Går lidt og overvejer...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

411 visninger
5 svar
0 synes godt om
25. november 2009

JustAnotherName

Januar sidste år, flyttede vi Bianca fra dagpleje til vuggestue.
En beslutning som vi aldrig nogensinde har fortrudt!

Vi er glade for vuggestuen og Bianca trives derhenne, så der er i virkeligheden ingen grund til at ændre ved nogen ting....

Men vi har et ønske om at få hende ind i "Troldhøj", når hun skal i børnehave.
Det er en institution for 0-6 årige. Og det vil jo være en kæmpe fordel på sigt, hvis det bliver sådan, at vi så kunne have begge børn SAMME sted - altså Celina i vuggestuen og Bianca i børnehaven.

Jeg ved, at der er andre på Bianca's alder (bla. fra hendes mødregruppe), som har fået tilbudt plads derhenne ...de har dog takket nej.
Jeg overvejede lidt, at kontakte pladsanvisningen og gøre opmærksom på os, da vi jo ØNSKER at få hende ind derovre.
Men hun er først skrevet op til børnehave nu, da vi jo fik en vuggestue-plads som vi valgte at beholde ......Men det er jo så alligevel også allerede om 8-10 måneders tid cirka, at hun vil få tildelt en børnehave-plads et sted...

Måske skulle vi bare vente...?!?
På den anden side, hvis der ER ledige pladser til et barn på hendes alder derhenne NU, så er det måske bare om at slå til ?!?

Selvom vi er glade for hendes vuggestue, så SKAL hun jo have et skift uanset hvad ...om det så blev til vuggestue i en integreret inst, hvor hun rykker op i børnehave det samme sted - eller om vi venter og lader hende fortsætte i vuggestuen hvor hun går nu, indtil hun er 3 år, og hun så først skal starte et nyt sted derefter ......og hvem ved så, om vi på dét tidspunkt, vil få tilbudt det som vi ønsker os ?!?

Hmm.... Jeg ved det ikke! Det er nogle gange lettere bare at lade tingene være som de er. Og det er jo slet heller ikke givet, at pladsanvisningen er til at overtale til noget som helst, hvis det endelig var....
Men der kunne selvfølgelig ikke ske noget ved at ringe derned og bare lige forhøre sig lidt - måske besøge børnehaven en dag, mm...

Men jeg er lidt i tvivl om, hvad der er bedst - jeg tænker selvfølgelig mest på Bianca! Om det er bedst for hende, at vente eller om hun er ligeglad og ikke vil blive påvirket af at skulle have endnu et evt. pasnings-skifte .......for det vil jo komme uanset hvad, før eller siden..... 

Bare lige lidt udøsning af tanker, som jeg trængte til at lufte ud af....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2009

Ida.

Jeg ville da overveje det, hvis det var os, der stod i samme situation. Annika går allerede i en integreret institution, hvor vi også har ønsket plads til Lina - som vi naturligvis regner med at få

Der er jo det i det, at I i så fald ikke ville skulle køre begge børn ind i en institution meget tæt på hinanden, men vil kunne give dem begge god tid til at vænne sig til det nye. Desuden ville du kunne køre Bianca ind i den nye inst, få hende til at være tryg der, og måske dermed gøre indkøringen af Celina nemmere, da storesøster jo allerede er der og har det godt ydermere ville det give jer mulighed for at gøre brug af søskendefordel og dermed øge chancen for, at de begge kommer samme sted hen...

Som jeg husker det, så gik overgangen fra dagpleje til vugger jo over al forventning, så mon ikke Bianca igen ville tage det i stiv arm?

Hvorfor har de andre takket nej til pladsen?

/Ida

Anmeld

25. november 2009

JustAnotherName

Jeg ville da overveje det, hvis det var os, der stod i samme situation. Annika går allerede i en integreret institution, hvor vi også har ønsket plads til Lina - som vi naturligvis regner med at få

Der er jo det i det, at I i så fald ikke ville skulle køre begge børn ind i en institution meget tæt på hinanden, men vil kunne give dem begge god tid til at vænne sig til det nye. Desuden ville du kunne køre Bianca ind i den nye inst, få hende til at være tryg der, og måske dermed gøre indkøringen af Celina nemmere, da storesøster jo allerede er der og har det godt ydermere ville det give jer mulighed for at gøre brug af søskendefordel og dermed øge chancen for, at de begge kommer samme sted hen...

