værste (bedste) opdragelses ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

435 visninger
7 svar
0 synes godt om
23. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Ja, kunne ikke lige finde på en passende overskrift

Læste lige i en anden tråd om en opdragelsesmetode som en mor havde brugt til at få drengen i bad (lille sorte sambo) og kom i den sammenhæng til at tænke.

Hvilke ting gør/siger I, eller gjorde/sagde Jeres forældre for at trænge igennem/få deres vilje?

Da min søster og jeg var små: Hvis vi var "hysteriske" og brokkede os, kiggede vores mor kærligt på os og sagde med rolig stemme "jeg kan simpelthen ikke forstå hvad du siger hvis du ikke taler med normal stemme"... Så blev man lidt mere hysterisk og hun holdt fast i at hun desværre ikke kunne forstå. Til sidst tog vi os så sammen og fortalte med pæn, alm. stemme hvad vi ville, og så var alle glade KÆFT det var irriterende, og NØJ hvor det virkede.. den kommer jeg også selv til at bruge (ligesom min mormor også gjorde det med min mor )

Har I nogle gode/sjove opdragelses metoder?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2009

oo

jeg kan i hvert fald huske, at jeg som teenagepige ofte bare græd (ja, det kender jeg så grunden til idag, men ikke dengang) om aftenen på min seng og følte mig helt utrolig alene og min mor kom ofte ind og krævede en forklaring og jeg tænkte så tit "kan du ikke bare holde om mig, for jeg kan ikke forklare hvorfor jeg græder?!", men det kunne hun ikke. og det kan hun stadig ikke. Så det er noget jeg har en meget stærk tanke om, at når jeg en dag har en teenagepige liggende inde på sengen der bare er ked, så skal hun bare holdes om og have at vide, at man er der og det hele skal nok blive godt igen. puha, nu kommer jeg helt til at græde!

men ellers er der rigtig rigtig rigtig mange ting min mor har gjort, som jeg ønsker at gøre præcis omvendt!

Anmeld

23. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Tjuhl skriver:

jeg kan i hvert fald huske, at jeg som teenagepige ofte bare græd (ja, det kender jeg så grunden til idag, men ikke dengang) om aftenen på min seng og følte mig helt utrolig alene og min mor kom ofte ind og krævede en forklaring og jeg tænkte så tit "kan du ikke bare holde om mig, for jeg kan ikke forklare hvorfor jeg græder?!", men det kunne hun ikke. og det kan hun stadig ikke. Så det er noget jeg har en meget stærk tanke om, at når jeg en dag har en teenagepige liggende inde på sengen der bare er ked, så skal hun bare holdes om og have at vide, at man er der og det hele skal nok blive godt igen. puha, nu kommer jeg helt til at græde!

men ellers er der rigtig rigtig rigtig mange ting min mor har gjort, som jeg ønsker at gøre præcis omvendt!

puha, du må gerne få en krammer af mig

Det er da ikke rart sådan at få besked på at komme med en forklaring

Jeg vil, modsat dig, gerne være meget ligesom min egen mor. Hun er fantastisk og har altid været det... har selvfølgelig syntes hun var DYBT uretfærdig nogen gangen , men sådan er forældre vist... hihi!

Anmeld

23. november 2009

Sjl-msl-Mkl

Jeg har altid været rigtig laaaaaaaaaangsom om og spise aftensmad(nogengange 45-60 min.), ikke fordi jeg ikke kunne lide det, men mere fordi jeg hade for travlt med og snakke... - det resulterede i at min mor satte æggeuret til x antal minutter, hvis ikke jeg var færdig blev maden taget.... Jeg kan godt se fornuften i det nu, men sgu ikke da jeg var mindre..

Heldigvis har vores datter ikke arvet det, hun et som et lyn.

Anmeld

23. november 2009

Honningblomst

Tjuhl skriver:

Tak...og av av av, mit hjerte...sådan har jeg gjort for sidste gang over mine drenge.

Det gør mig ondt for dig...men du vækkede i hvert fald mig og forhåbentlig gjorde sådan at mine børn ikke vil føle som du gjorde.

Tak..

Anmeld

23. november 2009

moller84

Puha kan vist godt sætte mig ind i det Tjuhl skriver.

Ved hvad jeg ikke vil - og det er at komme til at ligne mine forlædre på flere punkter. Min far har brugt meget at man var bange for ham, bange for hvornår han ville slå en i hovedet.. det vil jeg aldrig med mine børn. Har grædt så meget fordi jeg har følt mig uretfærdigt behandlet i forhold til min søster.

Har siden jeg blev gravid og stadig herefter jeg har født, været så bange for at mig og min kæreste skulle blive som mine forældre. Jeg har aldrig set mine forældre vise nogen følelser for hinanden og aldrig hørt dem sige de var glade for hinanden. De har heller aldrig sagt til os at de elsker os. Så det helt klart en meget stor frygt i mig som jeg nogen gange tror ødelægger noget hos mig og min kæreste, fordi jeg så gerne vil undgå at blive sådan. Så ja for alt i verden vil jeg bare gerne prøve at være en kærlig sød mor der fortæller min datter hver dag at jeg elsker hende.

Jeg vil gerne lære at snakke om tingene, det har vi aldrig gjort hjemme hos os - så derfor kan jeg slet ike finde ud af at snakke om noget der har med følelser at gøre, hvilket jeg tror min kæreste har meget svært ved at forstå nogen gange. Nu må det ikke lyde for slemt - elsker stadig mine forældre og ved at de også gør, selvom de ikke siger det. De viser det ved at hjælpe mig og min søster med alt hvad vi står og skal bruge - de mok sådan nogen der mere tror på at vise følelser gennem penge og ting, end med ord. Det jo bare deres måde at vise det på. Og synes selv de har fået en go datter ud af det - jeg da godt opdraget og god ved mine medmennesker.

Lyder som en go ide den med at sige til sine børn man ikke kan forstå hvad de vil, før de snakker normalt. Vil gerne høre flere ting fra folk - er da altid godt at få lidt ideer/råd.

Anmeld

23. november 2009

oo

Eva skriver:

Tak...og av av av, mit hjerte...sådan har jeg gjort for sidste gang over mine drenge.

Det gør mig ondt for dig...men du vækkede i hvert fald mig og forhåbentlig gjorde sådan at mine børn ikke vil føle som du gjorde.

Tak..

åh hvor godt!

Anmeld

23. november 2009

oo

Caroline86 skriver:

puha, du må gerne få en krammer af mig

Det er da ikke rart sådan at få besked på at komme med en forklaring

Jeg vil, modsat dig, gerne være meget ligesom min egen mor. Hun er fantastisk og har altid været det... har selvfølgelig syntes hun var DYBT uretfærdig nogen gangen , men sådan er forældre vist... hihi!

nej, det er ret barskt

fantastiske mødre har altid været som eventyr for mig, men nu oplever jeg min søster som en fantastisk mor og det gør mig bare så glad og fuld af tro på, at jeg selv kan blive en fantastisk mor - så jeg tror helt sikkert, at DU blir en fantastisk mor, når du har haft så godt et forbillede

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.