En lille smule hjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

632 visninger
7 svar
0 synes godt om
16. november 2009

iln

På lørdag skal vi holde navngivningsfest for vores søn. I den anledning har jeg bestemt mig for at jeg vil lave kagen.

1. kan se jeg kommer lidt i tidspres hvis jeg skal lave den lørdag. Kan jeg lave den fredag og lade den stå i køleskabet natten over?

2. dekorationsfondaten. kan jeg bare putte farve i det, rulle det ud og betræk kagen med det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2009

eirene

1. Den bliver klart bedre hvis den får lov til at stå natten over. Og kan sagtens holde sig.

2. Altså hvis du mener du bare kan gøre uden at skulle gøre noget andet med det først, så ja. Meeen så nemt er det heller ikke hvis man ikke har prøvet det før...

Men god fornøjelse.

Kh Irene

Anmeld

16. november 2009

iln

eirene skriver:

1. Den bliver klart bedre hvis den får lov til at stå natten over. Og kan sagtens holde sig.

2. Altså hvis du mener du bare kan gøre uden at skulle gøre noget andet med det først, så ja. Meeen så nemt er det heller ikke hvis man ikke har prøvet det før...

Men god fornøjelse.

Kh Irene

Hvad skulle jeg evt. gøre med fondaten først? Har aldrig gjort det før så det bliver et eksperiment.

Anmeld

16. november 2009

Susan1978

ja jeg ville endelig begynde i goood tid..

hvis du fx skal have noget i kagen, skal det laves først.

og så skal kagen lægges sammen, så skal den stå i køleskab og sætte sig nogle timer, derefter skal du smørre den op med smørcreme eller nutella eller hvad du vælger.. (opskrifter finder du i opskrift tråden)

så skal den igen stå i køleskab i  mange timer, for at smørcremen blir rigtig hård og du kan glatte det godt og grundigt ud, for at du ikke få for mange buler i din fondant.

dekorationsfondanten (ved ik hvad du vælger- købe eller du selv laver MMF) , den skal du farve også skal du rulle den ud så den er så stor at den nærmest bare kan lægges på kagen og glattes forsigtig ned over sidderne.

Derefter kan du vælge at pynte kagen med divese pynt du evt har lavet i fondat eller måske noget du har købt.

At lave sådan en kage tager for det meste nogle dage at lave.

Jeg vil anbefale dig at kigge meget i trin for trin tråden også danne dig et GODT overblik over dine dage..  Det skal lige planlægges.

Held og lykke.

Anmeld

16. november 2009

iln

Susan1978 skriver:

ja jeg ville endelig begynde i goood tid..

hvis du fx skal have noget i kagen, skal det laves først.

og så skal kagen lægges sammen, så skal den stå i køleskab og sætte sig nogle timer, derefter skal du smørre den op med smørcreme eller nutella eller hvad du vælger.. (opskrifter finder du i opskrift tråden)

så skal den igen stå i køleskab i  mange timer, for at smørcremen blir rigtig hård og du kan glatte det godt og grundigt ud, for at du ikke få for mange buler i din fondant.

dekorationsfondanten (ved ik hvad du vælger- købe eller du selv laver MMF) , den skal du farve også skal du rulle den ud så den er så stor at den nærmest bare kan lægges på kagen og glattes forsigtig ned over sidderne.

Derefter kan du vælge at pynte kagen med divese pynt du evt har lavet i fondat eller måske noget du har købt.

At lave sådan en kage tager for det meste nogle dage at lave.

Jeg vil anbefale dig at kigge meget i trin for trin tråden også danne dig et GODT overblik over dine dage..  Det skal lige planlægges.

Held og lykke.

Mange tak for dit svar. Er jo fuldstændig på bar bund og har læst trint for trin tråden igennem og set diverse youtube videoer.

Jeg tænker at gøre det følgende:

1. Lave tobleronecreme og hindbærcreme idag og lægge det i fryseren.

2. Fredag morgen tager jeg det op og tør det op ved stuetemp. mens jeg bager bundene. Efterfølgende rør jeg de to creme op med ekstra flødeskum. Lægger kagen sammen og stiller den på køl til om aftenen, hvor jeg dekorerer den. Så får den lov til at stå på køl til lørdag, hvor den skal nydes.

Er det helt på afveje eller?

Anmeld

16. november 2009

eirene

Du skal huske smørcremen. Når du har lagt kagen sammen skal du smøre smørcreme ud over den. Dette skal, som tidligere beskrevet, stå på køl indtil det er relativt hårdt. Ellers kan din fondant godt klaske sammen over kagen, der hvor der er "huller" og fugten fra dit fyld, kan godt ødelægge fondanten.

Anmeld

16. november 2009

TbCp

Jeg plejer at bruge 3 dage.

Dag 1 lave fyld og bage bunde. Fyldet kommer så i køleskabet til næste dag

Dag 2 lægger kagen sammen. Så i køleskabet igen til næste dag

Dag 3 vende kagen ud på et fad og smørre med smørcreme eller lign. I køleskabet nogle timer. Pudsekagen af og pynte med fondant osv

Anmeld

16. november 2009

Susan1978

iln skriver:

Mange tak for dit svar. Er jo fuldstændig på bar bund og har læst trint for trin tråden igennem og set diverse youtube videoer.

Jeg tænker at gøre det følgende:

2. Fredag morgen tager jeg det op og tør det op ved stuetemp. mens jeg bager bundene. Efterfølgende rør jeg de to creme op med ekstra flødeskum. Lægger kagen sammen og stiller den på køl til om aftenen, hvor jeg dekorerer den. Så får den lov til at stå på køl til lørdag, hvor den skal nydes.

Er det helt på afveje eller?

Det lyder som en god plan... 

og jeg ville også bare ha tilføjet som Eirene..

2. Fredag morgen tager jeg det op og tør det op ved stuetemp. mens jeg bager bundene. Efterfølgende rør jeg de to creme op med ekstra flødeskum. lad det stå lidt i køleskab og blive "stift" inden du putter det mellem bundene.

3.Lægger kagen sammen - Stil på køl en times tid så den kan sætte sig.

4. smør kagen op med smørcreme - stil på køl ca 2 timer, hvorefter du tager den ud og glatter smørcremen helt ud, tager kun få minutter, så stiller du den tilbage på køl.

5.og stiller den på køl til om aftenen, hvor jeg dekorerer den. Så får den lov til at stå på køl til lørdag, hvor den skal nydes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.