Som jeg husker det, så gik overgangen fra dagpleje til vugger jo over al forventning, så mon ikke Bianca igen ville tage det i stiv arm?

Hvorfor har de andre takket nej til pladsen?

/Ida

Tak for dit svar til mig 

Grunden til de andre takkede nej til pladsen :
Den ene havde haft en masse DP-skift og var derfor også tæt på at takke ja. Men lige op til at de fik tilbudt pladsen, havde de fået tildelt en DP, som virkede stabil og som de var blevet trygge og glade for. Så de valgte at beholde hende, og takke nej til pladsen ....vist nok også lidt pga. at pigens fætter lige var kommet ind derhenne, og de så ville ende på samme stue?!

Den anden takkede nej efter mange overvejelser.
Hun vil hellere have en plads i en anden "Combi" -institution.
Det pudseløjerlige og ironiske ved det er så bare, at VI faktisk har haft tilbudt plads i dén "Combi", og takkede nej, da vi synes den blev FOR integreret.
De var 0-6 år gamle på stuerne, og altså ikke opdelt med andre jævnaldrene som sådan. Kun præ-skolebørnene gik på samme stue. Så dén plads som Bianca kunne få, var der kun ET andet barn på hendes alder. Ellers stod dørene åbne og alle kunne lege på kryds og tværs - Egentligt OK! Men da vi besøgte stedet, følte jeg alligevel, at det blev lidt for "hulter-til-bulter"-agtigt og en smule kaotisk. Så jeg ændrede mit ønske om, at få hende ind dér.

Så vi takkede nej til "Combi", og de andre takkede nej til "Troldhøj" ...... Vi skulle jo bare have haft hinandens tilbud, så havde alle været glade  

Jeg har lige haft ringet til pladsanvisningen hér i formiddags...
Det ser ikke ud til at der er mangel på børn i Bianca's alder mere, lige nu....
En skam, for jeg ved jo som sagt, at der var en plads for et par uger siden.
Men nu har jeg Bianca skrevet op med 1.priotet til "Troldhøj" BÅDE som vuggestue og børnehave. Så uanset hvornår, så kan vi få den tilbudt.

Og ja, nemlig som du siger, så vil det også være en fordel ift. Celina.
Både mht. "søskende-fordel". Men også ift. Bianca..... Jeg har jo barsel lige nu, og nememre tid til at give Bianca en god opstart, hvis hun skal flyttes. Og jeg tror nu også at hun vil tackle et skift OK.
Om det skulle ske nu her eller om 9 måneder, kan jo næsten være hip som hap!
Det ville også være bedre, hvis Celina kunne starte op det samme sted - både fordi det er nemmere for os som forældre, men også for at undgå, at Celina, ligesom Bianca, skal til at have flere skift. Det ville jo være rart at undgå, hvis man kan!

Men nu må vi se hvor længe der går, før vi får tilbudt noget.....og hvorhenne det bliver.
Jeg håber dog, at jeg fik gjort opmærksom på os, og de tilgodeser vores ønske.

Anmeld

25. november 2009

Fenris

JustAnotherName skriver:

Januar sidste år, flyttede vi Bianca fra dagpleje til vuggestue.
En beslutning som vi aldrig nogensinde har fortrudt!

Vi er glade for vuggestuen og Bianca trives derhenne, så der er i virkeligheden ingen grund til at ændre ved nogen ting....

Men vi har et ønske om at få hende ind i "Troldhøj", når hun skal i børnehave.
Det er en institution for 0-6 årige. Og det vil jo være en kæmpe fordel på sigt, hvis det bliver sådan, at vi så kunne have begge børn SAMME sted - altså Celina i vuggestuen og Bianca i børnehaven.

Jeg ved, at der er andre på Bianca's alder (bla. fra hendes mødregruppe), som har fået tilbudt plads derhenne ...de har dog takket nej.
Jeg overvejede lidt, at kontakte pladsanvisningen og gøre opmærksom på os, da vi jo ØNSKER at få hende ind derovre.
Men hun er først skrevet op til børnehave nu, da vi jo fik en vuggestue-plads som vi valgte at beholde ......Men det er jo så alligevel også allerede om 8-10 måneders tid cirka, at hun vil få tildelt en børnehave-plads et sted...

Måske skulle vi bare vente...?!?
På den anden side, hvis der ER ledige pladser til et barn på hendes alder derhenne NU, så er det måske bare om at slå til ?!?

