Eksperthjælp: En tryg og blid start på livet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.683 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. november 2009

Karina Isolde Balslev

"En tryg og blid start på livet."

Hej Karina

Jeg er gravid i 28 uge og overvejer at have en professionel støtte person med til min fødsel. Jeg har en veninde, der har haft en fødselscoach med til sin fødsel, og hun havde en rigtig god oplevelse med det, og følte sig også rigtig godt forberedt via fødselsforberedelsen. Indtil videre vil jeg gerne vide, hvad jeg selv kan gøre i graviditeten og under fødslen for at give min baby en tryg og blid start på livet?

Karinas svar

Kære gravid i 28. uge

Tak for dit spørgsmål.

Du har fokus på hvad du selv kan gøre for at optimere muligheden for en tryg og blid start for dit barn, og det er et rigtig godt udgangspunkt. På denne måde påtager du dig ansvaret for fødslen og det er lige netop her du giver dig selv og dit barn mulighed for at få en tryg fødsel på dine præmisser. 

Der er flere ting du kan gøre for at forberede fødslen på dine og dit barns præmisser:

Opnå en øget tillid til din krop. Groft sagt kan man sige, at en fødsel handler om at koble hovedet fra og lade kroppen gøre det den er skabt til. Det kan være lettere sagt end gjort, specielt hvis ikke du er vant til at mærke og lytte til din krop. Der findes rigtig mange bøger om fødsler, nogle bedre end andre, og de er rigtig gode til at få inspiration og oplysninger fra, MEN de giver dig ikke en øget kropsbevidsthed. Den opnår du kun ved fysisk at bruge din krop. Du kan gå i gang allerede nu med at styrke, smidiggøre og forberede din krop til fødslen f.eks. ved hjælp af yoga. Under fødslen øger det tilliden til din egen kraft og styrke når du kender til din krops formåen, og det gør det lettere at være nærværende og forblive i kroppen og ikke i hovedet. Cykel- gå- og svømmeture er også udmærkede til at komme i form til fødslen.

Giv din krop de bedste betingelser. Under fødslen omsætter kroppen enorme mængder energi. Når du gennem graviditeten får sund og nærende mad, de rigtige vitamin- mineral- og fedtsyretilskud og får din søvn, har kroppen de bedste forudsætninger at arbejde ud fra. Samtidig får dit barn nogle ordentlige byggesten og gode vækstbetingelser.

Kommuniker med dit barn. Dit barn er fuldt bevidst og er derfor allerede i stand til at mærke, fornemme, sanse og føle. Forholdet jer imellem vil kun blive styrket gennem gensidig kommunikation.  Du taler sikkert allerede til dit barn og fortæller hvad du laver eller oplever, prøv også at lytte til dit barn. De første gange kræver det som regel noget tid og ro, dvs. sluk for telefon, computer osv. og vær sikker på ikke at blive forstyrret imens. Du kan sætte eller lægge dig godt til rette, og vende opmærksomheden ind i kroppen og ind til dit barn. Jo oftere du gør det jo nemmere bliver det. Når du har øvet dig gennem graviditeten, vil det under fødslen også være lettere at mærke hvordan dit barn har det undervejs, og det skaber tryghed og ro for jer begge at vide, at I er to der arbejder sammen.  

Kend til dine muligheder. Når du er godt forberedt og kender til dine muligheder, er du i stand til at træffe bevidste valg undervejs og dermed få en tryg fødsel på dine præmisser. Det gælder f.eks. valg af fødested: Skal det være på hospital, på privat klinik, eller hjemme i stuen? Undersøg hvad de forskellige fødesteder kan tilbyde og find ud af hvor du vil føle dig mest tryg.

Saml på de gode fødselsberetninger. Gennem din graviditet har du sikkert oplevet, at mange er meget ivrige for at fortælle om deres egne fødselsoplevelser og gerne yderst detaljeret. De mest ivrige er som regel dem som har haft nogle forfærdelige fødselsoplevelser. Her er det godt at have for øje, at det er deres historie og ikke din. Opsøg kvinder med gode fødselsoplevelser i bagagen og lyt til deres erfaringer og lad dig inspirere…

Du skriver også, at du overvejer at have en professionel støtteperson med til fødslen. Her vil jeg anbefale dig allerede nu, at opsøge en fødselscoach eller doula. Det vil give jer tid til grundigt at få afklaret dine ønsker og forventninger for fødslen.

Jeg ønsker dig en rigtig tryg og god fødsel.

Mange hilsner

Karina

Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.

Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.