lusingesyge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.195 visninger
13 svar
0 synes godt om
21. november 2009

Janep

jeg fik i dag en sms fra min dagplejemor om at hendes søn har fået lusingesyge, og at det godt ku være farligt for gravide, så jeg sku nok lige kontakte min læge på mandag.

har læst mig til at det er ret sjælent men at fostret godt kan dø af det. og at voksne ikke har nogen symtoner som sådan.

har i nogen erfaringer med sygdommen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2009

Lise

Jeg har ingen erfaring, men tror der er 5% risiko for at miste barnet i maven, hvis man får lussingesyge. Du kan gå til din læge og få taget en blodprøve, for at se om du har haft sygdommen tidligere og altså har antistoffer i dit blod.

Anmeld

21. november 2009

Janep

Lise skriver:

Jeg har ingen erfaring, men tror der er 5% risiko for at miste barnet i maven, hvis man får lussingesyge. Du kan gå til din læge og få taget en blodprøve, for at se om du har haft sygdommen tidligere og altså har antistoffer i dit blod.

okay

vil os ringe til lægen på mandag og li høre hva de siger

men ku os se at man vidst ikk kan få noget for sygdommen?
må jo se hva lægen siger mandag

Anmeld

21. november 2009

TbCp

Janep skriver:

okay

vil os ringe til lægen på mandag og li høre hva de siger

men ku os se at man vidst ikk kan få noget for sygdommen?
må jo se hva lægen siger mandag

Der er rigtig mange der har haft det uden at vide det selv.
Da jeg blev gravid tog lægen automatisk e blodprøve for at tjekke om jeg havde haft det og det havde jeg.
Håber at du allerede har haft det så der slet ikke er noget at bekymre sig om

Anmeld

21. november 2009

LinLin

TbCp skriver:

Da jeg blev gravid tog lægen automatisk e blodprøve for at tjekke om jeg havde haft det og det havde jeg.

Jeg fik også taget blodprøve første gang jeg var ved lægen - for at se om jeg har haft det- Arbejder i en vuggestue, så hvis jeg ikke havde haft må jeg ikke være på arbejde,hvis der er lussiongesyge dér. Det havde jeg heldigvis haft, så er der da det mindre at bekymre sig om. Ved egentlig ikke hvad lussingesyge kan gøre...

Anmeld

21. november 2009

Janep

TbCp skriver:

okay det har min læge ikk snakket om. men får sikkert en tid til at få taget blodprøve så
jah jeg håber da os at jeg har haft det så

Anmeld

21. november 2009

Jakobs mor

Du skal få taget en blodprøve for at se, om du har haft sygdommen. Hvis du fik taget blodprøver i starten af graviditeten, så har de sikkert også undersøgt for lussingesyge. Blev selv automatisk tjekket for dét, haresyge, hepatitis og et par andre ting.

Arbejder også som pædagog og det er normalt, at hvis man som gravid pædagog ikke har haft lussingesyge og der kommer udbrud i institutionen, så bliver man sygemeldt. Mener det er i omkring 6 uger. Samtidig plejer man at "advare" gravide mødre og det er da rigtigt sødt af din dagplejemor, at hun ringer og fortæller dig at du skal være obs. De steder jeg har arbejdet har de fleste gravide mødre valgt at holde deres barn hjemme indtil sygdommen var væk, for at de ikke bragte smitte med hjem. Ved godt det lyder omstændigt.

Må så til slut indrømme, at jeg ikke ved hvor stor sandsynlighed, der er for at få lussingesyge og for at det kan skade barnet. Mener, at det forøger risikoen for abort, men spørg din læge.

Hilsen Spunkens mor

Anmeld

21. november 2009

Alexander&Lærke

Min søn fik lussinge syge tilbage i maj måned efter der havde været udbrud i legestuen. Han var heldigvis temmelig upåvirket af det bortset fra de røde kinder. Vi havde været til barnedåb om lørdagen hvor det brød ud og der havde vi været sammen med en veninde som var gravid på det tidspunkt, hun ringede derfor til sin læge som havde taget en blodprøve i starten af graviditeten og heldigvis kunne han fortælle  at den viste at hun havde haft det dog uden selv at vide det.

Så som de andre siger vil jeg kontakte læge mandag for at høre hvad du skal gøre.....

Mette

Anmeld

22. november 2009

Janep

Spunkens mor skriver:

Du skal få taget en blodprøve for at se, om du har haft sygdommen. Hvis du fik taget blodprøver i starten af graviditeten, så har de sikkert også undersøgt for lussingesyge. Blev selv automatisk tjekket for dét, haresyge, hepatitis og et par andre ting.

Arbejder også som pædagog og det er normalt, at hvis man som gravid pædagog ikke har haft lussingesyge og der kommer udbrud i institutionen, så bliver man sygemeldt. Mener det er i omkring 6 uger. Samtidig plejer man at "advare" gravide mødre og det er da rigtigt sødt af din dagplejemor, at hun ringer og fortæller dig at du skal være obs. De steder jeg har arbejdet har de fleste gravide mødre valgt at holde deres barn hjemme indtil sygdommen var væk, for at de ikke bragte smitte med hjem. Ved godt det lyder omstændigt.

Må så til slut indrømme, at jeg ikke ved hvor stor sandsynlighed, der er for at få lussingesyge og for at det kan skade barnet. Mener, at det forøger risikoen for abort, men spørg din læge.

Hilsen Spunkens mor

ok tak for svaret jeg ringer til lægen mandag for at høre om de har testet for det eller om jeg ska ha en blodprøve

puuh 6 uger er da godt nok lang tid

Anmeld

22. november 2009

Janep

Mette&Alexander skriver:

Min søn fik lussinge syge tilbage i maj måned efter der havde været udbrud i legestuen. Han var heldigvis temmelig upåvirket af det bortset fra de røde kinder. Vi havde været til barnedåb om lørdagen hvor det brød ud og der havde vi været sammen med en veninde som var gravid på det tidspunkt, hun ringede derfor til sin læge som havde taget en blodprøve i starten af graviditeten og heldigvis kunne han fortælle  at den viste at hun havde haft det dog uden selv at vide det.

Så som de andre siger vil jeg kontakte læge mandag for at høre hvad du skal gøre.....

Mette

jeg har os læst at selve sygdomen ikk sku være særlig slem.
men jeg ringer til lægen mandag og høre hva hun siger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.