Selvom vi er glade for hendes vuggestue, så SKAL hun jo have et skift uanset hvad ...om det så blev til vuggestue i en integreret inst, hvor hun rykker op i børnehave det samme sted - eller om vi venter og lader hende fortsætte i vuggestuen hvor hun går nu, indtil hun er 3 år, og hun så først skal starte et nyt sted derefter ......og hvem ved så, om vi på dét tidspunkt, vil få tilbudt det som vi ønsker os ?!?

Hmm.... Jeg ved det ikke! Det er nogle gange lettere bare at lade tingene være som de er. Og det er jo slet heller ikke givet, at pladsanvisningen er til at overtale til noget som helst, hvis det endelig var....
Men der kunne selvfølgelig ikke ske noget ved at ringe derned og bare lige forhøre sig lidt - måske besøge børnehaven en dag, mm...

Men jeg er lidt i tvivl om, hvad der er bedst - jeg tænker selvfølgelig mest på Bianca! Om det er bedst for hende, at vente eller om hun er ligeglad og ikke vil blive påvirket af at skulle have endnu et evt. pasnings-skifte .......for det vil jo komme uanset hvad, før eller siden..... 

Bare lige lidt udøsning af tanker, som jeg trængte til at lufte ud af....

Jeg vil sige at uanset om du skifter hende nu eller om 10 mdr, vil det vel være det samme for hende??? Godt eller skidt- hun skal jo lære nye børn at kende uanset hvad, så jeg ville bare søge om det nu hvis du er glad ved den plads...Og jeg tror børnene ville have rigtig godt af at kunne være i den samme institution

-Anita

Anmeld

25. november 2009

JustAnotherName

Jeg vil sige at uanset om du skifter hende nu eller om 10 mdr, vil det vel være det samme for hende??? Godt eller skidt- hun skal jo lære nye børn at kende uanset hvad, så jeg ville bare søge om det nu hvis du er glad ved den plads...Og jeg tror børnene ville have rigtig godt af at kunne være i den samme institution

-Anita

Ja!

Vi er som sagt glade for vuggestuen, hvor hun går nu.
Men der er ikke som sådan nogen grund til at hænge i og holde fast ved det længere end nødvendigt, hvis vi kunne få tilbudt det andet.
For vi bor længere fra den vuggestue, hvor hun går nu. Og der er ikke andre børn fra vores område, som går dér. Det vil sige, at hun ikke vil komme til at fortsætte sammen med nogen af de børn, som hun går sammen med nu, alligevel.
Og mit indtryk er egentlig heller ikke, at hun har skabt nogle TÆTTE rellationer til nogle af de andre børn - Det er nok mere en enkelt eller to af de voksne så.
Men der vil hun nok hurtigt finde en ny voksen at knytte sig til det andet sted også ....Ikke at hun særligt hænger ved én bestemt.
Bianca er meget et barn som tuller rundt og beskæftiger sig selv med lege.

Så det ville faktisk måske endda være nemmere at komme i børnehave, hvis hun lige nåede at have et halvt år i vuggestue sammen med de andre/nye børn først. For så ville hun komme til at følges med andre børn op...
Og ja, det kan jo være lige meget, om det skulle være nu her eller først om en 8-9-10 måneder...

Jeg har faktisk også nemmere ved at give hende en god og rolig opstart nu, mens jeg jo er hjemme på barsel med Celina.
For når min barsel slutter, så har jeg jo BÅDE Celina som skal startes op (somewhere), og Bianca som står overfor at skulle flytte fra vuggestue til børnehave ....Dog ikke helt på samme tid, håber jeg ihvertfald ikke! Men jo næsten på samme tid + at jeg enten skal igang med at læse eller søge job på fuld tryk ....så dér får jeg rigeligt at se til !!

Jeg er efterhånden også kommet frem til, at der vil være en masse fordele ved at tage imod en plads i "Trodhøj", så snart det ville blive muligt.
Så er spørgsmålet bare, om det ender ligesom vi kunne ønske os ?!?

Tak for dit svar til mit indlæg.
Det er rart at høre fra nogen, når ens hjerne kører derudaf 

Anmeld

25. november 2009

anna-jonas

Mange tanker, på sådan en regnvejrs-onsdag.

Synes du har gjort det helt rigtige....................for om skiftet kommer nu, eller om 10 mdr. det er vel hip som hap. Jeg håber at i får den ønskede plads inden længe, og at Celina følger trop, når din barsel udløber.

Knus Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.