men nu snakker vi også første om jeg skal være det når vi har huse på plads og haven...
men jeg troede de var 6 mdr til 2 år og 10 mdr...
men en mdr fra eller til*SS*...
det med mennesker ville jeg elskede...
men hvorfor skriver du 48 timer er det så meget troede det var 37 + nogle timer på f.eks ind købe osv..
men tak for linke...
knusss

Anmeld

23. april 2008

MUTT3

Hun skriver 48 timer, fordi der er tale om en 48 timers arbejdsuge, hvilket der er fordi nogle forældre har behov for pasning i 48 timer pr uge, så det kan man betale sig til som forælder. Var det kun 37 timer ville der ikke være ret mange der ville kunne få deres barn passet, tag fx en enlig mor, som har en arbejdsuge på 37 timer, med transport tid på fx 30 min hver dag... hun vil umuligt kunne overhode en 37 timers åbningstid, med mindre hun arbejder lige ved siden af dagplejen.

Stod min gemal alene med ungerne ville hav have et kæmpe problem, for han ville ikke kunne overholde de 48 timer, nogle uger kan han, men andre, som nu ville han ikke kunne, han har ca 4 timers rejsetid frem og tilbage, så for at kunne møde til kl 7 skal han køre hjemmefra kl 5, og DP´rene åbner altså tidligst kl 5.45 her i kommunen = umuligt, når han så har fri kl 16, er han først hjemme kl 18, og den dagplejer der har længst åben, lukker kl 17 = umuligt. For at han ville kunne nå det, selv om at der er åbent i 48 timer, ville han alt for ofte ikke kunne oprteholde en 37 timers arbejdsuge. Derfor er DP´renes arbejdsuger på 48 timer.

Her i kommunen er det til den måned de små fylder 3, dvs de fejre deres 3 års fødselsdag i BH´en, mens i nabokommunen er det til d 1 efter deres fødselsdag, dvs de fejre den i DP´en, mens de i andre kommuner sender ungerne i BH når de er 2½. Så det er altså meget forskelligt. Lige så er der nogle kommuner der forlanger at man har 5 børn, mens andre siger 4 børn, med plads til gestebarn.

Mht aktiviteter og kom sammen med andre DP´ere er kravene også meget forskellige fra kommune til kommune, her skal man deltage i legestue hver tirsdag hvis man er DP´er i en af landsbyerne, andre kommuner er der "bare opstillet et krav om at man besøger mindst en anden DP´er ugentligt, andre igen kræver legeplads besøg, mens andre igen ikke kræver andet end at man tager sig ordentligt af ungerne, hvad din kommune har af krav er du nød til at høre dem efter, lige som kriterierne for at blive DP´er er meget forskellige, her i kommunen SKAL! man have en PGU, eller tilsvarende (eller højere) udd, det er ikke nok fx at have 20 års erfaring som ufagudklært pæd.medhjælper, mens man andre stedder faktisk ikke krever noget, og andre igen kræver "efter"udd.

Anmeld

23. april 2008

Pia.

ja som du allerede har fået at vide, så arbejder en dagplejer 48 timer om ugen så det skal du selvfølgelig også passe ind med dine egne børn og have mulighed for at andre kan bringe og hente... jeg åbner fra 7-16.45 hver dag dog "kun" til kl. 16.00 om fredagen.... min arbejdstid bliver måske lavet om til jeg skal åbne lidt tidligere, men det giver mig selvfølgelig den halve time før fri.... efter de 48 timer er der rengøring af dit eget hjem og indkøb så det giver vel lidt en arbejdsuge på 50 timer....

og ja så glemte jeg også at her har vi 4 børn - jeg køre lige nu med 3 børn da de alle tre er under 1 år, (tror dog jeg får en mere når jeg har haft de tre i en mdr.s tid) men jeg har plads til at tage gæstebørn fra mine kollegaer i tilfælde af sygdom - kørte sidste år i 3 hele mdr. med 5 børn da en kollega var langtidssyg... så ja det er et skønt job, men der er en del der skal gå op med ens egen familie....

her er vi i legestue hver tirsdag, hvor jeg møder ind i legestuen og børnene bliver afleveret og hentet der....

Anmeld

23. april 2008

H+S Skjolgborg.

oki ja på den måde så er jeg med...
ja det er da nogle lange dag men må da også være fedt så går tiden og dagen hurtigt for det meste vel..
Nåå jeg må se kan da godt ske det lige er for mange timer lfor mig måske eller jeg skal abejdes godt op til det første...
tak for svar pige nu må vi se det er jo ikke lige nu og her jeg skla det var mere et ønske og overvejse om af bleve det..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.